Gå til innhold

Hva mener dere om livmorhalsvaksinen?

Gjest vaksine til datteren

Anbefalte innlegg

Gjest vaksine til datteren

Spørsmålet melder seg når 12 åringen i huset har fått tilbud om å ta denne. Vi foresatte er usikre med tanke på langtidsvirkninger som vi ikke vet noe om. Vaksinen er jo relativt ny og da kan en ikke vite hva som skjer i fremtiden.....hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• laban

10

• Sommerbris

6

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

Ja, det hadde vært interessant å vite hvor mange som lar døtrene sine ta den eller ikke. Jeg var veldig ambivalent i forhold til dette på forhånd. Jeg så fordelene, men også ulempene. Og så tenkte jeg at de fleste jeg kjenner har vokst opp og overlevd uten denne vaksinen. Så hvorfor skape et behov som kanskje ikke er der, liksom. En skal jo være maks uheldig om en blir smittet med kjønnsvorter eller får livmorhalskreft. Jeg har tenkt at sjansen for det er større for de som har et utagerende sexliv. Og det er jeg nærmest 100% sikker på at dattera mi ikke kommer til å ha. (Ulike grunner til det).

På trinnet til dattera mi var det bare henne og tre til som _ikke_ tok den.... Noen ganger tenker jeg at det kanskje var dumt å ikke la henne få den likevel, men det er jo ikke sikkert at kvantiteten på en gruppe alltid har rett...

Det var liksom enkelere å ta en avgjørelse på at barna mine skulle få influensavaksinen mot svinepest. Da var saken grei liksom, og vi vaksinerte oss hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ja, dette var mitt spørsmål også, for et par års tid siden.

Datteren vår var den eneste i klassen, som ikke tok den.. I dag har jeg dårlig samvittighet for det...

Hun har ombestemt seg selv, og har lyst til å ta den nå.. (hun nektet plent da hun var 12, og jeg var helt enig.. den er for lite utprøvd).

Det jeg tenker, er at det kanskje er en falsk trygghet i denne vaksinen?? Eggstokkreft er jo også mye utbredt, og farlig, og blir sjelden oppdaget. Den fanges ikke opp av vanlig celleprøve i livmorhalsen.. -Ikke vet vi virkningene (bivirkningene) av denne vaksinen på sikt heller..

Jeg vaksinerte ikke fam. da svineinfluensaen herjet heller. Er skeptisk til alt uprøvd. angrer ikke på det i dag..

Skal følge tråden din og se hva andre her skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår var den eneste i klassen, som ikke tok den.. I dag har jeg dårlig samvittighet for det...

Hun har ombestemt seg selv, og har lyst til å ta den nå.. (hun nektet plent da hun var 12, og jeg var helt enig.. den er for lite utprøvd).

Det jeg tenker, er at det kanskje er en falsk trygghet i denne vaksinen?? Eggstokkreft er jo også mye utbredt, og farlig, og blir sjelden oppdaget. Den fanges ikke opp av vanlig celleprøve i livmorhalsen.. -Ikke vet vi virkningene (bivirkningene) av denne vaksinen på sikt heller..

Jeg vaksinerte ikke fam. da svineinfluensaen herjet heller. Er skeptisk til alt uprøvd. angrer ikke på det i dag..

Min eldste datter er ti år - så om to år, må vi ta avgjørelse på om hun skal vaksineres eller ikke. Vi har fulgt alle andre vaksinasjoner, så jeg regner vel med at vi også lar henne få denne, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det ennå, siden det foreløpig ikke er aktuelt.

