Gå til innhold

Piggdekkskift nå? Høstferie over fjellet...

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre over Oppdal og være endel på Storlien i neste uke... Bør jeg da skifte over til vinterdekk nå? Om jeg gjør dette, risikerer jeg da bot når jeg kommer hjem og fram mot fristen for å skifte til vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig, men jeg har lagt om til piggfrie vinterdekk.

Det var 23 grader på Storlien i går :-)

Jeg MÅ ha piggdekk uansett....

Like varmt her som på Storlien nå, men er visst meldt kaldere til uka :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte et eller annet på radioen om at man anbefalte vinterdekk for de som skulle på fjellet nå.

Det er raske værskifter. Som du sier så var det jo knallvarmt i går, men i forrige uke var det nattefrost her jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte et eller annet på radioen om at man anbefalte vinterdekk for de som skulle på fjellet nå.

Det er raske værskifter. Som du sier så var det jo knallvarmt i går, men i forrige uke var det nattefrost her jeg er.

Ja, så det selv... jeg er mest redd for å få bot for piggdekk når jeg kommer hjem igjen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det selv... jeg er mest redd for å få bot for piggdekk når jeg kommer hjem igjen :/

Jeg har hørt at dersom man har en god forklaring på hvorfor man har piggdekk, så blir man ikke bøtelagt. Men det kan være litt ønsketenkning fra min side....*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at dersom man har en god forklaring på hvorfor man har piggdekk, så blir man ikke bøtelagt. Men det kan være litt ønsketenkning fra min side....*s*

Jeg tror jeg tenker som deg, men man hører det utroligste ;)

Hvis noen tror det bare er for meg å skifte fram og tilbake, så tar de grundig feil! Å skifte dekk krever nøye planlegging siden jeg ikke kan det selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Legg om til piggdekk før du skal ta den turen.

Jeg bor ikke langt unna, og det er så absolutt meldt vær som gjør at du bør ha vinterdekk.

Jeg tror ikke du skal være redd for å bli bøtelagt for det. Kopiert fra NAFs sider:

''Når er det lov å kjøre med piggdekk?

For Sør– og Midt Norge må ikke piggdekk eller kjettinger brukes i perioden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.

For Nordland, Troms og Finnmark er samme periode fra og med 1. mai til og med 15 oktober.

Det er viktig å være klar over at det er du som sjåfør som er pliktig å ha dekk som er tilpasset det føret det kjøres på. Hvis man er utenfor disse datoene og føret tilsier at man må bruke piggdekk/vinterdekk kan og skal man gjøre det.

Det er ingen begrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg tenker som deg, men man hører det utroligste ;)

Hvis noen tror det bare er for meg å skifte fram og tilbake, så tar de grundig feil! Å skifte dekk krever nøye planlegging siden jeg ikke kan det selv ;)

Jeg har løst dekkskifteproblemet med å kjøre med helårsdekk. Var så lei av organiseringen for å få gjort det...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg om til piggdekk før du skal ta den turen.

Jeg bor ikke langt unna, og det er så absolutt meldt vær som gjør at du bør ha vinterdekk.

Jeg tror ikke du skal være redd for å bli bøtelagt for det. Kopiert fra NAFs sider:

''Når er det lov å kjøre med piggdekk?

For Sør– og Midt Norge må ikke piggdekk eller kjettinger brukes i perioden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.

For Nordland, Troms og Finnmark er samme periode fra og med 1. mai til og med 15 oktober.

Det er viktig å være klar over at det er du som sjåfør som er pliktig å ha dekk som er tilpasset det føret det kjøres på. Hvis man er utenfor disse datoene og føret tilsier at man må bruke piggdekk/vinterdekk kan og skal man gjøre det.

Det er ingen begrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk''

Ok, takk! Er ikke redd for å bli bøtelagt i den perioden jeg evt har bruk for piggdekkene - men mer når jeg kommer hjem igjen til tørre og fine veier.... men ser det an til tirsdag og avgjør da! Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst dekkskifteproblemet med å kjøre med helårsdekk. Var så lei av organiseringen for å få gjort det...*s*

Gjett om jeg skulle ønske jeg kunne gjort det, men da måtte jeg flytta ;) Her seiler man fort nedover bakkene med piggfrie dekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg skulle ønske jeg kunne gjort det, men da måtte jeg flytta ;) Her seiler man fort nedover bakkene med piggfrie dekk ;)

Jeg er litt bekymra i bakkene, må innrømme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kræsj i fjellveggen for noen år siden byttet vi bort de piggfrie vinterdekkene med piggdekk...

(Vi byttet faktisk ut hele bilen - totalvrak - men helt uskadde personer inni *S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Ok, takk! Er ikke redd for å bli bøtelagt i den perioden jeg evt har bruk for piggdekkene - men mer når jeg kommer hjem igjen til tørre og fine veier.... men ser det an til tirsdag og avgjør da! Takk:)

Ja, jeg skjønner poenget. Jeg ville likevel tatt sjansen på det heller enn å skli av veien på høstferieturen (?) og heller satset på å forklare behovet for piggdekk _hvis_ du skulle bli stoppet etter at du kommer hjem.

Det dreier seg dessuten om et kort tidsrom til piggdekkene blir "lovlige" - ca to uker etter at du kommer hjem, hvis jeg skjønte deg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kræsj i fjellveggen for noen år siden byttet vi bort de piggfrie vinterdekkene med piggdekk...

(Vi byttet faktisk ut hele bilen - totalvrak - men helt uskadde personer inni *S*)

HYSJ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men det er ikke kult å kjøre med piggdekk som knaser mot bar asfalt, da;-)

Det der var bedre toner, ja...

Hilsen fra 1000 moh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg om. Mannen min og ungene er reist til Vestlandet med sommerdekk på bilen - men nå melder de snø over fjellet, og han er veldig bekymret for tilbaketuren.

Mulig de kommer tilbake raskere enn planlagt, før snøen kommer i slutten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planer om å kjøre med sommerdekk. (Hvis værmeldingen endrer seg drastisk er det mulig vi revurderer). Kjører på dagtid, vasker dekkene med zalo før vi drar for å få bedre veggrep. Stor tung bil, må på bukk for å skifte dekk. Fra 1. november er det lov med piggdekk, men trolig minst en mnd. til med bar bakke på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...