Gå til innhold

Irriterende jenter....

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

''Kanskje du tar unødvendig mye hensyn. Skulle tro at selv sjenerte barn tåler litt.''

Teoretisk sett, ja. Men de ser ofte ut som de kan bryte sammen om man puster for dypt inn i nærheten av dem.

;-)

Poenget er at man takler best de barna man kan. De man forstår. De man kjenner seg igjen i. Og de man må ta en tredjegrads analyse av for å forholde seg til på en konstruktiv måte er krevende.

mvh

''Poenget er at man takler best de barna man kan. ''

Helt enig.

Og så tror jeg det er lettere å føle seg sår på eget/egne barns vegne om man leser noe som oppfattes som at 'den typen' barn ikke er like bra som en annen type.

Det ser vi jo bare her i tråden - mødre til utadvendte barn føler at det rakkes ned på, mens mødre til innadvendte barn føler det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

33

• Sofline

16

• morsan

15

• cathlin

12

Mest aktive i denne tråden

''Det er veldig vanskelig å forholde seg til personer som gir null respons annet enn å se lettere vettskremte ut.''

Er helt enig i dette. Og må samtidig innrømme at jeg selv til tider er/har vært sånn. Og jeg har mye forståelse for at det kan være vanskelig for omgivelsene, og har kommet frem til at i 90% av tilfellene så trenger ikke omgivelsene å ta så mye hensyn, og at man tåler gjerne mer en hva man ser ut som.

Men, jeg har ikke så god greie på barn, og sjenerte barn er vel ganske forskjellige. Så med forbehold om alt dette.

''Og jeg har mye forståelse for at det kan være vanskelig for omgivelsene, og har kommet frem til at i 90% av tilfellene så trenger ikke omgivelsene å ta så mye hensyn, og at man tåler gjerne mer en hva man ser ut som.''

Klynger meg ofte til den teorien. :-)

Noen ganger er ikke hensyne det mest kompliserte, men å ikke ane hvor man har noen. Litt som å skulle kjøre noen hjem og så vil de ikke fortelle om man skal svinge til høyre eller venstre i krysset.

;-)

Jeg satser ofte på at mine barn er eksperter på sine venner. Så om ungene sier at alt er OK, tror jeg på det de sier - ikke det jeg ser.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Teoretisk sett, ja. Men de ser ofte ut som de kan bryte sammen om man puster for dypt inn i nærheten av dem.''

LOL Skulle gjerne likt å møtt dem, for jeg kan ikke helt tro at dette kan stemme med virkeligheten, at de faktisk tåler SÅ lite.

''LOL Skulle gjerne likt å møtt dem, for jeg kan ikke helt tro at dette kan stemme med virkeligheten, at de faktisk tåler SÅ lite.''

Alt er _relativt_. Er du mest vant med buldosere...

;-)

For ordens skyld. Jeg spissformulerer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at man takler best de barna man kan. ''

Helt enig.

Og så tror jeg det er lettere å føle seg sår på eget/egne barns vegne om man leser noe som oppfattes som at 'den typen' barn ikke er like bra som en annen type.

Det ser vi jo bare her i tråden - mødre til utadvendte barn føler at det rakkes ned på, mens mødre til innadvendte barn føler det motsatt.

''Det ser vi jo bare her i tråden - mødre til utadvendte barn føler at det rakkes ned på, mens mødre til innadvendte barn føler det motsatt.''

Litt festlig, igrunn.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det ser vi jo bare her i tråden - mødre til utadvendte barn føler at det rakkes ned på, mens mødre til innadvendte barn føler det motsatt.''

Litt festlig, igrunn.

mvh

Kanskje den viktigste lærdommen er at vi må slutte å være så hårsåre? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''LOL Skulle gjerne likt å møtt dem, for jeg kan ikke helt tro at dette kan stemme med virkeligheten, at de faktisk tåler SÅ lite.''

;-)

mvh

Du hadde kommet til å blitt HAKKEpineGAL av familien jeg vokste opp i ;-) Her er det mumlere, stammere, lite øyekontakt, stillehet, forpinthet, taushet, redsel og MYE unnvikenhet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje den viktigste lærdommen er at vi må slutte å være så hårsåre? :-)

''Kanskje den viktigste lærdommen er at vi må slutte å være så hårsåre? :-)''

Du så. Men jeg er da aldri hårsår!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje den viktigste lærdommen er at vi må slutte å være så hårsåre? :-)''

Du så. Men jeg er da aldri hårsår!

;-)

mvh

Ikke "vi" som i deg og meg, men en høflig måte å omtale de andre mødrene på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''som voksne presses vi innadvendte inn i en verden der reglene lages av de utadvendte. ''

enig. Ikke mange som har forståelse for at vi introverte er skrudd sammen på en litt annen måte enn majoriteten av utadvendte.