Det er selvsagt tryggere med en vaksine som er utprøvd i mange år - samtidig så er det jo bra at det uvikles nye vaksiner og medisinske metoder - og en er da nødt til å ha en oppstartperiode der en ikke er helt sikker på alle konsekvenser av vaksinen/behandlingen/metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, det hadde vært interessant å vite hvor mange som lar døtrene sine ta den eller ikke. Jeg var veldig ambivalent i forhold til dette på forhånd. Jeg så fordelene, men også ulempene. Og så tenkte jeg at de fleste jeg kjenner har vokst opp og overlevd uten denne vaksinen. Så hvorfor skape et behov som kanskje ikke er der, liksom. En skal jo være maks uheldig om en blir smittet med kjønnsvorter eller får livmorhalskreft. Jeg har tenkt at sjansen for det er større for de som har et utagerende sexliv. Og det er jeg nærmest 100% sikker på at dattera mi ikke kommer til å ha. (Ulike grunner til det).

På trinnet til dattera mi var det bare henne og tre til som _ikke_ tok den.... Noen ganger tenker jeg at det kanskje var dumt å ikke la henne få den likevel, men det er jo ikke sikkert at kvantiteten på en gruppe alltid har rett...

Det var liksom enkelere å ta en avgjørelse på at barna mine skulle få influensavaksinen mot svinepest. Da var saken grei liksom, og vi vaksinerte oss hele gjengen.

Man trenger strengt tatt bare ha sex med én for å få kjønnsvorter. Det spiller jo ingen rolle om hun kun har sex med denne ene, dersom han har hatt en rekke partnere før henne?

Og jeg tror ikke du egentlig vet noe særlig om din datters fremtidige sexliv når det kommer til stykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Billa er ikke mer enn 8, men hun får den når den tid kommer.

Svineinfluensaepidemien trodde jeg ikke på, men dette er reelle sykdommer jeg ikke vil hun skal få om jeg kan hjelpe til å unngå det. Spesielt fordi jeg skulle ønske jeg hadde den vaksinen selv og dermed kunne unngått en del prøver/operasjoner jeg har vært gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/13/503470.html

Du kan jo lese dette også. Han på bildet er visst kjøpt og betalt og ville gjerne ha dette igjennom på tross av kritiske røster fra flere med gode argumenter mot og god kunnskap på området. Han fikk visst viljen sin og massevaksinasjon med en vaksine ingen vet langtidsvirkningen av som bare mulig beskytter og kun mot enkelte HPV-virus og en sykdom som rammer 1% av norske kvinner er et faktum. Det lukter penger.

Når man i tillegg vet at celleprøve hvert 3 år gir samme beskyttelse, så kan man jo virkelig begynne å klø seg i hodet og tenke litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at celleprøve hvert tredje år gir samme effekt, så er valget enkelt.

''I og med at celleprøve hvert tredje år gir samme effekt, så er valget enkelt.''

Takk. Forøvrig helt enig i det du skriver i ditt andre innlegg her også. Dette lukter penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk tilbudet nå i høst, og vi takket nei. Hun var visstnok den eneste jenta i klassen som ikke tok den...

Jeg er veldig skeptisk til denne vaksinen. Norge er utpekt som et prøveland for den, og jeg vil absolutt ikke at mine døtre skal være medisinske prøvekaniner.

Jeg har snakket med datteren min om hvorfor jeg mener hun ikke skal ta den, og om viktigheten av å bruke kondom og ta celleprøver regelmessig når hun blir seksuelt aktiv.

Hun var enig i avgjørelsen (nok veldig farget av mors meninger, men dog...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Jeg vaksinerte ikke fam. da svineinfluensaen herjet heller. Er skeptisk til alt uprøvd. ''

Svineinfluensa er uprøvd, og var langt mer skadelig/farlig enn vaksinen.

Du ser kun på den ene siden av regnestykket. Selvsagt er det en veldig liten fare forbundet med all vaksinasjon, men poenget (og årsaken til at man vaksinerer) er jo nettopp at faren forbundet med IKKE å vaksinere er så mye større.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener NEI.

Jeg har vært Statens prøvekanin for Meningokokkvaksinen, og en av mine bekjente ble varig skadet.

Hvor mange blir varig skadet av meningokokker?

Langt flere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccolina

Hvor mange blir varig skadet av meningokokker?

Langt flere.

