Gå til innhold

Får fastlegene rådgivning fra spesialister?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg har en bipolar lidelse (2) og blir medisinert av fastlegen. Jeg føler vel at det blir en del prøving og feiling. Han (fastlegen) forholder seg stort sett til felleskatalogen. For noen år siden så samarbeidet de med en DPS, men den ordningen eksisterer ikke lengre. Det skulle være en ny ordning på trappene nå, men det fungerer heller ikke.

Er det vanlig at fastlegene medisinerer helt på egenhånd? Jeg har ikke tilgang til DPS eller psykiater. Hvordan kan jeg få en second opinion når det gjelder medisineringen ?

Skrevet

Høres merkelig ut, har du bedt om å bli henvist videre til DPS? Jeg vet leger som samarbeider med vakthavende ved psyk, men med BP2 burde du jo ha bedre oppfølging.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Høres merkelig ut, har du bedt om å bli henvist videre til DPS? Jeg vet leger som samarbeider med vakthavende ved psyk, men med BP2 burde du jo ha bedre oppfølging.

jeg er for frisk til å være på DPS, sier de. Jeg trenger mest hjelp til medisineringen. Jeg har en annen terapeut som jeg går til, men som ikke er lege.

Skrevet

Min fastlege tar alltid kontakt med spesialister hvir det er snakk om medisinendrin, enten det skulle være doseendring eller skifte av medisiner. Vi har etterhvert opparbeidet oss en del erfaring (ni år siden bp-diagnosen) og føler oss trygge innen et lite slingringsmonn.

Han har ved noen tilfeller også henvist meg til spesialisttjenesten. Ikke for behandling, men til medisinsetting.

Skulle ønske for alle dere at dere kunne opplevd den samme imøtekommenheten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det store variasjoner. Årsaken ligger hos begge parter - både fastlegene og spesialistene.

Ideelt sett burde alle BP utredes og starte medisinering hos en spesialist. Når det hele er stabilisert, bør fastlegen overta storparten av behandlingen. Pasientene bør få en vurdering av spesialist ca en gang i året. Intervallet må selvsagt vurderes i forhold til sykdomsintensiteten.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Her er det store variasjoner. Årsaken ligger hos begge parter - både fastlegene og spesialistene.

Ideelt sett burde alle BP utredes og starte medisinering hos en spesialist. Når det hele er stabilisert, bør fastlegen overta storparten av behandlingen. Pasientene bør få en vurdering av spesialist ca en gang i året. Intervallet må selvsagt vurderes i forhold til sykdomsintensiteten.

Fastlegen er ingen psykiater. Hvis han er tvil om en medisinering, forventer man at fastlegen har såpass mye kunnskap at han bør ordne opp på egen hånd?

Har de ingen å rådføre seg med?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastlegen er ingen psykiater. Hvis han er tvil om en medisinering, forventer man at fastlegen har såpass mye kunnskap at han bør ordne opp på egen hånd?

Har de ingen å rådføre seg med?

Fastlegene kan ringe til "sin" psykiater for rådgivning.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Fastlegene kan ringe til "sin" psykiater for rådgivning.

'' Fastlegene kan ringe til "sin" psykiater for rådgivning''

hvem er det?

hvorfor skjer dette??
Skrevet

'' Fastlegene kan ringe til "sin" psykiater for rådgivning''

hvem er det?

Enten en psykiater på det lokale DPS de kjenner og har gjort avtale om at de kan ringe til, eller vakthavende psykiater på nærmeste psykiatriske sykehus / DPS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...