Gå til innhold

Hvordan vite om noen faker "psykdom"?


Gjest Karco

Anbefalte innlegg

det går an å spare seg den ufyselige måten å snakke til meg på.

er kun bipolar lidelse som er min diagnose ja, selv om du inderlig ønsker det skal være diverse aspergers og personlighetsforstyrrelser og psyopati og diverse slik jeg forstår dine stygge kommentarer.

går an å si det på en penere måte vet du, selv om du føler deg provosert og misunnelig! LYKKE TIL:)

Tror ikke det er mange som misunner det at du "ligger bare i senga og sitte på nett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det går an å spare seg den ufyselige måten å snakke til meg på.

er kun bipolar lidelse som er min diagnose ja, selv om du inderlig ønsker det skal være diverse aspergers og personlighetsforstyrrelser og psyopati og diverse slik jeg forstår dine stygge kommentarer.

går an å si det på en penere måte vet du, selv om du føler deg provosert og misunnelig! LYKKE TIL:)

''det går an å spare seg den ufyselige måten å snakke til meg på. er kun bipolar lidelse som er min diagnose ja, selv om du inderlig ønsker det skal være diverse aspergers og personlighetsforstyrrelser og psyopati og diverse slik jeg forstår dine stygge kommentarer. går an å si det på en penere måte vet du, selv om du føler deg provosert og misunnelig! LYKKE''

Jeg kan i hvertfall ikke si at jeg er så fryktelig misunnelig, men klart jeg blir provosert, og ikke minst nysgjerrig på deg. Jeg kjenner mange med samme diagnose som deg, som ikke har havnet på full ufør, og som må slite seg på jobb. Jeg tror vel ikke flesteparten av dem ønsker varig ufør, hvis det ikke går så langt at de ikke lenger har noe valg.

Bipolar lidelse er ingen kriterie for uføretrygd. I din situasjon må det være veldig mange ulike faktorer som har ført til at de har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det går an å spare seg den ufyselige måten å snakke til meg på. er kun bipolar lidelse som er min diagnose ja, selv om du inderlig ønsker det skal være diverse aspergers og personlighetsforstyrrelser og psyopati og diverse slik jeg forstår dine stygge kommentarer. går an å si det på en penere måte vet du, selv om du føler deg provosert og misunnelig! LYKKE''

Jeg kan i hvertfall ikke si at jeg er så fryktelig misunnelig, men klart jeg blir provosert, og ikke minst nysgjerrig på deg. Jeg kjenner mange med samme diagnose som deg, som ikke har havnet på full ufør, og som må slite seg på jobb. Jeg tror vel ikke flesteparten av dem ønsker varig ufør, hvis det ikke går så langt at de ikke lenger har noe valg.

Bipolar lidelse er ingen kriterie for uføretrygd. I din situasjon må det være veldig mange ulike faktorer som har ført til at de har gitt opp.

De ga ikke opp, jeg ga opp :) Jeg kunne gått på attføring fremeles om det jeg hadde vilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mange som misunner det at du "ligger bare i senga og sitte på nett".

nei, kanskje ikke, men de misunner det at for meg og mine venner var det ikke noen sak å få innvilget varig ung ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ga ikke opp, jeg ga opp :) Jeg kunne gått på attføring fremeles om det jeg hadde vilet.

'' De ga ikke opp, jeg ga opp :) Jeg kunne gått på attføring fremeles om det jeg hadde vilet.

''

Da har de også gitt opp, siden de lot deg gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ga ikke opp, jeg ga opp :) Jeg kunne gått på attføring fremeles om det jeg hadde vilet.

''De ga ikke opp, jeg ga opp :) Jeg kunne gått på attføring fremeles om det jeg hadde vilet.''

Og det virker det som du er stolt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, kanskje ikke, men de misunner det at for meg og mine venner var det ikke noen sak å få innvilget varig ung ufør.

''men de misunner det at for meg og mine venner var det ikke noen sak å få innvilget varig ung ufør.''

Er det noe spesielt med deg og dine venner siden dette var så "lett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det går an å spare seg den ufyselige måten å snakke til meg på. er kun bipolar lidelse som er min diagnose ja, selv om du inderlig ønsker det skal være diverse aspergers og personlighetsforstyrrelser og psyopati og diverse slik jeg forstår dine stygge kommentarer. går an å si det på en penere måte vet du, selv om du føler deg provosert og misunnelig! LYKKE''

Jeg kan i hvertfall ikke si at jeg er så fryktelig misunnelig, men klart jeg blir provosert, og ikke minst nysgjerrig på deg. Jeg kjenner mange med samme diagnose som deg, som ikke har havnet på full ufør, og som må slite seg på jobb. Jeg tror vel ikke flesteparten av dem ønsker varig ufør, hvis det ikke går så langt at de ikke lenger har noe valg.

