frosken Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Uff, skjønner at det er sårt og leit. Men, forsøk å innfinn deg med at "slik er det", og legg bort krav og forventninger. Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. Slik omtanke er jo rett og slett å kaste perler for svin... ''Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. '' Her tenker jeg helt motsatt av deg. Det å samle hele "storfamilien" synes jeg kan ha større verdi enn å få ha eksklusiv kontakt med besteforeldrene. Selvfølgelig litt slitsomt å vente 90 minutter ekstra på mat når man er sulten, men uansett et bra tiltak etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 ''Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. '' Her tenker jeg helt motsatt av deg. Det å samle hele "storfamilien" synes jeg kan ha større verdi enn å få ha eksklusiv kontakt med besteforeldrene. Selvfølgelig litt slitsomt å vente 90 minutter ekstra på mat når man er sulten, men uansett et bra tiltak etter min mening. Jeg tenker som deg, men så er jeg nok litt sånn storfamilieorientert selv, og kunne godt ha funnet på å invitere noen familiemedlemmer ekstra i tillegg til de jeg allerede har en avtale med. Håper ikke noen av "mine" har blitt dødelig fornærma over det. Det er i hvert fall alt annet enn vondt ment. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Sutrekjerring! Sorry, men jeg kjenner at jeg blir litt provosert av å lese dette. Det eneste du er opptatt av er å få litt fri fra barna dine. Om barna og besteforeldrene får kvaitetstid i lag bryr du deg egentlig ikke om, bare du får litt fri. Slik leser jeg innlegget ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 ''Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. '' Her tenker jeg helt motsatt av deg. Det å samle hele "storfamilien" synes jeg kan ha større verdi enn å få ha eksklusiv kontakt med besteforeldrene. Selvfølgelig litt slitsomt å vente 90 minutter ekstra på mat når man er sulten, men uansett et bra tiltak etter min mening. Enig, de kunne bare bedt om ei brødskive. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 ''Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. '' Her tenker jeg helt motsatt av deg. Det å samle hele "storfamilien" synes jeg kan ha større verdi enn å få ha eksklusiv kontakt med besteforeldrene. Selvfølgelig litt slitsomt å vente 90 minutter ekstra på mat når man er sulten, men uansett et bra tiltak etter min mening. nja... kommer jo litt an på hvor ofte akkurat disse barna/barnebarna ser foreldre/besteforeldre. Men, ja, i utgangspunktet koselig og selvsagt bare godt ment.. Likevel forstår jeg trådstarter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 nja... kommer jo litt an på hvor ofte akkurat disse barna/barnebarna ser foreldre/besteforeldre. Men, ja, i utgangspunktet koselig og selvsagt bare godt ment.. Likevel forstår jeg trådstarter. Bestefaren min hadde 25 barnebarn. Kan ikke huske at det var noe problem å dele ham med fettere og kusiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg tenker som deg, men så er jeg nok litt sånn storfamilieorientert selv, og kunne godt ha funnet på å invitere noen familiemedlemmer ekstra i tillegg til de jeg allerede har en avtale med. Håper ikke noen av "mine" har blitt dødelig fornærma over det. Det er i hvert fall alt annet enn vondt ment. Jeg har en haug med fettere og kusiner, bare på morssiden har jeg ca 25 stk. Tror aldri vi var på besøk hos min bestefar uten at også noen andre også var der hele eller deler av tiden. Jeg kan ikke huske at det på noe tidspunkt opplevdes som et problem. Bestefaren min hadde allikevel en relasjon til hver og en av oss, selv om det ikke var så mye "alenetid" vi hadde med ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 ''Ang. den middagen, ville jeg nok gitt beskjed, ja. Jeg er heller ikke så glad i at besteforeldre skal "slå flere fluer i ett smekk" og inviterer flere familier, når det i utgangspunktet bare var ment å være deg og din familie. De få gangene de ser barnebarna, er det faktisk barna forunt å få full oppmerksomhet, og slippe å dele med enda flere barn/voksne. Ville helt klart gitt beskjed om at det var utrolig kjedelig å måtte vente i over en time, når dere hadde forventet noe annet, og i alle fall ikke giddet å gi samme omtanken en annen gang. '' Her tenker jeg helt motsatt av deg. Det å samle hele "storfamilien" synes jeg kan ha større verdi enn å få ha eksklusiv kontakt med besteforeldrene. Selvfølgelig litt slitsomt å vente 90 minutter ekstra på mat når man er sulten, men