Gå til innhold

Hvor mye kredittkort gjeld har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det er 795 kr., meldte junior på noe høstferiefotball som ikke hadde fakturamulighet.

Men det kan også hende beløpet var med på forrige regning. Da er det vel 0 hvis det ikke er noen kinobilletter jeg har glemt.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

6

• morsan

5

• Lillemus

4

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Det finnes ingen måte å spare seg ut av det på, det er jo ingen annen betalingsmåte?''

Hva mener du med at det ikke finnes noen annen betalingsmåte enn kredittkort? Det gjør det vel? Vanlig bankoverføring via nettbank fungerer helt fint for å betale reiser, ikke nødvendig å bruke av kreditten for å betale en reise:-)

Det er en god del nettsider for billettbestilling som bare har kredittkort som betalingsmulighet.

Det går selvfølgelig an å skaffe seg billetter på annen måte enn på Internett. Men det er ikke spesielt praktisk hvis man skal sette sammen en reise selv med flybilletter, hotell, leiebil mm.

Skrevet

Jeg bruker penger jeg ikke har. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg ikke trengt kredittkort - sånn som ved større innkjøp. Har man det på konto trenger man ikke dette kortet, så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da??? eller...gjøre opp 30.000 på forfall...så mye penger har ikke jeg på 3-4mnd tilsammen engang jeg da - sikkert derfor jeg ikke helt klarer se den der.

Uansett - kvitta meg med over 20.000 i kredittgjeld når skattepengene kom, så jeg har faktisk bare 1500 igjen

'' så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da???''

Det er jo ikke bare spørsål om å ha pengene, men _hvor_ og _når_.

Dette har vært debattert før på dol, og da husker jeg en av dem som var stolt over at hun ikke brukte keredittkort beklaget seg over at hun ikke kunne handle inn julegaver før den ekstra store julelønninga kom.

Når du vet at neste lønning er rett rundt hjørnet, er det ovferhodet ikke uansvarlig å kjøpe det du trenger eller det som er praktisk å kjøpe der og da på kredittkort og så betale regningen ved forfall.

Skrevet

Det er en god del nettsider for billettbestilling som bare har kredittkort som betalingsmulighet.

Det går selvfølgelig an å skaffe seg billetter på annen måte enn på Internett. Men det er ikke spesielt praktisk hvis man skal sette sammen en reise selv med flybilletter, hotell, leiebil mm.

''Det er en god del nettsider for billettbestilling som bare har kredittkort som betalingsmulighet.''

Men det er vel ikke bare _kredittkort_ de godtar, de godtar da vel vanlig VISA?

Skrevet

''Det er en god del nettsider for billettbestilling som bare har kredittkort som betalingsmulighet.''

Men det er vel ikke bare _kredittkort_ de godtar, de godtar da vel vanlig VISA?

Men jeg har ikke "vanlig" VISA, dvs. med kontotrekk, kun VISA med regning. Uten pristillegg.

Men det funker jo omtrent på samme måte, man må bare holde kontrollen selv.

Skrevet

Men jeg har ikke "vanlig" VISA, dvs. med kontotrekk, kun VISA med regning. Uten pristillegg.

Men det funker jo omtrent på samme måte, man må bare holde kontrollen selv.

Ja ok, men da er det jo DIN situasjon at den eneste muligheten du har er å betale med kredittkort... det var det jeg ville fram til - det er mulig å betale for reiser på nett uten å benytte seg av kreditt (på generell basis)...

Skrevet

Ja ok, men da er det jo DIN situasjon at den eneste muligheten du har er å betale med kredittkort... det var det jeg ville fram til - det er mulig å betale for reiser på nett uten å benytte seg av kreditt (på generell basis)...

Jada, jeg skjønner det. Jeg tenker for lite på at mange av disse kortene også kan gå direkte på konto, for jeg har alltid bare hatt dem på regning. Så jeg glemmer at mange oppfatter kort med direktetrekk som normalen.

Det er uansett ikke kreditten i seg selv som gjør kjøpet uansvarlig (men det har ikke du påstått, altså).

Skrevet

''så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da??? ''

På ferie bruker jeg helst ikke kort som går rett til konto, fordi sikkerheten er mye bedre ved å bruke kredittkort. Da kan man stoppe feilbelastninger før pengene forsvinner fra konto. Det samme gjelder ved leie av bil, både i inn- og utland.

Og ved store innkjøp utsetter jeg betalingen, og får dermed mer rente på pengene mine før de forsvinner. Det er ikke mye, og utgjør ingen stor forskjell, men psyologisk gjør det meg lykkelig :)

Så lenge man har kontroll på egen økonomi, burde man strengt tatt bruke kredittkort hele tida. Man klart, da skal man være ekstremt ryddig.

...og når man bruker kredittkortet til å betale reisen med får man en reiseforsikring på kjøpet....

Skrevet

Jada, jeg skjønner det. Jeg tenker for lite på at mange av disse kortene også kan gå direkte på konto, for jeg har alltid bare hatt dem på regning. Så jeg glemmer at mange oppfatter kort med direktetrekk som normalen.

Det er uansett ikke kreditten i seg selv som gjør kjøpet uansvarlig (men det har ikke du påstått, altså).

''Det er uansett ikke kreditten i seg selv som gjør kjøpet uansvarlig''

Nei for all del, det mener heller ikke jeg, det er vel ikke spesielt mye smartere å tømme kontoen sin dagen etter at man har fått lønn for så å ikke ha råd til mat resten av måneden...

Og jeg benytter meg selv av kredittkort, så jeg har ikke noe prinsipiellt imot det heller:-)

Skrevet

...og når man bruker kredittkortet til å betale reisen med får man en reiseforsikring på kjøpet....

