Gå til innhold

Overnatting hos kjæreste?

lilje39

Anbefalte innlegg

Er mektig upopulær hos min eldste datter på snart 16 år fordi hun ikke får overnatte hos sin kjæreste.

Jeg er skilt fra hennes far og vi samarbeider godt om barna.Men i dette tilfellet er vi ikke helt enige.Han mener at hvis de ønsker å ha sex,skjer det gjerne på dagtid når de er sammen like mye som det skjer ved overnatting...jaja...så er det vel jeg som er gammeldags da.

Nevnes kan det vel at jeg ikke kjenner gutten noe særlig,forholdet er ganske ferskt.Kjenner heller ikke foreldrene,selv om jeg vet hvem det er...

Jeg sier at de må ha vært sammen en god stund først før overnatting er aktuelt....

Hva er vanlig rundt omkring?

Hun er eldst av mine tre døtre og skal på en måte tråkke opp veien for de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferskenblomst

''Er mektig upopulær hos min eldste datter på snart 16 år fordi hun ikke får overnatte hos sin kjæreste. Jeg er skilt fra hennes far og vi samarbeider godt om barna.Men i dette tilfellet er vi ikke helt enige.Han mener at hvis de ønsker å ha sex,skjer det gjerne på dagtid når de er sammen like mye som det skjer ved overnatting...jaja...så er det vel jeg som er gammeldags da.''

Vi er flere gammeldagse foreldre her ute. Min 16 årige datter hadde ikke fått lov til å overnatte hos kjæresten før de hadde vært sammen en god stund, dvs iallefall minst 6 mnd, i tillegg til at jeg hadde kjent til gutten OG foreldrene. I tillegg skulle jeg hatt forsikringer om at de skulle overnatte på hvert sitt rom. Vil de ha sex, ja, så får de det til, mern det trenger ikke å være med min velsignelse, for å si det sånn.

Har fire barn selv, og har hatt, og har, min andel av perioder hvor jeg er mektig upopulær. Mine nå voksne gutter har i ettertid sagt at de syns det var greit med faste regler, og at de visste hva de hadde å forholde seg til. Jeg har hatt 15årige jenter på overnatting, men i separate rom, og da hadde de vært sammen fhv lenge. Da har de fått rom i hver sin ende av huset, og vi har sovet med åpen dør. Hysterisk og gammeldag, sikkert, men det var reglene hos oss. Noe både mine barn og de overnattende var innforstått med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Er mektig upopulær hos min eldste datter på snart 16 år fordi hun ikke får overnatte hos sin kjæreste. Jeg er skilt fra hennes far og vi samarbeider godt om barna.Men i dette tilfellet er vi ikke helt enige.Han mener at hvis de ønsker å ha sex,skjer det gjerne på dagtid når de er sammen like mye som det skjer ved overnatting...jaja...så er det vel jeg som er gammeldags da.''

Vi er flere gammeldagse foreldre her ute. Min 16 årige datter hadde ikke fått lov til å overnatte hos kjæresten før de hadde vært sammen en god stund, dvs iallefall minst 6 mnd, i tillegg til at jeg hadde kjent til gutten OG foreldrene. I tillegg skulle jeg hatt forsikringer om at de skulle overnatte på hvert sitt rom. Vil de ha sex, ja, så får de det til, mern det trenger ikke å være med min velsignelse, for å si det sånn.

Har fire barn selv, og har hatt, og har, min andel av perioder hvor jeg er mektig upopulær. Mine nå voksne gutter har i ettertid sagt at de syns det var greit med faste regler, og at de visste hva de hadde å forholde seg til. Jeg har hatt 15årige jenter på overnatting, men i separate rom, og da hadde de vært sammen fhv lenge. Da har de fått rom i hver sin ende av huset, og vi har sovet med åpen dør. Hysterisk og gammeldag, sikkert, men det var reglene hos oss. Noe både mine barn og de overnattende var innforstått med.

Høres ut som en veldig ok løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses. Jeg er glad mine og eksen foreldre ikke var så strenge da vi var 16-17 år og nyforelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit å sette grensa på overnatting til hun har fyllt 16 år, men å forlange separate rom osv. synes jeg er å gå alt for langt - som din mann sier, sex har de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest behøver de ikke ennå

Det er stor forskjell på hva de evt gjør når de er sammen uten voksne til stede, og hva dere som foreldre legger til rette for og nesten forventer, hvis dere rer opp dobbeltseng til dem.

I begynnelsen, når de ikke har kjent hverandre så lenge, så får de heller la være å være hjemme hos hverandre sent på kvelden hvis det ikke går en buss.

Etter hvert, hvis de bor såpass langt fra hverandre at det ikke går en buss hjem om kvelden, eller det er for langt for foreldrene å kjøre dem hjem, så kan man re opp til en gjest på sofa / gjesterom og legge opp litt som ferskenblomst skriver, åpne dører og beskjed om at de sover i hver sin seng.