Med vennlig hilsen

Jo, men å bli skadet av en vaksine er jo ikke det samme som at hun uansett ville fått meningokokker og blitt skadet av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men å bli skadet av en vaksine er jo ikke det samme som at hun uansett ville fått meningokokker og blitt skadet av dette.

Nei, selvsagt ikke for dét individet, men for mange andre, og man vet ikke hvem i utgangspunktet.

La oss ta to grupper på 1000 personer.

Én gruppe på 1000 får vaksinasjon og så får kanskje 10 personer signifikante bivirkninger.

Kontrollgruppen på 1000 får ikke vaksinasjon, og der blir kanskje 100 alvorlig syke, og kanskje 20 dør.

(Dette er et eksempel. Det varierer jo fra sykdom til sykdom.)

Så den vaksinerte gruppen har 990 friske mennesker, mens den ikke-vaksinerte kontrollgruppen har 980 overlevnde, men av dem har 100 vært alvorlig syke.

Det er en grunn til at vi vaksinerer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccolina

Nei, selvsagt ikke for dét individet, men for mange andre, og man vet ikke hvem i utgangspunktet.

La oss ta to grupper på 1000 personer.

Én gruppe på 1000 får vaksinasjon og så får kanskje 10 personer signifikante bivirkninger.

Kontrollgruppen på 1000 får ikke vaksinasjon, og der blir kanskje 100 alvorlig syke, og kanskje 20 dør.

(Dette er et eksempel. Det varierer jo fra sykdom til sykdom.)

Så den vaksinerte gruppen har 990 friske mennesker, mens den ikke-vaksinerte kontrollgruppen har 980 overlevnde, men av dem har 100 vært alvorlig syke.

Det er en grunn til at vi vaksinerer.

Med vennlig hilsen

Jeg vet en del om vaksiner. Men innlegget ditt som jeg svarte på var ikke nyansert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en del om vaksiner. Men innlegget ditt som jeg svarte på var ikke nyansert i det hele tatt.

Jo, det spurte retorisk "Hvor mange blir varig skadet av meningokokker?" og svarte "Langt flere".

Underforstått, det er langt større sjanse for at folk som ikke vaksinerer seg blir skadet/syke/dør enn sjansen for folk som vaksinerer seg. Det hjelper jo selvsagt ikke den ene som blir skadet av vaksinen, men likevel var sjansen langt større for skade hvis vedkommende IKKE hadde vaksinert seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Jeg vaksinerte ikke fam. da svineinfluensaen herjet heller. Er skeptisk til alt uprøvd. ''

Svineinfluensa er uprøvd, og var langt mer skadelig/farlig enn vaksinen.

Du ser kun på den ene siden av regnestykket. Selvsagt er det en veldig liten fare forbundet med all vaksinasjon, men poenget (og årsaken til at man vaksinerer) er jo nettopp at faren forbundet med IKKE å vaksinere er så mye større.

Med vennlig hilsen

Jeg ser poenget ditt, men er ikke nødvendigvis enig. Forøvrig hadde tre av oss hatt svineinfluensa da vaksinen kom, og ingen av oss døde, hverken med influensaen eller uten vaksinen.

synes ikke man skal, ukritisk, kjøre innpå uprøvde vaksiner på barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccolina

Jo, det spurte retorisk "Hvor mange blir varig skadet av meningokokker?" og svarte "Langt flere".

Underforstått, det er langt større sjanse for at folk som ikke vaksinerer seg blir skadet/syke/dør enn sjansen for folk som vaksinerer seg. Det hjelper jo selvsagt ikke den ene som blir skadet av vaksinen, men likevel var sjansen langt større for skade hvis vedkommende IKKE hadde vaksinert seg.

Med vennlig hilsen

''Det hjelper jo selvsagt ikke den ene som blir skadet av vaksinen''

Nettopp. Men det kommer ikke akkurat fram av innlegget ditt. Når noen har familiemedlemmer som er varig skadet hadde det ikke skadet med en smule ydmykhet overfor vedkommendes ståsted, og ikke bare gå rett på med fakta og retorikk. Men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...