Gjest savner tilstedeværende besteforeldre Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Langt syteinnlegg............ Vi har en farmor + mormor og morfar i live. De bor henholdsvis 10 og 15 minutter unna med bil (uten trafikk). Ettermiddag tar det minst 45 minutter til mormor og morfar. Drømmer om at besteforeldrene skal komme litt på banen, hente barna en vanlig hverdag etter skolen, følge dem på trening og levere til leggetid eller noe i den duren. Nå er de tre barna mellom 7 og 12 år. For fire- frm år siden hadde vi vår siste orntlige alene- helg uten bar. Fredag til søndag i Amsterdam. Etter det har de riktignok overnattet en- to ganger i året en natt, eller mormor og morfar har tatt med ett av barna på hyttetur. Har tatt det opp med dem mange ganger, alle deres venner "stiller opp" for sine barn og barnebarn. Alt vi får høre er at vi jo kan komme på besøk litt oftere på en ettermiddag. Ha, ha. Når da? Kjøre hjemmenifra i halv- femtiden den ene dagen i uken ingen skal på trening/ aktivitet for å stå i kø i 45 minutter og så returnere 1930? Har spurt om de ikke heller kan komme til oss. Middag 1630- da kan de være der selv om ett av barna skal avgårde. Men nei, det orker de ikke. (Begge pensjonister) Blir så frustrert når jeg treffer mammas veninner med barnebarn på tur/ shopping etc. Når mamma forteller at venninne så og så skal ta med tre barnebarn til Spania i høstferien osv. Vi vet at vi hadde fått hjelp dersom vi virkelig hadde hatt behov (nødfall). Men i det daglige..... Jeg hadde heller ikke tilstedeværende besteforeldre, så de tror kanskje det skal være sånn? Jada, vi har en sjelden gang benyttet oss av barnevakt fra nabolaget hvis vi har vært invitert bort. Men det blir ikke det samme. her for noen helger siden ble vi invitert på kaffe en søndag. Jeg hadde allerede handlet inn til en større middag, så jeg foreslo å ta maten med ut dit, så kunne vi spise sammen og drikke kaffe etterpå. Både jeg og barna gledet oss til litt tid med besteforeldrene. Så kommer vi ut til avtalt tid. Mormor står på kjøkkenet og lager mat..... Jo, de hadde jo invitert resten av familien i samme slengen, så hun laget også mat siden jeg bare hadde beregnet til syv personer. Dessuten kunne ikke resten av familien komme før 1 1/2 time senere, så vi fikk vente med å spise....... Åhhhhh. Vi var fem sultne som hadde dratt hjem fra hytta tidlig for å lage mat og ta med. Blir skikkelig frustrert. Farmor er et kapittel for seg. Hun er ikke min mor, så der skal jeg ikke si så mye, men hun har aldri hentet et barn hos oss. Dette ble langt og sytete på en fredag før høstferien. Har nettop lest om en undersøkelse fra et fergeselskap om hvor mange besteforeldre som tok seg av barnebarna i høstferien......... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Man kan ikke forlange eller forvente det, men må se det som en velkommen bonus om det skjer - er min mening. ) Vi har ikke så tilstedeværende besteforeldre for våre barn. Barnevakt kan man skaffe seg andre steder om det er nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Vi har heller ikke besteforeldre som tar med barna på sydenferie og denslags. Mormor og Farmor stiller opp som barnevakt hvis jeg spør. De er opptatte av ungene og gir dem gaver når de er syke, strikker gensere, og sender sms'er. Den ene bestefaren er veldig engasjert i å følge opp guttungen på trening i to sportsaktiviteter han også driver med - det er nesten for mye av det gode så vi må skjerme guttungen litt når bestefar maser for mye. Den andre bestefaren er nesten helt fraværende. Jeg mener det er opp til besteforeldrene hvor mye de orker å stille opp, man kan ikke kreve at de engasjerer seg hvis de ikke har overskudd. Jeg synes min mor f.eks fortjener å tenke litt på seg selv også etter å ha hatt hjemmeboende barn i 30 år. (40 hvis man regner med stebarn) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Dette har det vært innlegg om tidligere, og svært mange føler som du gjør. Tror egentlig ikke så veldig mange opplever slike idealbesteforeldre som du beskriver. Opplever selv besteforeldre som i flere år har snakket om at de skal plukke opp barn på sole (og tidligere barnehage), og ta de med på et eller annet. Men det er bare prat og skjer aldri. Dog har vi hatt hakket flere helger (og langhelger) enn dere, da har barna