Og så blir de eldre / har vært sammen lenge, og man tillater et mer voksent forhold mellom dem.

Hva man ender opp med å tillate når, må være opp til hver enkelt familie, og baseres på hva man synes er ok, alder på ungdommen, hvor lenge de har vært sammen osv.

Noen skifter kjæreste ofte, og hvis foreldrene legger til rette for at ungdommen skal ha en ny kjæreste overnattende i samme seng hver andre - tredje måned, synes jeg ikke det er riktig.

Og hvis man tillater at en helt ny kjæreste overnater i datterens seng, skal man da nekste kjæreste nr to og kjæreste nr fem det samme, når datteren der et år eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er flott å lese om foreldre, som faktisk setter grenser for barna sine.

Selvfølgelig er det spennende å overnatte hos kjæresten! Selvfølgelig klarer de å ha sex, hvis de vil!

Jeg synes du skal holde på ditt valg. Foreldre trenger ikke "legge opp til" at tenåringene har sex.. er min mening også.

-Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :))

Du vil bli takket, på sikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overnatte/alkohol

Her hadde jeg også holdt igjen, pga at forholdet er så ferskt. Hadde datteren min hatt en fast kjæreste i noen måneder skulle jeg vurdert det. For som flere skriver her, sex kan de ha selv om de ikke overnatter hos hverandre.

Viktig, om du ikke allerede har ordnet det ... hun bør iallefall ordne seg med p-piller. Datteren vår er 16 år, og i april overhørte jeg noe jeg ikke burde overhøre, slik at jeg fikk henne til å ta kontakt med helsesøster, og hun har nå ordnet seg med p-piller. Nå skal det sies/skrives at datteren vår hadde forferdelige menssmerter, så vi vurderte p-piller tidligere også, så episoden i april gjorde at vi fikk fortgang på det :o). Heldigvis har det hjulpet betraktelig på menssmertene. Både helsestasjonen og vi har snakket mye om ta dette ikke er inngangen til et aktivt sex-liv :o) Har også snakket mye om dette med å "legge seg ned med hver og en" før de har vært sammen lenge.

Føler jeg har større utfordringer med alkoholen ... to ganger på ett år nå har vi oppdaget at hun har drukket .... jeg godtar det bare ikke, tror hun forstår det nå :o) .... selv om "alle andre" på alderen hennes gjør det, har hun når vært på flere fester hvor vi henter og hun har vært "edru og fin" :o)

Nå sporer jeg nok av litt i tråden din, men hadde vært OK å hørt fra andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott å lese om foreldre, som faktisk setter grenser for barna sine.

Selvfølgelig er det spennende å overnatte hos kjæresten! Selvfølgelig klarer de å ha sex, hvis de vil!

Jeg synes du skal holde på ditt valg. Foreldre trenger ikke "legge opp til" at tenåringene har sex.. er min mening også.

-Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :))

''Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :)) Du vil bli takket, på sikt!''

Mener du det generelt, eller bare mht. temaet sex / overnatting?

Det er vel ikke sånn at man alltid erklærer seg enig i og takknemlig for foreldrenes grenser og regler, når man blir voksen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du inviterer dem begge to på pizza, eller noe, ikveld. Bli kjent med gutten, da ser man gjerne ting i et nytt lys :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke slik at man blir takket på sist. Jeg vokste opp med strenge foreldre, og jeg synes de ødela mer enn nødvendig. Jeg er ikke enig med deg i at jo strengere jo bedre. Den gyldne middelvei er nok mer å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''-Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :)) Du vil bli takket, på sikt! :)''

Er du, som voksen, nå fullstendig enig i alle grenser dine foreldre satte for deg da du var ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fint med regler

''Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :)) Du vil bli takket, på sikt!''

Mener du det generelt, eller bare mht. temaet sex / overnatting?

Det er vel ikke sånn at man alltid erklærer seg enig i og takknemlig for foreldrenes grenser og regler, når man blir voksen selv?

Det har du rett i, det er nok av eksempler på at foreldrenes "strenghet" har begrenset barna også, på en negativ måte.

Men hvis man ser bort fra visse religiøse eller etniske miljøer, så tror jeg ikke det er så fryktelig mange foreldre i Norge i dag som er altfor strenge.

Og jeg tror, som Sommerbris, at mange kan være glad for at foreldrene satte krav, grenser og forvenslinger som kanskje ikke var like velkomne for en 15 åring.

Jeg tror det er mange flere voksne som tenker tilbake og gjerne skulle vært foruten en del opplevelser mht sex og alkohol i ungsdomskolealderen, enn det er som angrer på den sexen de ikke hadde eller den alkoholen de ikke drakk når de var 15.