Bipolar lidelse er ingen kriterie for uføretrygd. I din situasjon må det være veldig mange ulike faktorer som har ført til at de har gitt opp.

''Bipolar lidelse er ingen kriterie for uføretrygd. I din situasjon må det være veldig mange ulike faktorer som har ført til at de har gitt opp.''

Tidlig debutert og underbehandlet bipolar I ender ikke så helt sjelden i uføretrygd; i allefall var det slik tidligere. Muligens det har blitt noe bedre med de nye SS-medikamentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men de misunner det at for meg og mine venner var det ikke noen sak å få innvilget varig ung ufør.''

Er det noe spesielt med deg og dine venner siden dette var så "lett"?

i byen jeg bor er det ikke noe spesielt med at unge mennesker som kommer i kontakt med psykiatrien får innvilget varig ufør, tilogmed mennesker som tidligere har fungert i jobb.

noe er galt.

men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga.

men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i byen jeg bor er det ikke noe spesielt med at unge mennesker som kommer i kontakt med psykiatrien får innvilget varig ufør, tilogmed mennesker som tidligere har fungert i jobb.

noe er galt.

men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga.

men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

men jeg tror problemet er at vi bor for langt nord, det er umulig for mange å fungere i et land som er så kaldt og har så mye mørke på vinteren, det ødelegger hjernen og funksjonen.

vi burde flytte til middelhavet og omkring der og bodd i kollektiv, da kunne vi nok fungert i jobb tror jeg. hvis alle må opp samtidig så må du jo i lengden greie komme deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i byen jeg bor er det ikke noe spesielt med at unge mennesker som kommer i kontakt med psykiatrien får innvilget varig ufør, tilogmed mennesker som tidligere har fungert i jobb.

noe er galt.

men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga.

men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

''men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga. men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.''

Ut i fra det du skriver i denne tråden, så tenker jeg at dette heller ikke er noen god løsning for deg? Du beskriver et ganske ensomt og trist liv, og jeg tolker også din irritabilitet i svarene som tegn på at du ikke har det så ok. Kanskje kan det være ok for deg å få noen års pause fra mas om skolegang, arbeidstrening, få nok søvn osv. Kanskje kan også en slik lang pause gjøre at du igjen får mot til å melde deg litt mer inn i samfunnet igjen; enten i form av skole/arbeid eller annen meningsfylt aktivitet. Et liv i senga høres ikke noe godt ut i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt er trygden. Er disse menneskene fornøyd med å ha lite penger å rutte med? En blir vel ikke rik av å være på varig ufør?

Godt poeng.

Hvis disse menneskene er som NHD påstår, skulle man jo tro at de bare vil ligge på sofaen i Valium-tåka resten av livet.

Og det er ikke mye annet de får råd til, for som du sier - uføretrygd = trang økonomi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i byen jeg bor er det ikke noe spesielt med at unge mennesker som kommer i kontakt med psykiatrien får innvilget varig ufør, tilogmed mennesker som tidligere har fungert i jobb.

noe er galt.

men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga.

men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

'' men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga. men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

''

For ikke å snakke om hva det gjør med deg på sikt. Det kan være behagelig og nyttig å være "fri" i kortere perioder, mens når tiden går blir det vanskeligere å vende tilbake til det ordinære (arbeids)livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dfwetrwetwe

''flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget.''

Så er bipolar lidelse en av sykdommene som står på navs liste over alvorlige lidelser som "kvalifiserer" til varig ufør?

Jeg spør fordi jeg er interessert, ikke for å være frekk mot deg.

