Gjest Tromsdama Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg reagerer litt på oppførselen til et barn i familien. Samtidig er jeg litt usikker på om dette er noe å reagere på, eller om jeg er for "streng" i forhold til hva jeg syns er akseptabel oppførsel fra en 9-åring. Noen eksempler: Roper til fremmede; er vi ute på skogtur, kan barnet finne på å rope "heeeei" og vinke og tulle og gjøre seg til til vilt fremmede mennesker vi møter/ser på avstand. Er vi i hagen, kan h*n rope/tulle til fremmede som går forbi (ikke stygge ting, bare hei, hallo, hallå osv, fjoller og gjør seg til). Ser vi noen (fremmede) med babyvogn et stykke fra oss, kan h*n rope "heeeei, kan vi få se på babyen??". Jeg syns det kan være greit å spørre noen om å få se på babyen altså, men da kanskje å gå bort og spørre pent, ikke rope fra lang avstand på en "tullete" måte. Jeg ser at disse hendelsene hver for seg ikke er så alvorlige i seg selv, men disse og lignende hendelser skjer ofte. Jeg er av den oppfatningen at å henvende seg ukritisk til fremmede er litt "frekt" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kjenner at jeg blir flau overfor disse voksne som barnet roper og henvender seg til, og håper at de ikke tror det er mitt barn. Jeg har også sett i enkelte tilfeller at de voksne som blir ropt til, kan bli litt brydd. Foreldrene syns dette er uskyldig barneoppførsel, og jeg blir så usikker på om jeg er sær som ikke liker sånn oppførsel, eller om jeg har rett? Hva syns dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg syns ikke dette er noe å lage problemer av, nei. Det er heller ikke helt uvanlig, og de vokser det av seg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tromsdama Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg syns ikke dette er noe å lage problemer av, nei. Det er heller ikke helt uvanlig, og de vokser det av seg :-) Takk for svar. Nei, jeg lager ikke problemer ut av dette. Men syns du at det er greit at foreldrene ikke irettesetter barnet også, eller burde barnet få beskjed om å roe ned litt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Synes ikke det er normal oppførsel fra av en 9 åring. Derfor sikkert og de brydde blikkene. En 3- 4 åring som gjør det samme ville jeg ikke ha reagert noe særlig på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 ''Foreldrene syns dette er uskyldig barneoppførsel, og jeg blir så usikker på om jeg er sær som ikke liker sånn oppførsel'' Man kan jo mislike forskjellige ting, selv om det er "uskyldig barneoppførsel". Men foreldre er ofte nødt til å la være å bråke med alt de kanskje innerst inne misliker selv, og heller sette en stopper for det som er mest plagsomt også for andre. Jeg er selv ikke spesielt glad i bajasoppførsel, selv om det ikke er unormalt. Men noen ganger er det bedre å ignorere enn å gi det masse oppmerksomhet. Det er ikke alltid det fungerer etter hensikten å be en 9-åring om å "roe seg ned". Akkurat det med å invadere andres barnevogner, hadde jeg nok forsøkt å unngå at mitt barn gjorde, men folk er forskjellige. Kanskje foreldrene håper at de som ropes til, skal reagere - og at det vil virke bedre enn deres egne irettesettelser. Snart blir h*n kanskje så stor og flau / genert at h*n ikke tør å henvende seg til fremmede om noe som helst. I mellomtiden er det nok best å overlate saken til foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg syns det høres ut som en merkelig oppførsel fra en som er så stor som 9 år. Det virker som om han mangler sosiale antenner. Å rope om å få se på en ukjent baby på lang avstand? Jeg skjønner godt at de fremmede ser beklemt ut. Men jeg tror ikke jeg ville sagt noe til forldrene. En må velge sine kamper. Kanskje har dette barnet ndre poblemområder om det er viktigere for oreldrene å konsentrere seg om. Det han gjør er jo ikke direkte til plage for andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Nei, jeg synes ikke dette er ok eller normal oppførsel for en 9-åring. Ingen av mine har vært i nærheten av dette og ingen andre barn jeg kjenner heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg ville også synes at det er en litt underlig oppførsel av en 9-åring, men ville nok tenkt at det er en grunn til at foreldrene ikke gjør noe med det. Kanskje har de flere ting å ta