''enig. Ikke mange som har forståelse for at vi introverte er skrudd sammen på en litt annen måte enn majoriteten av utadvendte.

''

Jeg spekulerer på om det virkelig er så firkantet som 'vi introverte' og 'vi ekstroverte'. Er man ikke ofte begge deler, eller intro-ekstro i ulike grader?

Jeg ble nettopp fortalt at jeg virker så utadvendt i en sammenheng, mens i andre sammenhenger er jeg nokså inadvendt og lukket. Ikke dermed sagt at det er slik for alle...? vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde kommet til å blitt HAKKEpineGAL av familien jeg vokste opp i ;-) Her er det mumlere, stammere, lite øyekontakt, stillehet, forpinthet, taushet, redsel og MYE unnvikenhet :-)

''Du hadde kommet til å blitt HAKKEpineGAL av familien jeg vokste opp i ;-) Her er det mumlere, stammere, lite øyekontakt, stillehet, forpinthet, taushet, redsel og MYE unnvikenhet :-)''

Tja,... vi fikk jo se hvem som drev hvem til vannvidd.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "vi" som i deg og meg, men en høflig måte å omtale de andre mødrene på ;-)

''Ikke "vi" som i deg og meg, men en høflig måte å omtale de andre mødrene på ;-)''

Selvsagt.

Oss innsiktsfulle avbalanserte imellom.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke "vi" som i deg og meg, men en høflig måte å omtale de andre mødrene på ;-)''

Selvsagt.

Oss innsiktsfulle avbalanserte imellom.

;-)

mvh

Nemlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse jentene høres ut som sønnen min (og meg selv som barn). Det er ikke lett å være sjenert. De fleste vokser det heldigvis av seg. Jeg blir alltid glad når jeg hører om utadvendte som er venner med sjenerte. Hvis ikke ville de sjenerte nok hatt vanskeligheter med å finne venner.

''Jeg blir alltid glad når jeg hører om utadvendte som er venner med sjenerte. Hvis ikke ville de sjenerte nok hatt vanskeligheter med å finne venner.''

De fleste med munndiare vet å verdsette en god lytter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og jeg har mye forståelse for at det kan være vanskelig for omgivelsene, og har kommet frem til at i 90% av tilfellene så trenger ikke omgivelsene å ta så mye hensyn, og at man tåler gjerne mer en hva man ser ut som.''

Klynger meg ofte til den teorien. :-)

Noen ganger er ikke hensyne det mest kompliserte, men å ikke ane hvor man har noen. Litt som å skulle kjøre noen hjem og så vil de ikke fortelle om man skal svinge til høyre eller venstre i krysset.

;-)

Jeg satser ofte på at mine barn er eksperter på sine venner. Så om ungene sier at alt er OK, tror jeg på det de sier - ikke det jeg ser.

;-)

mvh

''Noen ganger er ikke hensyne det mest kompliserte, men å ikke ane hvor man har noen. Litt som å skulle kjøre noen hjem og så vil de ikke fortelle om man skal svinge til høyre eller venstre i krysset.''

Ja, det kreves en god del tålmodighet i slike tilfeller.

Av og til kreves det opplæring i hvordan man virker inn på andre i så måte. Før kunne det ikke falle meg inn å spontant skulle si noe om meg selv, ytre ønsker -vite hva jeg ønsket, eller svare noe mer enn høyst ja eller nei på spørsmål.

Nå driver jeg å mimrer og sporer av. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir alltid glad når jeg hører om utadvendte som er venner med sjenerte. Hvis ikke ville de sjenerte nok hatt vanskeligheter med å finne venner.''

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

mvh

Lurer på hva som er vanskeligst?

Å få et utadvendt såkalt "bråkete" barn til å holde kjeft, eller å få et innadvendt "sjenert" barn til å si ifra?

Mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få et utadvendt såkalt "bråkete" barn til å holde kjeft, eller å få et innadvendt "sjenert" barn til å si ifra?

Mon tro?

''Lurer på hva som er vanskeligst?

Å få et utadvendt såkalt "bråkete" barn til å holde kjeft, eller å få et innadvendt "sjenert" barn til å si ifra?''

Det kommer ganske sikkert an på erfaringsbakgrunnen og komfortsonen til den som skal gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro?

Det vanskeligste må vel være å få foreldrene til å slutte og irritere seg over barnas venner som er ulike deres egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste må vel være å få foreldrene til å slutte og irritere seg over barnas venner som er ulike deres egne barn.

Håper da ikke det er så vanskelig å få voksne folk til å ta seg sammen, men etter denne tråden er jeg ikke helt sikker.

- blir jo nesten redd for å sende jentungen bort på venninnebesøk etter diskusjonen her. Hun bruker laaang tid på å bli trygg på fremmede voksne. Kanskje særlig hvis hun føler litt irritasjon i væremåten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...