uansett et bra tiltak etter min mening. Jeg er enig! Noen av mine beste barndomsminner har jeg fra de lange søndagsmiddagene hos mormor og morfar - alle søskenbarna på mammas side var samlet og vi koste oss glugg i hjel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Enig med deg i at besteforeldre kan stille opp. Det forutsetter selvsagt at besteforeldrene har noe positivt å bidra med og ikke bare skal være barnevakt for ungene. Jeg tenker ikke på at de skal være barnevakt bare for at foreldrene skal få fri men for at de skal utvikle et positivt forhold til sine barnebarn. Hvis barnebarna får et bra forhold til besteforeldrene sine tror jeg dette er verdifullt for alle parter. Barn har godt av å utvikle ulike relasjoner som er trygge og stabile. Jeg tror også at besteforeldre har godt av å være med sine barnebarn hvis relasjonen er god vel å merke. Hvis besteforeldrene ikke har lyst og bare synes det er slit synes jeg ikke de skal gjøre det. Det blir jo ingen god relasjon av det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg blir litt ambivalent når jeg leser innlegget ditt. På den ene siden skjønner jeg godt ønsket om mere oppmerksomhet og hjelp fra besteforeldre. På den andre siden synes jeg reaksjonen din på søndagsmiddagen var litt merkelig, og kanskje litt krevende i stilen? Jeg har ikke egne barn, men er tante til flere. Mine brødres barn tror jeg aldri har trengt barnevakt av utenforstående fordi besteforeldre og tanter alltid har hatt et ønske om å være mye sammen med barna. I vår familie er dette faktisk tidvis en kilde til små konflikter; barna ønsker f.eks. å være hos meg i helgen mens foreldrene ønsker å ha dem hjemme. Mine brødres barna har vært heldige og hatt flere friske besteforeldre; og svært mange barn i nabolaget har satt pris på min mors havregrøt. Merkelig hvilken kulinarisk nytelse det tydeligvis kan bli dersom den serveres etter skoletid til barnebarn og deres venner ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Beklager å måtte si det, men du kan ikke kreve noe som helst av besteforeldre. De er ferdige med barnestyr, da dere ble voksne. Hvor mye de vil inn på banen, styrer de selv. Voksenhelg? Jo første gang ble etter 14-15 år tror jeg. Første og eneste gang, faktisk. Overnatte alene hos besteforeldre? Aldri skjedd. Alene med besteforeldre noen timer? Jo, 10-15 ganger i løpet av de 20 årene jeg har hatt barn. Klage? Nei, jeg syntes det var vemodig at ting var som det var. Men jeg gleder meg over at de trivdes i lag de tidene de fikk i lag. Pr i dag er barna store- og tar aldri selv kontakt med sine besteforeldre. Dette er prisen besteforeldrene får betale for å ikke ha hatt så mye alenetid etc. Vær glad for den tiden de har sammen. Og ordne med vanlig barnevakt for å få avlastning i blant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 I vårt tilfelle var det bare mine foreldre som var noe særlig på banen som besteforeldre. Farmor og farfar var såpass gamle og slitne (bl.a. av å ha hatt to andre barnebarn _mye_ da de var små), at det ikke var aktuelt. Foreldrene mine stilte opp ved behov. Dvs. de var barnevakter ved møtekollisjoner, hvis mannen min var på jobbreise den kvelden i uka jeg er opptatt med en hobby, osv. Dessuten hentet de ofte datteren min en av dagene hvis jeg skulle være borte en helg (som regel i forbindelse med den samme hobbyen). På den måten fikk mannen min ofte "hjelp" hvis han skulle være alene med barn, jeg fikk det aldri - men det var jo fint for meg også å vite at den yngste hadde det bra. Så for oss har det vært etter nytteprinsippet - de har sjelden hatt barna våre bare for kosens skyld, men når det har vært "nødvendig". Og det har egentlig gått helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Mine foreldre bor ca 25 mil unna oss, og har derfor hatt meget begrensede muligheter til å stille opp. Min mor har "stilt opp" ved bl.a. å strikke sokker, halser, ullgensere og votter til barnebarna. Svigerforeldrene mine bor like i nærheten. De har hentet i barnehagen en håndfull ganger, tror jeg. Når det har vært helt krise og vi ikke hadde andre muligheter. De har aldri hentet på SFO, men ved enkelte anledninger har ungene tatt skolebussen hjem til dem etter skoletid i stedet for å gå på SFO. De (spesielt svigermor) har sittet barnevakt noen ganger, også med overnatting. Dette har typisk vært når to foreldremøter er lagt på samme tid, eller mannen min er på jobbreise samtidig som det er foreldremøte eller jeg må jobbe utover kvelden. Vi har aldri hatt avlastning av den typen du beskriver, med