Jeg hadde strenge regler for innetider i ukedagene og brukte nok mye mer tid på lekser enn gjennomsnittet i klassen min, men jeg kom også inn på skoler og studier som hadde veldig høye inntakskrav, og jeg er ikke den som får så gode karakterer uten å måtte jobbe for det. Så nå er jeg glad for at jeg måtte prioritere lekser og søvn, fremfor sene kvelder med kjæresten i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter fikk lov til å ha overnatting når hun var 17 år. Forsøkte å utsette det litt, da jeg mente de kunne ha vært lengre sammen først. De har nå vært sammen over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''-Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder :)) Du vil bli takket, på sikt! :)''

Er du, som voksen, nå fullstendig enig i alle grenser dine foreldre satte for deg da du var ung?

Det sier jeg ikke.

Generelt sett tror jeg barn og ungdom har bedre av klare, tydelige grenser (snakker ikke om pisken over døren, og de ekstreme oppdrager-tilfeller her), enn ingen / lite grenser.

Tror ikke de er tjent med å få lov til å gjøre hva de vil, uten at foreldrene "bryr" seg. Det er jo faktisk det de gjør. Bryr seg om barna sine, slik at det skal gå dem best mulig.

Man kan godt tøye tolkningen i alle retninger her, men synes ikke vi trenger å gjøre det.

Selvfølgelig hadde heller ikke jeg perfekte foreldre, og mye av det de gjorde, kunne jeg godt vært spart for, men i viktige saker, er jeg glad for at de veiledet og satte grenser, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke slik at man blir takket på sist. Jeg vokste opp med strenge foreldre, og jeg synes de ødela mer enn nødvendig. Jeg er ikke enig med deg i at jo strengere jo bedre. Den gyldne middelvei er nok mer å anbefale.

Jeg sier ikke at "jo strengere de er, jo bedre er det". Overhode ikke.

Jeg har selv hatt en vanskelig oppvekst, men jeg har for eksempel aldri bebreidet foreldrene mine for at jeg ikke fikk lov til å være med på båttur som 15 åring, sammen med en haug ungdommer på samme alder -og eldre.. Det kunne gått galt vet jeg i dag.

Jeg mener ikke at barn har godt av en ekstremt streng oppdragelse, men foreldre må tørre å gjøre seg upopulære til tider. I dette tilfellet synes jeg det er riktig å sette ned foten.

-Sier ikke at alle trenger å være enig i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, det er nok av eksempler på at foreldrenes "strenghet" har begrenset barna også, på en negativ måte.

Men hvis man ser bort fra visse religiøse eller etniske miljøer, så tror jeg ikke det er så fryktelig mange foreldre i Norge i dag som er altfor strenge.

Og jeg tror, som Sommerbris, at mange kan være glad for at foreldrene satte krav, grenser og forvenslinger som kanskje ikke var like velkomne for en 15 åring.

Jeg tror det er mange flere voksne som tenker tilbake og gjerne skulle vært foruten en del opplevelser mht sex og alkohol i ungsdomskolealderen, enn det er som angrer på den sexen de ikke hadde eller den alkoholen de ikke drakk når de var 15.

Jeg hadde strenge regler for innetider i ukedagene og brukte nok mye mer tid på lekser enn gjennomsnittet i klassen min, men jeg kom også inn på skoler og studier som hadde veldig høye inntakskrav, og jeg er ikke den som får så gode karakterer uten å måtte jobbe for det. Så nå er jeg glad for at jeg måtte prioritere lekser og søvn, fremfor sene kvelder med kjæresten i ukedagene.

Jeg har ingen problemer med å forstå at tenåringer ikke kan få gjøre akkurat som de vil.

Men hvis alle hadde vært glade og takknemlige for alle begrensningene foreldrene satte, hadde vel ikke grensene blitt flyttet noe særlig fra den ene generasjonen til den andre. Det blir de jo nå - ofte ganske mye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå at tenåringer ikke kan få gjøre akkurat som de vil.

Men hvis alle hadde vært glade og takknemlige for alle begrensningene foreldrene satte, hadde vel ikke grensene blitt flyttet noe særlig fra den ene generasjonen til den andre. Det blir de jo nå - ofte ganske mye også.

''grensene blitt flyttet noe særlig fra den ene generasjonen til den andre.''

Spør en hvilken som helst storesøster/bror - og du vil få vite at grensene flyttes med enorme avstander - ikke fra den ene genrasjonen til den andre, men innad i søskenflokken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Spør en hvilken som helst storesøster/bror - og du vil få vite at grensene flyttes med enorme avstander - ikke fra den ene genrasjonen til den andre, men innad i søskenflokken ;-)

Henger meg på den der.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, jeg har erfart det der.

De fleste "yngstebarn" går nok rett i avgrunnen. Mens de eldste overlever og takker sine foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...