Gå til innhold

FB snart elleve år

Gjest fravike prinsippet tro?

Anbefalte innlegg

Gjest fravike prinsippet tro?

Datteren min på snart 11 ønsker seg Facebook. Det er allerede mange på trinnet hennes som har og også en del yngre ser jeg. Uansett så kommer jeg ikke til å holde igjen til hun blir 13 hvis ”alle andre” er der lenge før. Kommer til å ha kontroll på passord etc til hun blir 13 da.

Grunnen til at jeg ser at det kunne vært kjekt med FB for henne nå er at hun er med i en oppsetning for tiden der hun har fått mange venner som det hadde vært kjekt for henne å holde kontakten med både nå og når den er slutt. Hun går også i et miljø et stykke fra der vi bor og mange av de som går der har FB.

Ang ”nettvett” så tror jeg ikke at det vil bli problem – hun er ei fornuftig jente og jeg kommer til å følge nøye med.

Den eneste grunnen til at jeg holder igjen er aldersgrensen og signaleffekten, vil ikke være den som får andre unger til å mase på sine foreldre… Så er i tvil – men siden flere og flere fra kullet er der så kanskje jeg skal gi etter? Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mange her som ikke orker den diskusjonen en gang til. Her er noen tråder du kan lese som en begynnelse:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4556477

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4525021

Som du ser, er det noen som setter likhetstegn mellom FB-aldersgrensen og lovparagrafer som f.eks. skjenkeregler. Andre har funnet en løsning både foreldre og barn kan leve med, selv om avkommet ikke er fylt 13.

Du får nok ikke noen enstemmig velsignelse fra mødrene her, jeg tror dere må finne ut av det selv. Men husk at det finnes andre måter å holde kontakten på - barn hadde venner utenfor sin egen gate og klasse i pre-Facebookalderen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange her som ikke orker den diskusjonen en gang til. Her er noen tråder du kan lese som en begynnelse:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4556477

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4525021

Som du ser, er det noen som setter likhetstegn mellom FB-aldersgrensen og lovparagrafer som f.eks. skjenkeregler. Andre har funnet en løsning både foreldre og barn kan leve med, selv om avkommet ikke er fylt 13.

Du får nok ikke noen enstemmig velsignelse fra mødrene her, jeg tror dere må finne ut av det selv. Men husk at det finnes andre måter å holde kontakten på - barn hadde venner utenfor sin egen gate og klasse i pre-Facebookalderen også.

Det er absolutt mulig å holde kontakt likevel. Tenk på oss som klarte oss helt fint uten mobil iiiiikk!

Min 11 åring har ikke mast på facebook, kan kanskje ha noe å gjøre med dysleksien hennes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å holde kontakt likevel. Tenk på oss som klarte oss helt fint uten mobil iiiiikk!

Min 11 åring har ikke mast på facebook, kan kanskje ha noe å gjøre med dysleksien hennes....

Da jeg vokste opp, var det ingen selvfølge at folk hadde telefon. De fleste hadde, men ikke alle. Og noen var veeeldig strenge med bruken av den.

Men altså, jeg ser fordeler ved å ha sin private telefon i ungdomsårene. Skulle gjerne hatt muligheten til å ringe eller sende melding direkte til den jeg ville ha kontakt med, da jeg var tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Datteren min på 8 har fb. To i klassen hennes har også, og en nabo som er ett år eldre.

Så jeg ser ikke noe problem med at de har/bruker fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er absolutt mulig å holde kontakt likevel. Tenk på oss som klarte oss helt fint uten mobil iiiiikk! ''

Og våre foreldre klarte seg uten mobil og flere TV-kanaler også i voksen alder. Likevel har vi det.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt igjen på poden vår, han fikk lage seg FB-konto uka før han fylte 13 år, da klaaaaarte han ikke å vente lenger! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk FB da hun hadde fylt 11. Da var de 4 i klassen som ikke hadde det...

Mellomste fyller snart 11, og skal også få FB når bursdagen er overstått.

