Gå til innhold

Trenger energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Fettløselige vitaminer finnes hovedsakelig i fettholdige matvarer. Disse vitaminene blir fordøyd og oppsugd sammen med fettet. Overdoser av disse, kan gi forgiftninger. Derfor må en være nøye med doseringen av fettløselige vitaminer i form av tabletter eller konsentrater.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Vitamin

Men hvordan vet man om man er forgiftet da?

Skrevet

Du skal ikke ta jern hvis du har nok jern fra før. Få tatt en blodprøve å sjekk om du mangler det.

Bare vet at tidligere har jernlageret vært tomt, så trodde det var bra at jeg tok en flaske jern når jeg har mensen.

Skrevet

Da trengte du nok D-vitamintilskudd. Lett å sjekke på en blodprøve. Man skal ikke ta D-vitamin om man ikke trenger det.

Det er faktisk anbefalt å ta ekstra D-vitamin i vintermånedene. Det er jo tilsatt D-vitamin i diverse produkter (Grønn Tine Melk, noen margarintyper osv) så tror ikke det er skadelig med .(mindre det er svært høye doser)

Skrevet

Bare vet at tidligere har jernlageret vært tomt, så trodde det var bra at jeg tok en flaske jern når jeg har mensen.

Det høres mye ut med en flaske jern. Du skal heller ikke ha for mye jern i blodet, men har du hatt tomme jernlagre så er det vel ikke så stor sannsynlighet for at du har for mye, men få tatt en blodprøve og ikke ta mer enn du skal ha.

Skrevet

Er det?

Uff, trodde det var bare bra jeg. Får heller følge det som står på flasken da, fikk litt hetta nå...

Jern er forresten et mineral, ikke et vitamin. Og det er giftig i større doser. Og jeg villle ikke fortsatt å ta jern, var jeg deg, uten først å sjekke om du trenger det. Gå til legen og ta en blodprøve.

Du kan lese mer om jernforgiftgning her:

http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftninger/Aktuelt+(arkiv)/Rust+opp+kunnskapen+om+jernforgiftninger.21101.cms

http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/jernforgiftning-29616.html

Skrevet

Jern er forresten et mineral, ikke et vitamin. Og det er giftig i større doser. Og jeg villle ikke fortsatt å ta jern, var jeg deg, uten først å sjekke om du trenger det. Gå til legen og ta en blodprøve.

Du kan lese mer om jernforgiftgning her:

http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftninger/Aktuelt+(arkiv)/Rust+opp+kunnskapen+om+jernforgiftninger.21101.cms

http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/jernforgiftning-29616.html

Klarte ikke lese alt, men nå er det slutt med jern for min del.

Skrevet

Får gjøre det. Ble veldig urolig nå for dette visste jeg ikke :(

Trodde D.vit var bra i store doser og.

''Trodde D.vit var bra i store doser og.''

Sannsynligvis er de dosene som anbefales her i landet ikke høye nok (har jeg lest), men store doser over lang tid kan føre til forgiftninger ja. Det skal en del til da. :o)

Skrevet

Klarte ikke lese alt, men nå er det slutt med jern for min del.

Du bør ikke slutte helt med jern hvis du trenger det, men få tatt blodprøve.

Skrevet

Da trengte du nok D-vitamintilskudd. Lett å sjekke på en blodprøve. Man skal ikke ta D-vitamin om man ikke trenger det.

Jeg tror ikke det finnes et menneske i Norge som ikke trenger dvitamin i vinterhalvåret, så helt ufarlig å spe på med det.

Skrevet

Du bør ikke slutte helt med jern hvis du trenger det, men få tatt blodprøve.

Ja, skal få de til å ta blodprøver for å sjekke det og, siste gang jeg går til lege for det har ingen nytteverdi uansett.

Skrevet

Ja, skal få de til å ta blodprøver for å sjekke det og, siste gang jeg går til lege for det har ingen nytteverdi uansett.

Har du dårlige erfaringer?

Skrevet

Har du dårlige erfaringer?

Ja, orker ikke mer tror jeg. Bare gir det opp, og det er best tror jeg :)

Blir bare forvirret av det hele...

Men vet ikke hva jeg skal gjøre, leve i nuet antageligvis. Nyte gode dager, har tross alt det.

Skrevet

Ja, orker ikke mer tror jeg. Bare gir det opp, og det er best tror jeg :)

Blir bare forvirret av det hele...

Men vet ikke hva jeg skal gjøre, leve i nuet antageligvis. Nyte gode dager, har tross alt det.

Ja vi får nyte de gode dagene, men det er ikke lett å tenke slik når de dårlige dagene er der.

Skrevet

Ja vi får nyte de gode dagene, men det er ikke lett å tenke slik når de dårlige dagene er der.

Da får vi tenke at det vil komme gode dager igjen :)

Lide litt i stillhet, er ikk Jordens undergang. Og kjenner luften ute, den er spesiell nå. Gode ting på gang ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...