fast henting i barnehage/på SFO hver uke. Ikke har vi hatt behov for det heller, og jeg tror ærlig talt at det ville gitt meg litt dårlig samvittighet om jeg skulle bedt om noe slikt. Særlig med tanke på at svigermor alltid stiller opp når vi spør, og derfor vil jeg ikke utnytte henne. Vi sørger for at vi stort sett greier logistikken selv, og baserer oss ikke på besteforeldrene. De vil gjerne ha besøk av oss, og får det også, akkurat som vi inviterer dem på besøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Som bestemor kjenner jeg meg litt provosert av dette innlegget. Hvorfor forventes det at vi besteforeldre SKAL stille opp? Det er da ikke mine barn, eller mitt ansvar? Det skal vel være en glede for ungene om besteforeldre kan stille opp, og ikke forlange at de skal det. Selv er jeg bestemor til tre skjønne små, og heldigvis er mine barn flinke til å komme innom på besøk. Vi er ikke så flinke til å reise bort til dem, det skal innrømmes. Men jeg har vært helgebarnevakt for to av dem, lillemor er fortsatt for liten. Og det var kjempekos, men jøje meg så sliten jeg var etterpå. Og da sier det seg selv at når man nærmer seg de femti, kroppen krangler litt og du har vært hele uka i full jobbb + ett hjemmeværende barn så ORKER jeg rett og slett ikke å stille opp ettermiddager og helger sånn i ett sett hele tiden. Jeg trenger også et pusterom. Mine barn spør om jeg kan være barnevakt, heldigvis er det ingen sure miner hvis jeg sier at beklager, nå orker jeg ikke. Hadde de "forlangt" at jeg skulle stille opp mer enn det jeg orker kan det nok være at jeg hadde holdt litt lenger avstand. ''Og da sier det seg selv at når man nærmer seg de femti,'' *fnis* Det er vel ikke uvanlig at en del som "nærmer seg de femti" fortsatt har hjemmeboende barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er lett å savne noe man ikke har, men jeg synes ikke noe er unormalt i dine beskrivelser. Jeg forstår ikke helt problemet med middag til flere i familien. Var det først og fremst at dere var sultne og måtte vente, eller at du ikke likte at de andre skulle komme også? Barna mine vokste opp langt vekk fra besteforeldre, men besøkte dem inn i mellom i noen dager. Husker at en av mine venninner la ut om det hele tiden hvor lite hennes barns besteforeldre gjorde, men syntes hun var negativ til det meste og syntes synd på seg selv. En annen venninne klaget mye over hvor lite hennes mor støttet henne, men jeg visste om flere ganger hvor hun sendte gutten på landet til mormor uten grunn, noe jeg aldri gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Farens foreldre døde før barnebarna kom, mine foreldre var forholdsvis gamle og bor 2 timer unna. De har truffet barna en del da de var i førskolealder, men som regel når vi var med - eller når besteforeldrene kom på besøk. De har (selvsagt) aldri bidratt med noe praktisk i hverdagen. Vi har kanskje hatt to alenehelger/småferier på 20 år. Har hatt noen til barnevakt på kvelder en gang i blant da ungene var små - kanskje en kveld annenhver måned eller så. Jeg har ikke savnet mer hjelp. Jeg har sjelden trengt fri fra mine egne barn. Kunne aldri tenkt meg å reise på en ferie (som de ville ønsket å være med på) uten dem... Synes du sutrer litt, jeg ;-) Besteforeldre har ikke plikt til å være barnepassere. Og, eksemplet ditt med middagen dere måtte vente på... Jaja. Dere døde nok ikke av sult i den halvannen timen,,, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Vi har hatt som grunnprinsipp at barnebarn og besteforeldre er til for gjensidig nytelse. Derfor har vi i stor grad overlatt til besteforeldrene å selv definere sin rolle i våre barns liv. Våre barn nytes best hver for seg. Så besteforeldrene har hatt mer enn et barn kun i desperate tilfeller. Jeg kan forstå at du ønsker barna mer kontakt med besteforeldrene. Samtidig må jeg innrømme at jeg som (framtidig) bestemor ville opplevd det ganske demotiverende å bli møtt med krav og i tillegg bli sammenlignet med andre besteforeldre. Besteforeldre er en bonus, ikke en rettighet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 ''Og da sier det seg selv at når man nærmer seg de femti,'' *fnis* Det er vel ikke uvanlig at en del som "nærmer seg de femti" fortsatt har hjemmeboende barn. Jeg valgte å ignorere det. Klarte det såvidt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg valgte å ignorere det. Klarte det såvidt ;-) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 De møtes ca en gang i året. Noen ganger to:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.