Gjest Nærstående person Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Skilte foreldre. Faren kjører ofte med barnet i varebilen men sikrer ikke barnet på 8 år. Moren vil ikke ta dette opp med far, antagelig for ikke å lage bråk. Hvordan kan argumentasjonen om betydningen av sikkerhet formuleres for å få faren på fornuftige og bedre tanker? Som i pølse/smågodt-tråden spiller nok kulturforskjellene inn i denne problemstillingen også. Som utenforstående, men allikevel nærstående synes jeg det er vanskelig å pushe på dette også. Har prøvd, men blir avfeid av moren som tydelig synes det hele er ubehagelig. Har noen forløsende ideer eller tanker om saken? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du må finne en mann fra samme kultur som kan ta det opp med faren. Du er dame og har en annen kultur, jeg tviler på at faren hører på deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er kort og godt lovbrudd å kjøre med barn uten bilbelte i Norge. Det bør faren gjøres oppmerksom på. Ikke sikkert han er klar over det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Helt uten bilbelte, eller uten pute/barnesete? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Her er Trygg trafikk sin anbefaling: ''Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilsete med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faustina Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er kort og godt lovbrudd å kjøre med barn uten bilbelte i Norge. Det bør faren gjøres oppmerksom på. Ikke sikkert han er klar over det. Lovbrudd eller ikke, sørger man ikke for å sikre barna sine altså? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Lovbrudd eller ikke, sørger man ikke for å sikre barna sine altså? Det er ikke lenge siden jeg hadde en eldre norsk dame i bilen min som tok på seg bilbelte for å slippe å betale bot, ikke fordi det var pålagt. Det er virkeligheten i Norge i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du må finne en mann fra samme kultur som kan ta det opp med faren. Du er dame og har en annen kultur, jeg tviler på at faren hører på deg. Hva er det som får deg til å tro dette? Enkelte hendelser hvor du var involvert, eller vanlige norske fordommer basert på mangel på kunnskaper? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er ikke lenge siden jeg hadde en eldre norsk dame i bilen min som tok på seg bilbelte for å slippe å betale bot, ikke fordi det var pålagt. Det er virkeligheten i Norge i dag. ''Det er ikke lenge siden jeg hadde en eldre norsk dame i bilen min som tok på seg bilbelte for å slippe å betale bot, ikke fordi det var pålagt.'' Jeg tar verken på meg bilbelte for å slippe å få bot eller fordi det er pålagt. Men om det var et påbud jeg var rivende uenig i, ville nok faren for bot kunne fått meg til å lystre likevel. Bilbelte bruker jeg fordi det reduserer faren for alvorlig skade vesentlig ved en bråstopp eller kollisjon. Dessuten er jeg så vant med å bruke det at det føles ubehagelig å ikke ha det på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faustina Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er ikke lenge siden jeg hadde en eldre norsk dame i bilen min som tok på seg bilbelte for å slippe å betale bot, ikke fordi det var pålagt. Det er virkeligheten i Norge i dag. Joda, men så lenge voksne mennesker tenker slik OM SEG SELV, får det nå så være, men barna sine!?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sikkertr Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Om "kulturforskjellen" her ikke skyldes at faren nå eller tidligere tilhører feks rånekulturen, kontakt en Imam. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er kort og godt lovbrudd å kjøre med barn uten bilbelte i Norge. Det bør faren gjøres oppmerksom på. Ikke sikkert han er klar over det. ''Det er kort og godt lovbrudd å kjøre med barn uten bilbelte i Norge. Det bør faren gjøres oppmerksom på. Ikke sikkert han er klar over det.'' Hvordan kan man få førerkort i Norge uten å vite dette da? Høres ut som en syltynn unnskyldning.