gjerne blitt fraktet fra sted til sted underveis. Du får forsøke å se det positive i situasjonen - nå er barna så store at de kan overnatte hos venner. Ikke nøl med å spørre om de ikke blir invitert, folk kan jo bare si nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Omtrent som 90% av alle andre egentlig har det vil jeg tro. ;0) Det er slik i dag at besteforeldre ikke var det de en gang var. Som jeg ikke vet hva er egentlig for jeg har aldri hatt noen. Og ikke mine barn heller. Men jeg planlegger å bli en artig farmor/mormor selv. *håper* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Vi har mormor og morfar i samme by - 15-20 minutter å kjøre (utenom rush). Barna overnatter som regel 1-2 netter i året der, men da bare ett og ett barn om gangen. De orker ikke ha flere enn ett barn på en gang. Min mor kommer og hjelper til av og til med middag og/eller levering/henting på aktiviteter dersom det skjærer seg helt for oss. Dette skjer kanskje 1 gang pr måned. 2-3 ganger i året kommer de og er barnevakt hjemme hos oss - et par ganger har de da overnattet hos oss (vi voksne har da vært bortreist). Tror aldri de har hentet dem rett etter skole/barnehage og tatt dem med på ting. Men de kommer altså og hjelper når vi spør dem, og de viser velidg tydelig at de setter stor pris på å være sammen med dem/oss. Vi bruker ei jente som nå er 19 til barnevakt om kveldene. Har hatt henne i flere år, og barna er veldig trygge på henne. Skulle jo, som deg, ønske at besteforeldrene hadde vært mer aktive og virkelig ETTERSPURT samvær med barnebarna - og ikke bare at det blir når vi spør dem om hjelp. Det har hos oss bedret seg litt nå når de er litt større - men jeg hadde trodd at det hadde vært mer. De har ALDRI tatt med ungene til Danmark (vi bor i Kristiansand, så det er mange som reiser på svippturer) eller på overnattingsturer. Jeg har også hørt om de som tar med barnebarna til syden, men det er ikke så vanlig, tror jeg. Barnas farmor bor langt fra oss. Hun hjelper oss mye når hun er på besøk, og lager middag og er hjemme når ungene kommer fra skolen. Det setter vi alle stor pris på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror mange har det slik Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg tror det er minst like mange som har det som dere, som de som har det som de andre du beskriver. Våre barn har ganske mye kontakt med bestemødrene (bare mødrene som er i live), men det er sjelden denne kontakten har en avlastningsfunskjon for oss. Det forslås ofte at vi skal komme dit, og de kommer også ganske ofte til oss, men det er når de har tid / anledning, og medfører mye hyggelig kontakt, men litt ekstra stress og ikke noe avlastning. Bestemor tar gjerne med ett av barna på en liten handletur, feks, men da ringer hun på forhånd og sier at vi kan levere barnet hos henne feks lørdag klokken 11 og hente henne tre timer senere. Superkoselig formiddag for barnet, men gir ikke oss noe annet enn to ektra bilturer og vi har allikevel det andre barnet hjemme.. Vi har løst det slik at vi betaler for annen barnevakt til de kveldene når vi trenger det, og så har vi med oss barna på alle ferier, langhelger osv. Og så er barna så mye som mulig sammen med bestemødrene. Prøver å trekke meg litt unna, gjøre andre prosjekter når barna og bestemor er sammen, enten det er hos dem eller hos oss eller på hytta osv, slik at de får litt alenetid sammen. men avlastning for oss foreldre er det ikke. Når dumme situasjoner oppstår, slik den du beskrev om middagen dere hadde med, prøver jeg å være flink å si rett ut hva jeg mener der og da "Å, det var dumt, nå har vi laget middag og fortet oss hjem fra hytta, da kunne du ha gitt beskjed slik at vi kunne tilpasset oss de nye planene". og deretter virkelig prøvd å glemme hele saken. Å gå rundt å irritere seg over slike hendelser i ettertid, er bare ødeleggende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Man kan ikke forlange eller forvente det, men må se det som en velkommen bonus om det skjer - er min mening. ) Vi har ikke så tilstedeværende besteforeldre for våre barn. Barnevakt kan man skaffe seg andre steder om det er nødvendig. ''Man kan ikke forlange eller forvente det, men må se det som en velkommen bonus om det skjer - er min mening. ) Vi har ikke så tilstedeværende besteforeldre for våre barn. Barnevakt