Gjest fint med regler Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jotakk, jeg har erfart det der. De fleste "yngstebarn" går nok rett i avgrunnen. Mens de eldste overlever og takker sine foreldre... Ja, det er Stoltenbergfamilien et godt eksempel på. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4229293.ece "om hva de arvet" - midt på siden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Det sier jeg ikke. Generelt sett tror jeg barn og ungdom har bedre av klare, tydelige grenser (snakker ikke om pisken over døren, og de ekstreme oppdrager-tilfeller her), enn ingen / lite grenser. Tror ikke de er tjent med å få lov til å gjøre hva de vil, uten at foreldrene "bryr" seg. Det er jo faktisk det de gjør. Bryr seg om barna sine, slik at det skal gå dem best mulig. Man kan godt tøye tolkningen i alle retninger her, men synes ikke vi trenger å gjøre det. Selvfølgelig hadde heller ikke jeg perfekte foreldre, og mye av det de gjorde, kunne jeg godt vært spart for, men i viktige saker, er jeg glad for at de veiledet og satte grenser, ja. ''Tror ikke de er tjent med å få lov til å gjøre hva de vil, uten at foreldrene "bryr" seg. Det er jo faktisk det de gjør. Bryr seg om barna sine, slik at det skal gå dem best mulig.'' Men å si at man tillatter at kjæresten overnatter på rommet, til og med med lukket dør! :-O etter at avkommet har fyllt 16 er da ikke det samme som at foreldrene ikke bryr seg!? Jeg tror alle som har svart i tråden er enige om at klare og greie grenser er noe barn og ungdom trenger (og innerst inne er glade for), men at vi er smått uenige om grensesetting i akkurat denne situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ja, det er Stoltenbergfamilien et godt eksempel på. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4229293.ece "om hva de arvet" - midt på siden Der står det jo nettopp at de to eldste hadde like vide rammer som den yngste, ikke at foreldrene var strenge i starten, men droppet grensene for lillesøsteren? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 ''Tror ikke de er tjent med å få lov til å gjøre hva de vil, uten at foreldrene "bryr" seg. Det er jo faktisk det de gjør. Bryr seg om barna sine, slik at det skal gå dem best mulig.'' Men å si at man tillatter at kjæresten overnatter på rommet, til og med med lukket dør! :-O etter at avkommet har fyllt 16 er da ikke det samme som at foreldrene ikke bryr seg!? Jeg tror alle som har svart i tråden er enige om at klare og greie grenser er noe barn og ungdom trenger (og innerst inne er glade for), men at vi er smått uenige om grensesetting i akkurat denne situasjonen. Misforstå meg rett da, Lillemus :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menaa Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Misforstå meg rett da, Lillemus :-) Denne gjør kanskje at det er lett å misforstå? ''-Og at du er skikkelig upopulær viser faktisk bare at du gjør en god jobb som forelder ) Du vil bli takket, på sikt! :)'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccolina Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg synes det er en grei regel. Joda, de klarer å ha sex om de vil, men det er noe med å markere et standpunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Misforstå meg rett da, Lillemus :-) *hehe* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg synes det er en grei regel. Joda, de klarer å ha sex om de vil, men det er noe med å markere et standpunkt. ''Joda, de klarer å ha sex om de vil, men det er noe med å markere et standpunkt.'' Men om man sørger for at jenta bruker p-piller og tar en alvorsprat om tingene - hvorfor er det da så grusomt og fryktelig og verdens undergang om de har sex!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 ''Joda, de klarer å ha sex om de vil, men det er noe med å markere et standpunkt.'' Men om man sørger for at jenta bruker p-piller og tar en alvorsprat om tingene - hvorfor er det da så grusomt og fryktelig og verdens undergang om de har sex!? ''hvorfor er det da så grusomt og fryktelig og verdens undergang om de har sex!?'' Tja,- det er vel kanskje noen av oss som tenker at det kan være greit å vente litt lenger med? "Nesten 16 år" er ikke så veldig gammelt - jeg tror mange kan ha godt av å vente med å krysse den linjen... Hvis man har en ungdom som man klart ser ikke er særlig voksen og ansvarlig - så er det vel fornuftig å markere at man ikke synes det er så lurt..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 ''hvorfor er det da så grusomt og fryktelig og verdens undergang om de har sex!?'' Tja,- det er vel kanskje noen av oss som tenker at det kan være greit å vente litt lenger med? "Nesten 16 år" er ikke så veldig gammelt - jeg tror mange kan ha godt av å vente med å krysse den linjen... Hvis man har en ungdom som man klart ser ikke er særlig voksen og ansvarlig - så er det vel fornuftig å markere at man ikke synes det er så lurt..? ''Hvis man har en ungdom som man klart ser ikke er særlig voksen og ansvarlig - så er det vel fornuftig å markere at man ikke synes det er så lurt..?'' Alle i tråden var vel enige om at det var helt greit å sette grensa til begge var over 16 år. Og om man da har sørget for prevensjon og tatt en alvorsprat med eget avkom så ser jeg faktisk ikke problemet med at kjæresten overnatter på rommet og at de har sex... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minner.. Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 ''Joda, de klarer å ha sex om de vil, men det er noe med å markere et standpunkt.'' Men om man sørger for at jenta bruker p-piller og tar en alvorsprat om tingene - hvorfor er det da så grusomt og fryktelig og verdens undergang om de har sex!? Ikke verdens undergang, men mange av oss sitter med den erfaringen og ønsker i dag, et halvt liv etterpå. At noen voksne satte tydeligere grenser den gangen.. Mange jenter sitter med så lite tro på seg selv i den alderen, at de bruker seg selv og sex, i den tro at da vil han like henne bedre.. og aldri svikte. Men det gjør han som oftest allikevel. Fordi han er som henne, mest bare et barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huskernte Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det er vel greit å sette grensa på overnatting til hun har fyllt 16 år, men å forlange separate rom osv. synes jeg er å gå alt for langt - som din mann sier, sex har de uansett. ''som din mann sier, sex har de uansett.'' Mulig dine barn har det altså, men det er slett ikke alle barn som har det. Du kan virkelig ikke tro at alle er som deg og dine 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 ''som din mann sier, sex har de uansett.'' Mulig dine barn har det altså, men det er slett ikke alle barn som har det. Du kan virkelig ikke tro at alle er som deg og dine ''Mulig dine barn har det altså, men det er slett ikke alle barn som har det. Du kan virkelig ikke tro at alle er som deg og dine'' De fleste kjærestepar som har rundet 16 år har sex i en eller annen form vil jeg tro. Man trenger ikke ha samleie for å ha sex. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje39 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Høres ut som en veldig ok løsning Det ble jammen en artig diskusjon ut av dette..takk for tips og råd.Beslutningen er tatt,overnatting er ikke noe tema med det første! Jeg har ikke vært veldig aktiv på Dr.Online på mange år,ikke siden min snart 16 år gamle snuppe var lita og bare søt og jeg leste om våkenetter,gulping,tenner,sikling, etc etc...bekrymringsfrie år har det vært... Nå er jeg tilbake!!..på foreldre/tenåringsforumet:-)))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Vanskelig... Jeg hadde nok argumentert kraftig for at noe overnattingsbesøk ikke var aktuelt før hun var fylt 16. Så ville jeg nok gjort mye for å bli bedre kjent med gutten, og kanskje foreldrene også. Endel viktig samtaler med datteren om viktigheten av bruk av kondom, samt at det å ha sex ikke er noe man bør ta lett på, ville nok også vært på sin plass. Om alt dette var gjort, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort :/ Kjenner jeg gruer meg til mine blir så gamle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.