Det er ikke sånn at man automatisk får uføretrygd om man søker og har visse diagnose. For det første er det et attføringskrav, det vil si at man skal prøve en del og mislykkes før en får trygd. Det gjelder ulike behandling, men hovedsakelig forskjellig utprøving. Mange har prøvd seg ut i årevis uten at NAV har konkludert.. I de verste tilfellene tilsier dette årevis på lave stønader med mange møte-veggen opplevelser for den som er oppe i det. For det andre så er det ikke diagnosen som gir rett til uføretrygd, men en vurdering av arbeidsevnen hos den enkelte. Det fins noe som kalles "kurantsaker" som skal gå raskere igjennom en andre, men da er det svært alvorlig sykdom og skal nærmest være opplagt at personen ikke kan jobbe. Jeg har bipolar 1 og jeg jobber 100 % i en ordinær bedrift, forresten. Og det er mange som jobber som har ulike psykiske helseplager og sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at man automatisk får uføretrygd om man søker og har visse diagnose. For det første er det et attføringskrav, det vil si at man skal prøve en del og mislykkes før en får trygd. Det gjelder ulike behandling, men hovedsakelig forskjellig utprøving. Mange har prøvd seg ut i årevis uten at NAV har konkludert.. I de verste tilfellene tilsier dette årevis på lave stønader med mange møte-veggen opplevelser for den som er oppe i det. For det andre så er det ikke diagnosen som gir rett til uføretrygd, men en vurdering av arbeidsevnen hos den enkelte. Det fins noe som kalles "kurantsaker" som skal gå raskere igjennom en andre, men da er det svært alvorlig sykdom og skal nærmest være opplagt at personen ikke kan jobbe. Jeg har bipolar 1 og jeg jobber 100 % i en ordinær bedrift, forresten. Og det er mange som jobber som har ulike psykiske helseplager og sykdommer.

ingen av mine 3 næreste venner med varig ung ufør har behøvd gå attføring, meg selv valgte attføring av eget valg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' men for meg personlig gjør det ikke noe her og nå siden jeg foretrekker ligge i senga. men vet ikke hvor bra det er for samfunnet på sikt akkurat.

''

For ikke å snakke om hva det gjør med deg på sikt. Det kan være behagelig og nyttig å være "fri" i kortere perioder, mens når tiden går blir det vanskeligere å vende tilbake til det ordinære (arbeids)livet.

det er jo nettopp det jeg sier. årevis med trygd har gjort det umulig for meg å vende tilbake til noe arbeidsliv eller skoleliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er bare bare å gjøre det for meg, burde det være det for de fleste andre som er uføre også.

Er nok svært få som blir uføretrygdet fordi de ikke "orker" å stå opp om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok svært få som blir uføretrygdet fordi de ikke "orker" å stå opp om morgenen.

Denne tråden er egentlig et eksempel på mangler i forhold til samarbeid mellom arbeidsrettede tiltak hos nav og psykiatrien. Psykiatrien fokuserer for lite på betydningen av å komme i arbeid, særlig for unge pasienter, og nav har ofte litt lite kompetanse på psykiatri.

Jeg synes det er trist å lese om et miljø med flere unge uføretrygdede med psykiske vansker. Lav livskvalitet blir ofte resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det har samtidig også fått meg til å tenke på hvor lett det faktisk er å fake på seg psykisk sykdom. Ingen kan vel strengt talt vite om jeg lyver om jeg sier jeg deprimert og trenger sykemelding?''

Ja, mulig det er for lett å fake ovenfor legen at en lider av angst og/eller depresjon og trenger sykmelding, men med mer alvorlig psykdom som f.eks psykoser vil det nok avsløre seg selv etterhvert. Jeg innbiller meg iallefall at en erfaren lege/psykiater/psykolog vil gjennomskue hva som er ekte og hva som er falskt.

Og hvem vil vel spille psykotisk, bli lagt nn på psyk. ,og frivillig svelge medisiner en ikke trenger?

''Og hvem vil vel spille psykotisk, bli lagt nn på psyk. ,og frivillig svelge medisiner en ikke trenger?''

Ingen! Psykiske problemer er fortsatt tabu, men depresjon er (nesten) og lett "å fake" om en er veldig lat. Dermed tror jeg det er denne psykdommen folk evt kan finne på å fake!

Selv er jeg så lat at jeg faktisk mistenker det kan kan skyldes depresjon uten at jeg er klar over det..! Men jeg kommer meg på jobb for det Ville derimot aldri skulket pga høy arbeidsmoral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det har samtidig også fått meg til å tenke på hvor lett det faktisk er å fake på seg psykisk sykdom. Ingen kan vel strengt talt vite om jeg lyver om jeg sier jeg deprimert og trenger sykemelding?''

Ja, mulig det er for lett å fake ovenfor legen at en lider av angst og/eller depresjon og trenger sykmelding, men med mer alvorlig psykdom som f.eks psykoser vil det nok avsløre seg selv etterhvert. Jeg innbiller meg iallefall at en erfaren lege/psykiater/psykolog vil gjennomskue hva som er ekte og hva som er falskt.

Og hvem vil vel spille psykotisk, bli lagt nn på psyk. ,og frivillig svelge medisiner en ikke trenger?

Ingen! Psykiske problemer er fortsatt tabu, men depresjon er (nesten) AKSEPTERT! Skulle det stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...