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 ''Det er kort og godt lovbrudd å kjøre med barn uten bilbelte i Norge. Det bør faren gjøres oppmerksom på. Ikke sikkert han er klar over det.'' Hvordan kan man få førerkort i Norge uten å vite dette da? Høres ut som en syltynn unnskyldning.. Jeg aner ikke om dette er en unnskyldning eller ikke, men jeg ville uansett begynt der. Det er ikke alle som forstår ALT med en gang når de kommer til et nytt land. Det at noen sier at det ikke er lov å barn uten bilbelte og vedkommende nikker og smiler betyr ikke at forståelsen er der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 ''Det er ikke lenge siden jeg hadde en eldre norsk dame i bilen min som tok på seg bilbelte for å slippe å betale bot, ikke fordi det var pålagt.'' Jeg tar verken på meg bilbelte for å slippe å få bot eller fordi det er pålagt. Men om det var et påbud jeg var rivende uenig i, ville nok faren for bot kunne fått meg til å lystre likevel. Bilbelte bruker jeg fordi det reduserer faren for alvorlig skade vesentlig ved en bråstopp eller kollisjon. Dessuten er jeg så vant med å bruke det at det føles ubehagelig å ikke ha det på. mvh Jeg har opplevd alvorlige ulykker i min familie og blir provosert når noen setter på seg bilbelte kun for å slippe bot. Jeg har forklart dette for mange innvandrere og fått en del av dem til å forstå alvoret. De har en helt annen forståelse av dette enn vi her i Vesten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 En enkel løsning vil her være å oppfordre 8-åringen til å ta på seg sikkerhetsbeltet hver gang h*n setter seg inn i en bil. Jeg tror ikke jeg kjenner et barn som ikke tar det for gitt at bilbelte skal brukes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 En enkel løsning vil her være å oppfordre 8-åringen til å ta på seg sikkerhetsbeltet hver gang h*n setter seg inn i en bil. Jeg tror ikke jeg kjenner et barn som ikke tar det for gitt at bilbelte skal brukes. Jeg kjenner faktisk et unntak som bekrefter din hovedregel. Et barn som tidvis blir ganske snurt når det sitter på med meg. For meg var dette en noe sjokkerende erfaring. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 En enkel løsning vil her være å oppfordre 8-åringen til å ta på seg sikkerhetsbeltet hver gang h*n setter seg inn i en bil. Jeg tror ikke jeg kjenner et barn som ikke tar det for gitt at bilbelte skal brukes. Men absolutt en god idé å drille barnet til å selv passe på dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kjenner faktisk et unntak som bekrefter din hovedregel. Et barn som tidvis blir ganske snurt når det sitter på med meg. For meg var dette en noe sjokkerende erfaring. mvh ''For meg var dette en noe sjokkerende erfaring. '' Tror jeg hadde følt meg litt tilbake i oldtiden dersom jeg møtte et slikt barn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har opplevd alvorlige ulykker i min familie og blir provosert når noen setter på seg bilbelte kun for å slippe bot. Jeg har forklart dette for mange innvandrere og fått en del av dem til å forstå alvoret. De har en helt annen forståelse av dette enn vi her i Vesten. Jeg har også opplevd alvorlige ulykker på ulike måter og kjenner jeg blir provosert når sikkerhetshensyn som er like enkle som de er effektive ikke tas. For meg er det at noen bruker sikkerhetsseler fordi de er påbudt en like god eller dårlig grunn som at de vil unngå bot. Begge deler ville gjerne ført til at de ikke brukte bilbelte i et land der det ikke er påbudt. For noen tror jeg et påbud i seg selv virker provoserende. Ingen skal få fortelle meg hva jeg gjør i egen bil! Men de fleste ser forhåpentligvis mer nyansert på det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 ''For meg var dette en noe sjokkerende erfaring. '' Tror jeg hadde følt meg litt tilbake i oldtiden dersom jeg møtte et slikt barn ;-) ''Tror jeg hadde følt meg litt tilbake i oldtiden dersom jeg møtte et slikt barn ;-)'' For ikke å snakke om foreldrene... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.