Gjest Bonustanta Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Vi har vært relativt forskånet fra mine-dine-vårebarn-problematikk i våre storfamilier, men med et par søsken som har "separate barn". bonusbarn og felles barn med ny partner, har vi brått (relativt) blitt introdusert for problemstillingen. Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til disse bonusbarna, og vite hva som forventes av meg. Vi blir ikke invitert i disse barnas bursdager, heller ikke konfirmasjon osv. Skal vi likevel gi like fine/dyre gaver til disse som til våre søskens biologiske barn, som vi blir invitert til? Det virker som om vi plutselig har fått alle plikter, men ingen rettigheter i forhold til disse barna, og jeg synes faktsik det er litt vanskelig å forholde seg til. Familiene ønsker tydeligvis å gi ete sterkt signal om at de er EN familie, men samtidig blir vi ikke involvert i bonusbarnas liv, på samme måte som i de andre barnas liv. Jeg ser at det ikke er helt naturlig, men det blir likevel rart, fordi vi i noen sammenhenger forventes å behandle bonusbarna som de andre barna, noe jeg synes er riktigst, for så vidt, mens vi i andre sammenhenger blir utelukket fra sammenhengen. Og dersom vi behandler bonusbarna på samme måte som særkulls- og fellesbarn, så ender bonusbarna i praksis opp med dobbelt sett av gaver. Litt urettferdig for de andre barna, eller? DE får jo ikke gaver av bonusbarnas familier på "den andre siden". Hva er vanlig å gjøre i sånne situasjoner? Det dreier seg ikke om pengene, i seg selv. Det er følelsen av å manøvrere i ukjent farvann som er litt ubehagelig. Og nå nærmer det seg som kjent jul, så "problemet" blir jo virkelig synelig i all sin "prakt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 ''Vi blir ikke invitert i disse barnas bursdager, heller ikke konfirmasjon osv. Skal vi likevel gi like fine/dyre gaver til disse som til våre søskens biologiske barn, som vi blir invitert til?'' Nei, det ville ikke jeg har gjort i alle fall. Føles jo unaturlig, siden dere ikke inkluderes. Og da har jo på en måte valget blitt tatt for dere allerede. Det kan du jo nevne om noen reagerer..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Når barna er samlet, bør de selvsagt behandles og få likt. Til jul og bursdager får som du sier 'bonusbarna' rikelig fra egen familie. Derfor blir det naturlig å ikke gi dem like mye som 'egne' barn. Skulle det dukke opp et 'bonusbarn' som har lite eller ingen engen familie/slekt, ville jeg nok valgt å behandle det som 'eget' barn. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stepmother Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hei. Velger å kalle meg stemor, for noen "bonus" blir jeg og barna mine nok ikke sett på som.. Mine foreldre har gitt kjærestens barn det samme som mine har fått, men mine har aldri fått noe fra kjærestens familie.. Det er forskjellig tolkning av hva som er "rett og galt" å gjøre i slike sammenhenger. Er man en storfamilie hvor man faktisk opptrer som en storfamilie, synes jeg barna skal behandles likt. Der dette ikke er tilfelle, synes jeg ikke bonusbarna/stebarna skal få like store gaver som "egne" barn. -Jeg er sikkert lite raus, men dette mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.