Gå til innhold

NHD: Bli kvitt dødsangt

Anbefalte innlegg

Gjest trauma and recovery
Skrevet

Ang voldekten jeg ble utsatt for. Jeg var i livsfare og trodde jeg skulle dø. Denne følelsen har brent seg fast. Den trigges spesielt av påminnere som å gå forbi en kirkegård, se vold på tv eller bli tatt på spesielle steder på kroppen. Jeg hater følelsen av at livet mitt er over eller kommer snart til å ta slutt. Dødsangst. Det siste jeg vil her i verden er å dø! Jeg er egentlig glad i livet og vil utnytte det og mine ressurser til fulle.

Mitt spørsmål er: Kan jeg bli kvitt denne følelsen? Og isåfall hvordan? Eller har den brent seg så fast i nervecellene at den alltid vil være der?

Skrevet

Du kan bli kvitt den ved hjelp av kognitiv terapi.

Leser/skriver du engelsk med letthet? I så fall anbefaler jeg at du printer ut følgende dokument: http://www.moodjuice.scot.nhs.uk/posttrauma.asp og tar det i bruk.

Får du hjelp av psykolog?

Tusen takk, jeg skal se på det.

Jeg får hjelp hos psykolog og har det bedre med færre og svakere posttraumatisk symptomer enn da jeg begynte der. Men denne følelsen er der med omtrent like sterk kraft. Men dette sier hun jeg nok må leve med. Jeg vet jo ikke selv, men tar ikke alt for god fisk og vil gjerne undersøke andre steder om det stemmer eller ikke.

Skrevet

Tusen takk, jeg skal se på det.

Jeg får hjelp hos psykolog og har det bedre med færre og svakere posttraumatisk symptomer enn da jeg begynte der. Men denne følelsen er der med omtrent like sterk kraft. Men dette sier hun jeg nok må leve med. Jeg vet jo ikke selv, men tar ikke alt for god fisk og vil gjerne undersøke andre steder om det stemmer eller ikke.

Jeg kan også legge til at jeg "snakker" til meg selv rett som det er når det kommer. Jeg sier at dette er bare en følelse, jeg lar den komme, men også passere uten å gi den for mye oppmerksomhet. Likevel er jeg lei av å føle at livet er over eller at jeg ikke kommer til å bli særlig gammel.

Skrevet

En ting til, som går på det samme:

Jeg har ikke like mye følelse i huden. Altså, når jeg selv eller andre tar på meg, kjenner jeg ikke like mye som før voldtekten. Kan jeg bli kvitt dette også?

Skrevet

Jeg kan også legge til at jeg "snakker" til meg selv rett som det er når det kommer. Jeg sier at dette er bare en følelse, jeg lar den komme, men også passere uten å gi den for mye oppmerksomhet. Likevel er jeg lei av å føle at livet er over eller at jeg ikke kommer til å bli særlig gammel.

Kanskje det er på tide å utfordre disse tankene/følelsene, ikke bare la de passere.

Skrevet

Kanskje det er på tide å utfordre disse tankene/følelsene, ikke bare la de passere.

Hvordan?

Gjest Også trauma
Skrevet

Jeg har også PTSD og tror kanskje du beskriver det samme som jeg også erfarer med PTSD. Jeg også føler at livet er over. Og denne dødsangsten som du beskriver. Min dødsangst kom mer i periodet. Det var sterke krefter. Men den har blitt svakere etter hvert.

Skrevet

Jeg har også PTSD og tror kanskje du beskriver det samme som jeg også erfarer med PTSD. Jeg også føler at livet er over. Og denne dødsangsten som du beskriver. Min dødsangst kom mer i periodet. Det var sterke krefter. Men den har blitt svakere etter hvert.

Det er mye som er svakere enn det var. Men ikke denne dødsangsten. Hvor lang tid skal det ta før den blir svakere. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...