Så langt har det gått veldig greit med vår eldste. Hun aksepterer ikke venneforespørsler fra folk hun ikke kjenner. Lurer hun på noe spør hun.

Jeg er venn med henne, og sjekker profilen hennes innimellom.

Det jeg ser er at hun bruker FB mest til å spille (YoVille) og litt til å chatte med venner.

Litt brukes det også til å fortelle venner at hun er glad i dem - og motsatt :)

Nettvett diskuteres jevnlig hos oss, og så langt virker det som om begge jentene er forstandige.

Derfor har jeg ingen motforestillinger med å la mellomste få FB før hun er 13 heller.

Til info er eldste straks 12 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er 12,5 år, og han har spurt noen ganger om å få FB, men vi sier nei. Han må vente til han er 13, selv om flere av kameratene hans har.

Nummer 2 er 10 år - og hun vil gjerne blogge, men det har vi også sagt nei til. Har ikke bestemt noen aldersgrense ift dette.

Nummer 3 er 7,5 år - og vet ikke hva FB er.

Vi holder oss altså til aldersgrensen - jeg synes ikke det er rett å lyve på alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 12 åring må vente. Far er ikke på FB "av prinsipp". Han er veldig skeptisk til alt sånt. Jeg er på FB og ser mange fordeler. Bl. annet at jeg har funnet igjen en del gamle venner fra studietiden i utlandet for 20 år siden. Skulle ønske vi hadde hatt FB den gangen, da hadde det vært lettere å holde kontakt. De færreste her jeg mye kontakt med, selv på FB, men kjekt å følge litt med på hvor folk har havnet her i livet! + Sender julekort!

Etter å ha hatt litt urettferdige foreldre som var strenge med meg som eldstemann og lot mine yngre søstre få det samme som meg omtrent samtidig som jeg endelig var gammel no- så er planen å holde 13- års grensen også på de yngre. (Nå snart 10 og snart 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring har skjønt at det ikke nytter å mase mer.

Det har vært til dels MYE nettmobbing på trinnet hans der FB har vært en kilde til noen ganske alvorlige episoder. Lærerne har bedt foreldrene innstendig om å holde igjen, så da har jeg valgt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

I utgangspunktet skal ikke mine barn ha FB-konto før de blir 13, men jeg har svelget kameler før.Vil i hvertfall forsøke å holde igjen litt, og det både for å lære dem respekt for aldersgrenser og for deres egen del - det de evt. legger ut der vil jo bli liggende for all fremtid, og jeg synes godt de kan bli ørlite modnere først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk facebook da han var 12,5 (sommeren før han begynte i 7.klasse) Yngstemann er snart 9 og maser VELDIG, men må vente til sommeren før han begynner i 7. (tror jeg...) De blir jo yngre og yngre disse facebookerne, så det er ikke så lett å holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fravike priinsippet tro?

Takk for alle svar - har ikke bestemt meg ennå :-) er visst litt prinsippfast egentlig ja... men det holder garantert ikke til hun blir 13 hvis det ikke skjer noe spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar - har ikke bestemt meg ennå :-) er visst litt prinsippfast egentlig ja... men det holder garantert ikke til hun blir 13 hvis det ikke skjer noe spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to 12 åringer maser stadig om FB, men vi har så langt sagt nei, kommer til å holde igjen til de blir 13. Jeg synes ikke det er greit at de skal lyge på alderen. Jeg tror heller ikke de trenger fb for å holde kontakt med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 11 er på facebook. Jeg ser på det som å se en film med høyere aldersgrense SAMMEN med barnet.

Aldersgrensen er heller ikke satt for å sikre barnet, men for å sikre facebook. Feks er det ikke lov å utsette yngre barn for reklame i noen land.

Jeg har bare positiv erfaring med bruken hos min datter. Hun har blitt tryggere på nettbruk, hun får lese og skrive trening (hun har vært vanskelig å motivere) og hun har fått kontakt med slekt i inn og utland.

Vi har full kontroll over måten hun bruker facebook på, hun er innført i nettvett regler og spørr alltid oss om det er noe hun er usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...