kan man skaffe seg andre steder om det er nødvendig.'' Vi tenker helt likt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg synes du/dere forventer for mye. De er vel slitne, da, eller trives uten barn? Vi har ingen fungerende besteforeldre i nærheten og vi bruker heller ikke barnevakt, men det var da vi som valgte å få unger? Jeg konfererte ikke med mamma og pappa før jeg hoppet til sengs for å lage barn, så da kan jeg heller ikke forvente at de tar ansvar for barnebarn. Å være besteforeldre handler om så mye mer enn å være barnevakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forstår deg godt Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg forstår deg virkelig godt. Det er slett ikke noe rart i at du føler at dette er litt sårt og kjipt. Det er så ulike kulturer på dette fra familie til familie. Mine foreldre var veldig lite barnevennlige da vi vokste opp. De var utålmodige, strenge, urimelig og ikke særlig tilstedeværende (noe de innrømmer selv nå i ettertid). Som besteforeldre har de imidlertid kommet igjennom en gedigen personlighetsforvandling! De er innom barnebarna ca. en gang om dagen. Henter på SFO og i barnehage, har barna på overnatting, inviterer på middager og hverdagsmåltider og stiller opp på alt som er. Rydder, hjelper til med matlagingen, bretter vasketøy...ja, listen er lang. Jeg klyper meg bare i armen over alt dette! Snakker om Dr. Jekyl and Mr. Hyde! Jeg skulle ønske alle småbarnsforeldre fikk masse mer hjelp fra sin nærmeste familie, og for dem som ikke har og får det så skulle jeg ønske at det var mer frimodighet til å utveksle behov av typen reserve-besteforeldre. Leser av og til om solskinnshistorier der barnløse eldre endelig får de barnebarna de har drømt om! En vinn-vinn-situasjon ) Ønsker dere lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Tror du må ta innover deg at de ikke har så veldig lyst til å være super-duper-besteforeldre. Kanskje de er slitne, kanskje de ikke har lyst til å bruke tiden sin på barn, for som nitty-gritty sier, det er ikke de som har valgt de barna der. Vi har aldri hatt noen som helst form for avlastning fra besteforeldre, men det visste vi om før vi fikk barn. Vi har kjøpt barnevakt på ukedager når vi har trengt det, og nå er ungene så store at de kan overnatte hos venner. Fungerer kjempegreit, faktisk, så det store savnet etter besteforeldre er ikke der. Som en annen sier, de fleste besteforeldre er ikke i den super-duper-kategorien du drømmer om. Sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Mine barn har ingen kontakt med besteforeldrene utover den kontakten vi har når vi er sammen alle sammen. Foreldrene våre er gamle og/eller slitne og/eller syke, og har ikke kapasitet til å ta seg av barna på egen hånd. Jeg har heller aldri forventet at de skulle stille opp som barnevakter for våre barn, heller ikke da de var yngre. Nå har jeg ikke stort behov for å reise på alene-ferier uten barn heller, men de få gangene det har vært aktuelt, har vi benyttet venner som barnevakt, også har vi gjort gjengjeld en annen gang. Besteforeldreskap dreier seg iikke om barnepass, og jeg har ikke selv noen intensjon om å hjelpe barna mine så fryktelig mye i hverdagen, når de en gang, forhåpentligvis, etablerer seg og får barn. Jeg vil helt sikkert ha lyst til å tilbringe tid med barnebarna, men ikk for å , i utgangspunktet, å avlaste foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Man kan ikke forlange eller forvente det, men må se det som en velkommen bonus om det skjer - er min mening. ) Vi har ikke så tilstedeværende besteforeldre for våre barn. Barnevakt kan man skaffe seg andre steder om det er nødvendig. ''Man kan ikke forlange eller forvente det, men må se det som en velkommen bonus om det skjer - er min mening. )'' Veldig enig ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Minstemann har en farmor, de andre er døde, og hun er 67 år og ville ha 400 kr for å være barnevakt en søndagskveld da jeg var på sykehuset og dattera mi jobbet og eldstemann var hos svigerforeldre på sørlandet. Og det er den gangen jeg har spurt Ellers så tror jeg at de møtes 1.juledag og noen ganger på bursdagen hans. