Gå til innhold

Melk eller Nan?

BobbyPeru

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kumelk fra 12 mnd

Mener du hva man skal gi barnet å drikke etter 12-mnd alder?

Hvis barnet ammes, så bør man introdusere kumelk mens man fortsatt ammer, i begynnelsen bare bittelit yoghurt eller ost, og så lettmelk etterhvert fra 12 mnd alder. og amme litt ved siden av en god stund til hvis man kan.

Hvis barnet tåler kumelk, er det ikke nødvendig å gi morsmelkertatning etter 12 mnd alder.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fra_ett__rs_alder/melketyper_37519

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/9-12_m_neders_alder/

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk aldri Nan. Begynte med melk i små mengder i 10-mnd alder, morsmelk i tillegg. Hvis de ikke får morsmelk, bør man vente litt lenger med kumelk. (Morsmelken gjør det lettere å fordøye kumelken.) Og yoghurt er lettere å fordøye enn søtmelk. Men mine barn er skolebarn nå, så rådene er kanskje "strengere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

H-melk.

Hvorfor H-melk?

Helsedirektoratet anbefaler lettmelk eller skummet melk. H-melk inneholder ikke noe ekstra av det som er sunt eller viktig for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor H-melk?

Helsedirektoratet anbefaler lettmelk eller skummet melk. H-melk inneholder ikke noe ekstra av det som er sunt eller viktig for barn.

Fordi barn trenger fett for at hjernen og kroppen skal utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barn trenger fett for at hjernen og kroppen skal utvikle seg.

Normalt voksende barn trenger ikke fettet i H-melk, nei. Det holder lenge med lettmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-melk.

H-melk?

Vi lever ikke i et u-land, så jeg tror ungenes hjerner får det de trenger.

Forøvrig er jeg straks helt imot melk, det er neppe bra for oss å drikke flytende antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-melk?

Forøvrig er jeg straks helt imot melk, det er neppe bra for oss å drikke flytende antibiotika.

''Forøvrig er jeg straks helt imot melk, det er neppe bra for oss å drikke flytende antibiotika.''

Jeg er enig i at melk er for kalver og vi drikker fint lite av det hjemme hos oss, men bruker litt i matlaging + en del rømme o.l.

Men skal man først drikke melk synes jeg det er best å drikke den som er minst bearbeidet og "ødelagt" på meieriet i det minste, nemlig h-melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-melk?

Melk = Flytende antibiotika?? Det kan du ikke mene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...