Gå til innhold

Hvordan bli trodd av helsevesenet. Er ikke også pasienten ekspert egen lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gardulf
Skrevet

Hei Jeg er nærmeste pårørende for min kone (M) som har alvorlige psykiske lidelser. Vi opplever gang på gang å ikke bli tatt på alvor av helsevesenet her i Sogn og Fjordane. Kjerneproblemet er at diagnosen som psykologen hennes på psykiatrisk poliklinikk har kommet frem til er visstnok ganske sjelden og både fastlege og overlege ved psykiatrisk avviser denne kontant. Dette fører til mange uholdbare situasjoner for oss. Blant annet at M ikke har tillit til hverken leger eller dagkontakter når hun er innlagt slik at hun lukker seg og ikke får kommunisert alvorlige sinnstilstander hun driver inn og ut av. Diagnosene hun har fått i det siste er dissosiativ identitetsforstyrrelse og tilknytningsforstyrrelse. I tillegg blir hun behandlet for bipolar affeksjonslidelse. Spørsmålet er: Er dissosiativ identitetsforstyrrelse en så omdiskutert diagnose som vi får inntrykk av? Hvorfor er det ingen som tror på dette bortsett fra psykologen hennes? Dette er absolutt den diagnosen som stemmer best ut fra det jeg har sett gjennom de 16 årene jeg har kjent henne.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor sjelden dissosiativ identitetsforstyrrelse er som diagnose, men det er en lidelse som er forbundet med mye mystikk. Det er laget diverse spillefilmer om denne lidelsen. Jeg kan godt tenke meg at en psykolog er mer tilbøyelig til å gi denne diagnosen enn en psykiater som er bundet av helt andre normer. En psykiaters fremste våpen er medisiner, mens for en psykolog er det samtaleterapi.

Det er tragisk at din kone ikke får den hjelpen hun så sårt trenger og fortjener. Kanskje du kan skrive et brev til den aktuelle psykiateren? Be om et møte? Finne så mye fakta du kan finne om dissosiativ identitetsforstyrrelse og bruke dette for det det er verdt? Prøv å vær myndig og rolig når du henvender deg til de forskjellinge instanser.

Og til NHD; er ikke denne lidelsen anerkjent som diagnose blant psykiatere?

Gjest bor også der
Skrevet

''opplever gang på gang å ikke bli tatt på alvor av helsevesenet her i Sogn og Fjordane. ''

Kanskje de har for lite kompetanse her?

Jeg blir heller ikke tatt på alvor, kanskje vi må søke hjelp andre steder?

Skrevet

Hei, har funnet frem til en kvinne som har samme diagnosen som din kone. Hun har skreve en bok om emnet og hun oppfordrer til å ta kontakt. Kanskje hun kan gi noen råd og tips om hvordan dere skal forholde dere og gå videre for å få hjelp:

http://barejeg.com/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...