Vi ble rammet av SAS-streiken i påskeferien for noen år siden. Da var det veldig greit å kunne kjøpe nye flybilletter, selv om refusjonen fra SAS selvfølgelig ikke kunne komme på sekundet.

Skrevet

Over tid har jeg nok i snitt et par tusen - jeg bruker ofte kredittkortet til å betale diverse ting over nett. Betaler imidlertid regningene før forfall, så da påløper ikke renter. Har hendt jeg har glemt, og da skal en si rentekostnadene fosser inn etter få dager/uker!

Skrevet

Jeg har greid å bruke opp hele 6 kredittkort i mine hypomane perioder. Litt over 150000kr. Dette sliter jeg med hver måned. Noen burde gi meg en "kakk" når jeg får disse periodene.

Skrevet

Jeg bruker penger jeg ikke har. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg ikke trengt kredittkort - sånn som ved større innkjøp. Har man det på konto trenger man ikke dette kortet, så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da??? eller...gjøre opp 30.000 på forfall...så mye penger har ikke jeg på 3-4mnd tilsammen engang jeg da - sikkert derfor jeg ikke helt klarer se den der.

Uansett - kvitta meg med over 20.000 i kredittgjeld når skattepengene kom, så jeg har faktisk bare 1500 igjen

''Har man det på konto trenger man ikke dette kortet, så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da???''

En av hovedgrunnene til at jeg ofter brukre Master-kortet til kjøp på nett er at dette regnes som et langt sikrere betalingskort enn Visa. Jeg unngår å legge ut nummeret til mitt debetkort, hvor det i mellom kan stå temmelig mye penger. Skulle jeg dessuten være uheldig å bli "snodd", blir bevisbyrden snudd, da det er Europay (som står bak mitt kort) og ikke du selv som må bevise at det virkelig er jeg som har brukt pengene. Dette hadde jeg stor glede av en gang det var trukket et stort beløp fra mitt kort på et sted jeg overhodet ikke hadde vært.

I tillegg er det fordel med god reiseforsikring på reiser betalt med Mastercard - alle mine/våre reiser betales derfor med slikt kort.

Dette var mye "reklame", men jeg ville ikke brukt kortet om jeg ikke hadde pengene i bakhånd (evt. rett rundt hjørnet)!

Skrevet

'' så klarer ikke skjønne at de som sier de ikke bruker penger de ikke har...likegjerne brukt bankkortet da???''

Det er jo ikke bare spørsål om å ha pengene, men _hvor_ og _når_.

Dette har vært debattert før på dol, og da husker jeg en av dem som var stolt over at hun ikke brukte keredittkort beklaget seg over at hun ikke kunne handle inn julegaver før den ekstra store julelønninga kom.

Når du vet at neste lønning er rett rundt hjørnet, er det ovferhodet ikke uansvarlig å kjøpe det du trenger eller det som er praktisk å kjøpe der og da på kredittkort og så betale regningen ved forfall.

Ok :-)

Da har jeg ikke brukt kortet helt feil - nå i det siste da..(årene før teller ikke så lenge man har lært,sant?)

Det er sant som flere sier, det er bare jeg som ikke tenkte da jeg posta

Skrevet

Man kan da godt ha pengene selv om man bruker kredittkort? Det er jo bare å betale når regningen kommer.

Jeg har ikke betalt reiser med annet enn kredittkort på flere år. Det finnes ingen måte å spare seg ut av det på, det er jo ingen annen betalingsmåte?

Hvis jeg f.eks. bestiller flybilletter, overnatting og leiebil for fire personer, har jeg nødvendigvis et stort beløp i gjeld fram til regningen forfaller. Det betyr ikke at vi lever på den kreditten. Man kan til og med dele beløpet på to terminer uten at verden går under.

''Man kan da godt ha pengene selv om man bruker kredittkort? Det er jo bare å betale når regningen kommer.''

OK ok ok. :o)

I mitt hode er kredittkort noe man bruker når man ikke har pengene, men gjerne vil ha noe allikevel.

Skrevet

Det gjør man jo med Visa også. Hvertfall det jeg har.

Skrevet

Jeg svarer jeg og da. Har ikke kredittkort. Liker å betale det jeg skal ha med en gang så vet jeg det er ute av verden.

Skrevet

Jeg har ikke kredittkort. Mannen min har - og det bruker vi når vi skal kjøpe en reise som koster mange tusen - og også når vi har vært i utlandet og brukt kortet.

Vi brukte det også da vi kjøpte maling til huset i sommer, men den regninga er betalt nå, så jeg tror ikke vi har noe kredittkortgjeld akkurat nå.

Gjest tips fra luksusfellen
Skrevet

Jeg har greid å bruke opp hele 6 kredittkort i mine hypomane perioder. Litt over 150000kr. Dette sliter jeg med hver måned. Noen burde gi meg en "kakk" når jeg får disse periodene.

Dersom du er redd for at du ikke klarer å kontrollere kredittkortbruken din, går det an å sende mail til de største selskapene som driver med kredittsjekk om at du ikke vil bli godkjent hvis du skulle komme til å søke. Så dette på luksusfellen denne uken, og synes det virker ganske smart hvis man har lett for å bli fristet i svake perioder. Kanskje dette er noe for deg?

Skrevet

Hva er du enig i? At dem som ikke har gjeld ikke trenger å svare? Eller er du enig i at trådstarter har 65000 i gjeld? Eller er det en måte å si at du også har 65000 i gjeld på?

Er han ikke enig med Lillemus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...