tak i med denne gutten, og dette er en av tingene de ikke velger å prioritere akkurat nå. Som foreldre hender det man må velge sine kamper :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faustina Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg ser at slik oppførsen overhodet ikke skader noen, men jeg merker selv at jeg blir utrolig irritert på slike barn (alle har truffet minst ett slikt barn). Jeg synes det er utrolig frekt og litt mangel på barneoppdragelse at barnet henvender seg til fremmede på en slik måte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Takk for svar. Nei, jeg lager ikke problemer ut av dette. Men syns du at det er greit at foreldrene ikke irettesetter barnet også, eller burde barnet få beskjed om å roe ned litt? Jeg tror jeg ville sagt fra til mitt eget barn hvis det hadde slik bajas-oppførsel, men jeg ville ALDRI ha påpekt det til foreldrene til barnet. Noen barn er sånn, litt "uten filter", og jeg tror de fleste vokser det av seg tidligere enn ved 9-års alder. Men de har kanskje andre problemstillinger å ta tak i, og velger å overse dette. Evt. så sier de fra under fire øyne. Og, som sagt, jeg tror ikke det er lenge til barnet vokser det av seg (hvis det ellers er normalt uviklet). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg synes guttungen høres herlig ut;) En utasvendt og glad liten person! Jeg hadde vinket og smilt tilbake, jeg;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brøllebøff Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg synes guttungen høres herlig ut;) En utasvendt og glad liten person! Jeg hadde vinket og smilt tilbake, jeg;) Jeg tenkte det samme, men så at jeg var rimelig nedstemt, så jeg turte ikke uttale meg før du kom først 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg tenkte det samme, men så at jeg var rimelig nedstemt, så jeg turte ikke uttale meg før du kom først ''men så at jeg var rimelig nedstemt'' Jeg blir ofte nedstemt, men sier likevel hva jeg mener;) Forsøk det du også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Om barn er positive, åpne og glade i sin tilnærming til fremmede er min erfaring at mange opplever dette som hyggelig og forfriskende. Eldre søsken kan derimot dø av skam... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg syns du overdriver og lager en sak utav noe som bare er sjarmerende og koselig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccolina Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Syns det høres ut som ungen er teatralsk anlagt? Meld ham/henne på amatørteater. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hehe jeg har to sånne. Et mareritt å ha med, særlig gutten kan finne på å hoppe rett opp på fanget til villt fremmede folk om det passer slik. Gjengangeren er SEEEEEEEE MEEEEEEG... De vokser det av seg. (Håper jeg) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg syns ikke dette er noe å lage problemer av, nei. Det er heller ikke helt uvanlig, og de vokser det av seg :-) Jepp. En del svært "norske" folk i denne tråden ser jeg. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Den ene jenta mi har vært sånn i mange år. Hn er ti år nå, og akkurat det ift fremmede har dempet seg en del det siste året. Standardspørsmålet når hun møter noen ukjente er: "Hvem er du mamma til?" Som noen her sier, så er det i vårt tilfelle mye annet som vi helelr fokuserer på i forhold til henne - så akkurat dette pleier vi vel ikke å kommentere så mye. Men, som sagt, så skjer det ikke så ofte nå som før, og hun er litt mer tilbakeholden med det hun spør om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barneteater er gøy, men... Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Syns det høres ut som ungen er teatralsk anlagt? Meld ham/henne på amatørteater. :-) ''Syns det høres ut som ungen er teatralsk anlagt? Meld ham/henne på amatørteater. :-)'' Det har noen gjort her vi bor (et tilsvarende barn, altså), og det er et jævla mareritt. Han tar ikke instruksjon, har ingen formening om hva samarbeid betyr, og er et "meg-meg-meg"-barn. Nå har gruppa blitt halvert, for ungene orker det bare ikke. Skal slike barn være med på aktiviteter må også foreldrene stille opp 100 %, ikke bare avlevere avkommet og gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.