Gå til innhold

Innlagt = barnevern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig innlagt i en periode ved en akuttpost. Psykiateren der sa at de nå er pliktige til å sende melding til barnevernet ved innleggelse der i posten. Han sa også at det er en ny ordning, for å fange opp barn som ikke har det bra med en psyk forelder.

Hva er dette for en regel? Har det i det hele tatt vært diskusjon rundt den?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette tror jeg ikke er riktig. Det er ingen automatikk i at en skal sende bekymringsmelding til barnevernet om noen blir innlagt i akuttpsykiatrien. Det skal alltid gjøres en vurdering.

Mange barn har jo en helt frisk forelder hjemme og blir godt ivaretatt.

brilleslangen
Skrevet

Det der betyr bare at barnevernet får melding om at en forelder er syk. Det betyr ikke at det nødvendigvis får etterspill. Muligens kan barnevernet undersøke saken og kartlegge omstendighetene rundt for å finne ut om den totale omsorgssituasjonen for barnet/barna er god nok. Men det gjør de ikke med alle meldinger s om tikker inn.. Noen blir henlagt uten undersøkelse. Og starter de kartlegging kan det jo evt ende med at de gir tilbud om hjelpetiltak dersom det er behov for det...Da er det i såfall for å hjelpe familien slik at det forhåpentligvis blir litt bedre gjennom kneika.. I de fleste tilfeller ønsker faktisk bv at ungene skal være i hjemmet sitt, så slapp av og ta det med ro... Og skulle de ta kontakt så vær ærlig og samarbeidsvillig, så går det bra.

Jeg er psykisk syk og aleneforelder, har ikke vært innlsgt da, men å være aleneforelder og psykisk syk er absolutt ikke noe¨å trakte etter, og jeg har selv informert barnevernet jeg sogner til om situasjonen i heimen. Med bakgrunn i at de ikke hadde motatt noen bekymringsmeldinger ang ungene og jeg selv hadde tatt grep for å prøve å bedre situasdjonen, så har de faktisk ikke engang undersøkt saken videre. Det betyr at de faktisk ikke ble bekymret over det de hørte.

Så ikke gå rundt å bekymre deg unødig. Jeg synes forresten det er bra de har plikt til å melde fra, og det er jo også bra de informerte deg om den plikten...

Skrevet

Det der betyr bare at barnevernet får melding om at en forelder er syk. Det betyr ikke at det nødvendigvis får etterspill. Muligens kan barnevernet undersøke saken og kartlegge omstendighetene rundt for å finne ut om den totale omsorgssituasjonen for barnet/barna er god nok. Men det gjør de ikke med alle meldinger s om tikker inn.. Noen blir henlagt uten undersøkelse. Og starter de kartlegging kan det jo evt ende med at de gir tilbud om hjelpetiltak dersom det er behov for det...Da er det i såfall for å hjelpe familien slik at det forhåpentligvis blir litt bedre gjennom kneika.. I de fleste tilfeller ønsker faktisk bv at ungene skal være i hjemmet sitt, så slapp av og ta det med ro... Og skulle de ta kontakt så vær ærlig og samarbeidsvillig, så går det bra.

Jeg er psykisk syk og aleneforelder, har ikke vært innlsgt da, men å være aleneforelder og psykisk syk er absolutt ikke noe¨å trakte etter, og jeg har selv informert barnevernet jeg sogner til om situasjonen i heimen. Med bakgrunn i at de ikke hadde motatt noen bekymringsmeldinger ang ungene og jeg selv hadde tatt grep for å prøve å bedre situasdjonen, så har de faktisk ikke engang undersøkt saken videre. Det betyr at de faktisk ikke ble bekymret over det de hørte.

Så ikke gå rundt å bekymre deg unødig. Jeg synes forresten det er bra de har plikt til å melde fra, og det er jo også bra de informerte deg om den plikten...

Jeg vet at det er sendt brev, har selv lest det.

Skjønner at en prøver å verne om barna her, men for meg som mor er dette en enorm ekstrabelastning.

Jeg begriper det ikke. Faren (min mann) er jo helt frisk, og jeg gjør alt for å skjerme ungene så mye som mulig.

brilleslangen
Skrevet

Jeg vet at det er sendt brev, har selv lest det.

Skjønner at en prøver å verne om barna her, men for meg som mor er dette en enorm ekstrabelastning.

Jeg begriper det ikke. Faren (min mann) er jo helt frisk, og jeg gjør alt for å skjerme ungene så mye som mulig.

Ja jeg forstår at det er en belastning. Men jeg tror ikke du trenger uroe deg.

Hvis bv bestemmer seg for å undersøke(det er slett ikke sikkert de gjør, de har tidsfrister å forholde seg til i forhold til å ta den avgjørelsen, så du slipper å sitte på pinebenken lenge i såfall) , så vil dere få beskjed, og kontakter dem dere da er du ærlig og sier det som det er. at du er syk, den andre forelderen er frisk, og du prøver å skjerme barna.(kanskje også på hvilken måte du/dere gjør dette). Ergo viser du er du/dere bevisst barna oppi dette hele og ivaretar dem, og da tror jeg ikke du trenger bekymre deg.

Ingen av dere gjør noe galt, og det er den totale omsorgssituasjonen som i såfall vil bli vurdert. Det er faktisk lov å være syk, og det å være syk trenger ikke bety at man er en dårlig forelder.

Men for de ungene som ikke blir ivaretatt er det jo bra at noen følger med og griper inn hvis alt går over stokk og stein ikke sant...?

Bare husk at ingen er ute etter å "ta dere" De prøver bare å hjelpe. Det går helt sikkert bra...

Lykke til.

Skrevet

Dette tror jeg ikke er riktig. Det er ingen automatikk i at en skal sende bekymringsmelding til barnevernet om noen blir innlagt i akuttpsykiatrien. Det skal alltid gjøres en vurdering.

Mange barn har jo en helt frisk forelder hjemme og blir godt ivaretatt.

Jeg fikk også den beskjeden ved siste innleggelse. At helsepersonell plikter å rapportere til barnevernet om en forelder blir alvorlig psykisk syk. Det ble også gjort.

Det som skjedde i vårt tilfelle var at vi ble innkalt til barnevernet (vi er skilt) for et lite møte rundt denne innrapporteringen. Der fikk vi beskjed om at barnevernet er forpliktet til å åpne sak når de får inn bekymringsmeldinger. Saken vår hadde en standard tre måneders behandlingstid før vi ble kalt inn på nytt møte. De kunne fortelle at de ikke hadde funnet noe å bekymre seg for, og dermed ble saken avsluttet.

Det var jo en ubehagelig opplevelse, men jeg tror det mest handler om mine fordommer til barnevernet, kombinert med en redsel for deres eventuelle fordommer mot psykisk sykdom. I prinsippet synes jeg det er bedre med en bekymringsmelding for mye enn en for lite, men når man vet hvilket press barnevernet jobber under, tenker jeg også at noe burde gjøre regelverket mer smidig.

Det skal til slutt fortelles at noe av det verste de kunne grave fram den gangen, var at yngstejenta av og til hadde nugatti på nistematen på skolen...

Skrevet

Jeg skrev et svar til deg, men det havna under NHD's svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...