Sommerbris Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg mener NEI. Jeg har vært Statens prøvekanin for Meningokokkvaksinen, og en av mine bekjente ble varig skadet. Er derfor jeg også er kritisk. Er i samme aldersgruppe og vi var også prøvekaniner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 ''Det hjelper jo selvsagt ikke den ene som blir skadet av vaksinen'' Nettopp. Men det kommer ikke akkurat fram av innlegget ditt. Når noen har familiemedlemmer som er varig skadet hadde det ikke skadet med en smule ydmykhet overfor vedkommendes ståsted, og ikke bare gå rett på med fakta og retorikk. Men det er min mening. Jeg tror det er åpenbart at man har empati for de som har blitt rammet, enten det er av vaksinen eller av sykdommen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Værsågod! http://boatpastor.wordpress.com/2011/08/19/empati-500mg-ganger/ Selv om du skulle finne på å ta disse, hjelper det ikke min klassevenninne ut av rullestolen. Nei, selvsagt ikke, men like lite som det er et argument mot livmorhalsvaksinen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Er derfor jeg også er kritisk. Er i samme aldersgruppe og vi var også prøvekaniner http://www.aftenposten.no/helse/article4032499.ece Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg ser poenget ditt, men er ikke nødvendigvis enig. Forøvrig hadde tre av oss hatt svineinfluensa da vaksinen kom, og ingen av oss døde, hverken med influensaen eller uten vaksinen. synes ikke man skal, ukritisk, kjøre innpå uprøvde vaksiner på barna våre. Hei, Men les hva du skriver. De som har hatt H1N1 (svineinfluensa) skal åpenbart ikke ha vaksine mot det. Men av de som ikke har hatt det, så er det åpenbart farligere å få svineinfluensa enn å få vaksine. Og det er nettopp det som er poenget her - valget er jo ikke mellom "vaksine" og "ingenting", men mellom "vaksine" og "sjanse for å få H1N1". Får du H1N1 så er det langt farligere enn å ta vaksinen, selv om noen få har hatt bivirkninger av vaksinen også. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccolina Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tror det er åpenbart at man har empati for de som har blitt rammet, enten det er av vaksinen eller av sykdommen. Med vennlig hilsen Nei, ingenting er åpenbart, man leser de ordene som står. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg er generelt sett veldig positiv til vaksinering, og spesielt der det bidrar til å beskytte samfunnet og ikke bare den enkelte. Når det gjelder akkurat denne vaksinen, har jeg ikke satt meg inn i saken, da dette er en uaktuell problemstilling - har ikke døtre. Men jeg ville si at jeg finner det interessant at i Norge er fokus på helseaspektet ved vaksinering vs ikke-vaksinering. Jegs å for en god tid tilbake et Oprah-show der dette ble omtalt, og mange amerikanske mødres bekymring var om de ved å la døtrene sine vaksineres ga et slags samtykke til at de har ubeskyttet sex, tidlig sex og sex med mange! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Familien er fortsatt friske etter å ha tatt svineinfluensavaksinen. Ikke bivirkninger å melde her. Kommer ikke til å bekymre meg for denne vaksinen heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nei, ingenting er åpenbart, man leser de ordene som står. La meg reformulere meg: for normale mennesker (som meg, og de fleste) er det åpenbart at man har empati for de som har blitt rammet enten av sykdommer, eller av bivirkninger av vaksine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Vår eldste fikk tilbudet nå i høst, og vi takket nei. Hun var visstnok den eneste jenta i klassen som ikke tok den... Jeg er veldig skeptisk til denne vaksinen. Norge er utpekt som et prøveland for den, og jeg vil absolutt ikke at mine døtre skal være medisinske prøvekaniner. Jeg har snakket med datteren min om hvorfor jeg mener hun ikke skal ta den, og om viktigheten av å bruke kondom og ta celleprøver regelmessig når hun blir seksuelt aktiv. Hun var enig i avgjørelsen (nok veldig farget av mors meninger, men dog...). Enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg ser poenget ditt, men er ikke nødvendigvis enig. Forøvrig hadde tre av oss hatt svineinfluensa da vaksinen kom, og ingen av oss døde, hverken med influensaen eller uten vaksinen. synes ikke man skal, ukritisk, kjøre innpå uprøvde vaksiner på barna våre. Hvordan skal man få prøvd ut vaksiner i den størrelsesorden som skal til, hvis ingen tør ta dem? Ingen vaksiner slippes "uprøvd" i Norge. Men man kan ha mer eller mindre tid avhengig av om det er en pandemi (som svineinfluensaen) eller en annen type sykdom. Livmorhalskreft er ikke noen pandemi. Men på et eller annet tidspunkt må vaksinen ut av den forskerkontrollerte utprøvingen og bli tilgjengelige for alle i målgruppa. Hvor eller på hvem skal de prøves på forhånd for at det skal være trygt nok å tilby dem til massene? Det er slutt på de tider man kunne teste på u-landsinnbyggere, fanger eller andre "mindreverdige" grupper. Jeg mener ikke å kverulere, det er en reell problemstilling. Alle vil at en vaksine skal være gjennomtestet og trygg, men hvem skal man teste dem på hvis ingen stoler på verken produsentene eller helsemyndighetene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Nå har jeg ingen døtre, så for meg blir dette et hypotetisk spørsmål, men om min 12-årige datter fikk tilbudet ville jeg argumentert