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest energía Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Besteforeldrene på begge sider har vist liten innteresse hele veien, forstår ikke helt for det må være gøy å være besteforeldre. Er tante og elsker det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minst mulig Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg måtte skjerme barna ifra besteforeldrene på begge sider da de var små. Dette pga psykiske lidelser og hvor den ene slo for ingenting, den andre paranoid og en skulle skyte de som kom på besøk. Likevel ble det en innblanding i familielivet vårt fordi en av dem ikke respekterte de grensene vi prøvde å sette. I tillegg en onkel som var mere eller mindre gal. Jeg er glad for at ungene er voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Som bestemor kjenner jeg meg litt provosert av dette innlegget. Hvorfor forventes det at vi besteforeldre SKAL stille opp? Det er da ikke mine barn, eller mitt ansvar? Det skal vel være en glede for ungene om besteforeldre kan stille opp, og ikke forlange at de skal det. Selv er jeg bestemor til tre skjønne små, og heldigvis er mine barn flinke til å komme innom på besøk. Vi er ikke så flinke til å reise bort til dem, det skal innrømmes. Men jeg har vært helgebarnevakt for to av dem, lillemor er fortsatt for liten. Og det var kjempekos, men jøje meg så sliten jeg var etterpå. Og da sier det seg selv at når man nærmer seg de femti, kroppen krangler litt og du har vært hele uka i full jobbb + ett hjemmeværende barn så ORKER jeg rett og slett ikke å stille opp ettermiddager og helger sånn i ett sett hele tiden. Jeg trenger også et pusterom. Mine barn spør om jeg kan være barnevakt, heldigvis er det ingen sure miner hvis jeg sier at beklager, nå orker jeg ikke. Hadde de "forlangt" at jeg skulle stille opp mer enn det jeg orker kan det nok være at jeg hadde holdt litt lenger avstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg tenker at det er forskjell på å forvente interesse og ønske om samvær og på å forvente at besteforeldre stiller opp med henting, bringing og all mulig annen hjelp. Vi har et godt forhold til besteforeldre på begge sider, og er jevnlig sammen med dem, uten at vi løper ned dørene hos hverandre. De viser at de er glade i ungene og interesserte i dem, og av og til passer de barna. Like ofte treffes vi sammen, enten hos oss eller hos dem. Men ingen av besteforeldrene henter i barnehage/skole, kjører på trening eller lignende. Det har vi heller ikke bedt dem om. Hos oss er besteforeldrene på den ene siden gamle og litt slitne, og da har vi ikke lyst til å belemre dem med noe som oppleves som et ork i stedet for som en glede. På den andre siden er det besteforeldre i full jobb og mye aktivitet, og da er ikke bare-bare å kaste seg rundt for å være sjåførhjelp for småbarnsfamilier. Jeg har aldri følt på dette som noe sårt eller noe dårlig gjort, men det er kanskje fordi de tydelig viser interesse og glede over barnebarna sine (og over oss foreldre også, hehe). Hadde de virket likegyldige, ville det kanskje stilt seg annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Uff, skjønner at det er sårt og leit. Men, forsøk å innfinn deg med at "slik er det", og legg bort krav og forventninger. Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. Slik omtanke er jo rett og slett å kaste perler for svin... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heldig! Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Svigerforeldrene min bor 10 min unna. De er nok akkurat slike besteforeldre du drømmer om:) De har ungene på overnatting 1 til 2 ganger pr mnd (ikke nødvendigvis for pass, men for at de og ungene elsker det). De har innredet rom til dem for at det skal være kosligere for ungene å komme på besøk, og de syns bare det er kos å ha besøk av ungene både med og uten oss foreldre. Hvis vi jobber ettermiddag henter de gjerne på skole og ordner middag og leverer på aktiviteter. De tok dem med til syden i sommer og tar dem med på feriesenter i vinter eller høstferien. De passer aldri hjemme hos oss og kommer sjelden på besøk, for de liker best å være hjemme hos seg selv. De får abstinenser hvis det går mer enn 10 dager uten at de ser ungene.Jeg er utrolig takknæmlig for at vi har dem og de og ungene har et fantastisk forhold. Håper jeg en gang kan få et slikt forhold til barnebarn dersom jeg er så heldig å få noen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.