mot å la henne vaksineres. I min familie har vi en lang og dramatisk histore knyttet til livmorhalskreft, og jeg har derfor blitt testet hyppigere enn andres "hvert tredje år". I tillegg sier min gynekolog både at kroppen ofte kvitter seg med HVP-viruset selv etter noen år, og dessuten at svært få infiserte utvikler livmorhalskreft. Samlet betyr ville dette veid tungt, og je ville vært svært skepisk til at min datter skulle være prøvekain for HVP-vaksinen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hei, Men les hva du skriver. De som har hatt H1N1 (svineinfluensa) skal åpenbart ikke ha vaksine mot det. Men av de som ikke har hatt det, så er det åpenbart farligere å få svineinfluensa enn å få vaksine. Og det er nettopp det som er poenget her - valget er jo ikke mellom "vaksine" og "ingenting", men mellom "vaksine" og "sjanse for å få H1N1". Får du H1N1 så er det langt farligere enn å ta vaksinen, selv om noen få har hatt bivirkninger av vaksinen også. Med vennlig hilsen Vi blir ikke enige. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Siden jeg er klart imot kreft, er jeg for denne vaksinen. Jeg ville vaksinert min datter om jeg hadde hatt en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Vi blir ikke enige. :-) Hei, Nei, men det er jo fordi du ikke vil! :-) Det er farligere å få sykdommen enn å få vaksinen. Så enkelt er det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei, Nei, men det er jo fordi du ikke vil! :-) Det er farligere å få sykdommen enn å få vaksinen. Så enkelt er det. Med vennlig hilsen '' Det er farligere å få sykdommen enn å få vaksinen. Så enkelt er det.'' Det hadde vært så enkelt om det var 100% sikkert at man fikk sykdommen om man ikke vaksinerte seg. Men det er man ikke. Det vet til og med du. Dermed blir odsen og risikoanalysen en helt annen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg mener NEI. Jeg har vært Statens prøvekanin for Meningokokkvaksinen, og en av mine bekjente ble varig skadet. Det er over 20 år siden, reglene og rutinene er forandret MYE siden da. F.eks. har overgang fra papir til data gjort det enklere og raskere å oppdage bivirkninger. Vet venninnen din at hun fikk vaksinen? Mange av de som deltok i den utprøvingen, fikk den ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei, Nei, men det er jo fordi du ikke vil! :-) Det er farligere å få sykdommen enn å få vaksinen. Så enkelt er det. Med vennlig hilsen Hello Jeg signerer Hulderen under her.. Hadde man visst at man 100 % sikkert utsatte seg for sykdom ved å ikke vaksinere seg, hadde svaret gitt seg selv. Jeg synes det er like stor gambling på helse, ved å vaksinere seg, når man ikke aner senvirkninger av en ny vaksine. Vel, vil noen være prøvekaniner, er det selvfølgelig helt opp til dem. Jeg ønsker ikke å være det, ei heller at barna mine skal det. De får de vaksiner de skal som barn, og opp i alder, men ikke om jeg hysterisk spurter til helsestasjonen for influensavaksine, fordi media skaper et must. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Det er over 20 år siden, reglene og rutinene er forandret MYE siden da. F.eks. har overgang fra papir til data gjort det enklere og raskere å oppdage bivirkninger. Vet venninnen din at hun fikk vaksinen? Mange av de som deltok i den utprøvingen, fikk den ikke. ''Det er over 20 år siden, reglene og rutinene er forandret MYE siden da. F.eks. har overgang fra papir til data gjort det enklere og raskere å oppdage bivirkninger.'' Det hjelper ikke den som allerede er rammet. Det funker hverken med Tip-Ex eller Delete. Det som var den gangen, var at foreldrene våre følte seg presset til at vi barna måtte være med på dette prosjektet. Så vidt jeg husker var et bare noen få elever på trinnet som ikke ble med på prosjektet, og da pga. forkjølelse/sykdom. Jeg tror presset kan oppleved like sterkt i 2011. ''Vet venninnen din at hun fikk vaksinen? Mange av de som deltok i den utprøvingen, fikk den ikke.'' Ja, hun fikk den. Og lammelsene kom etter kort tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 ''Det er over 20 år siden, reglene og rutinene er forandret MYE siden da. F.eks. har overgang fra papir til data gjort det enklere og raskere å oppdage bivirkninger.'' Det hjelper ikke den som allerede er rammet. Det funker hverken med Tip-Ex eller Delete. Det som var den gangen, var at foreldrene våre følte seg presset til at vi barna måtte være med på dette prosjektet. Så vidt jeg husker var et bare noen få elever på trinnet som ikke ble med på prosjektet, og da pga. forkjølelse/sykdom. Jeg tror presset kan oppleved like sterkt i 2011. ''Vet venninnen din at hun fikk vaksinen? Mange av de som deltok i den utprøvingen, fikk den ikke.'' Ja, hun fikk den. Og lammelsene kom etter kort tid. Jeg vet at det ikke hjelper noen som ble skadet tidligere. Men både rutinene for rapportering av bivirkninger og for informasjon / samtykke i slike forsøk, er veldig annerledes nå enn for 20 år siden. Meningokokkvaksinen var et forskningsprosjekt, kommet i stand under tidspress fordi det døde mange unge mennesker i en epidemi. Vaksiner som tas inn i vaksineprogrammet, er ikke noe forsøk. Men de er selvfølgelig like frivillige allikevel. Jeg synes bare det er et poeng å få fram at denne vaksinen ikke er uprøvd. Det ble satt over 50 millioner doser før det ble snakk om å tilby den i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.