Gå til innhold

Lavstatus yrke? Livsvarig sykdom?

Gjest Bekymret for egen behandling..

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret for egen behandling..
Skrevet

Har tidligere fått greie på at blandt leger,er psykiater aller nederst på rangstigen og at hjernekirurg er øverst,så kommer vel hjertekirurg og diverse andre kirurger og så allmen praktiserende rett over psykiater(?)

Hva hjelper det da at man pøser inne masse penger når selv de ansatte mener de er "bånn i bøtta"? Eller er det de andre legene som mener at psykiatere er dårlige leger?Eller er det slik at status bare finnes inni hodet på folk og at det sier ingentring om faktisk fagkunnskap?

Har alder og erfaring mye å si for behandlingen? Slik at en på 25-30 som kommer rett fra skolebenken,helst ikke bør behandle en pasient alene?

Har vært "usatt for" 2 kvinner i den alderen som visste mye mindre om min sykdom en meg selv.(er i 50 åra)

Jeg har fått konstantert flere diagnoser.Usabil Personlighets Forstyrrelse (Har papirer på det) Bipolar 2 og Borderline.

Fikk en gang en psykose på en arbeidstreningsbedrift og fikk derfor sparken,da jeg gikk fysisk til angrep og ble voldelig.(Han fikk ingen skader,ble bare veldig redd)

Er nå stemplet som mer eller mindre "farlig" og blir nektet videre behandlig i nav systemet.Merkelig at man har stoppet utredning på en som har nesten 20 år igjen som produktiv oppegående sammfunnsborger.Hadde leger og rehab brukt småpenger på meg hadde de fått det igjen 10 fold i skatter og arbeidsevne.Men nei da,er man ført stemplet som "gal" ser det ikke ut til å være noen vei tilbake.

Har ikke tenkt å gjøre som "Juklerød" men man begynner å lure litt på kompetansen innen helsevesen og NAV.

Skrevet

Grunnen til psykiatriens lavere status er fordi det er en vitenskap uten blodprøver. Man kan ikke stikke med en nål eller ta et røngtenbilde eller åpne opp en menneskekropp for å dokumentere, man må forholde seg til oppførsel og ord - i stor grad.

Ting er dog i forandring - hjernens aktivitet og "hjernebilder" tas mer i bruk i forskningsøyemed innenfor psykologi og psykiatri, etterhvert som teknologien og kunnskapen tillater det.

Skrevet

''Har vært "usatt for" 2 kvinner i den alderen som visste mye mindre om min sykdom en meg selv.(er i 50 åra)''

Jeg synes ikke det er så rart. Du har jo levd med sykdommen din i mange år, disse kom vel omtrent rett fra skolebenken uten den erfaringen du har innabords.

På den tiden det stormet som verst rundt min sønns hjertesykdom med operasjoner og undersøkelser opp og i mente så visste nok jeg adskillig mer om hans diagnose enn den gjennomsnittlige allmennlege også. Det er vel ganske vanlig det. :o)

Gjest alvende
Skrevet

En psykiater er fortsatt lege i bånn, så så fryktelig lavstatusyrke kan det aldri bli. Det har bare lavest status i det yrket med høyest status.

Skrevet

Jeg tror på ingen måte at psykiater er "lavest på rangstigen". Dette er ganske sikkert tull.

Det er mulig du blander psykolog og psykiater, og at en del leger "ser ned på" psykologer?

Med vennlig hilsen

Gjest alvende
Skrevet

Jeg tror på ingen måte at psykiater er "lavest på rangstigen". Dette er ganske sikkert tull.

Det er mulig du blander psykolog og psykiater, og at en del leger "ser ned på" psykologer?

Med vennlig hilsen

Tja. Jeg overhørte en gang to psykiatere som snakket om nettop dette - at psykiatri var nederst på rangstigen.

Men så fryktelig synd på dem er det uansett ikke. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykiaterne har vært vurdert i nedre halvdel av statusskalaen for ulike legespesialister. Min klare opplevelse er at dette er i endring i legegruppen. Stadig flere somatikere søker hjelp hos oss med somatiske pasienter som de ikke får helt " i mål".

Vi psykiatere trøster oss med at det er et stabilt funn i tilsvarende undersøkelser at vi har de beste karakterene fra universitetet :-)

Skrevet

Grunnen til psykiatriens lavere status er fordi det er en vitenskap uten blodprøver. Man kan ikke stikke med en nål eller ta et røngtenbilde eller åpne opp en menneskekropp for å dokumentere, man må forholde seg til oppførsel og ord - i stor grad.

Ting er dog i forandring - hjernens aktivitet og "hjernebilder" tas mer i bruk i forskningsøyemed innenfor psykologi og psykiatri, etterhvert som teknologien og kunnskapen tillater det.

Da var jeg kanskje ikke helt oppdatert? Takk også til NHD for oppdatering på siste nytt.

Blir det gjort lobotomering eller elektrosjokk lenger i den vestlige verden?

Hører rykter om at ECT fremdeles untagsvis kan brukes?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da var jeg kanskje ikke helt oppdatert? Takk også til NHD for oppdatering på siste nytt.

Blir det gjort lobotomering eller elektrosjokk lenger i den vestlige verden?

Hører rykter om at ECT fremdeles untagsvis kan brukes?

ECT brukes mye og er i fremgang.

Gammeldags lobotomi gjøres ikke lenger.

Psykokirurgi/stereotaktisk kirurgi utføres (for) sjelden, men har sin plass innen enkelte områder. I tillegg har implantering av elektroder i spesielle deler av hjernen (DBS).

Skrevet

Psykiaterne har vært vurdert i nedre halvdel av statusskalaen for ulike legespesialister. Min klare opplevelse er at dette er i endring i legegruppen. Stadig flere somatikere søker hjelp hos oss med somatiske pasienter som de ikke får helt " i mål".

Vi psykiatere trøster oss med at det er et stabilt funn i tilsvarende undersøkelser at vi har de beste karakterene fra universitetet :-)

Hvordan er det for gereatrikere? Er det mer populært enn psykiatri?

Hvilke spesialiteter ligger øverst, og nederst?

Gjest Shilapila
Skrevet

ECT brukes mye og er i fremgang.

Gammeldags lobotomi gjøres ikke lenger.

Psykokirurgi/stereotaktisk kirurgi utføres (for) sjelden, men har sin plass innen enkelte områder. I tillegg har implantering av elektroder i spesielle deler av hjernen (DBS).

Det ville vært rart om lobotomi ikke utviklet seg som andre ting, men ECT høres helt vanvittig ut for meg.

Er dette brukt i Norge?

Gjest Shilapila
Skrevet

Med vennlig hilsen

Doktorer har sin egen rangstige hvor f.eks. hjernekirurg er høyt oppe. Jeg er lite interessert i slikt tull for psykiatere ser gjerne ned på psykologer og sykepleiere så det er lite synd på dem.

Gjest ingrid beate
Skrevet

Det ville vært rart om lobotomi ikke utviklet seg som andre ting, men ECT høres helt vanvittig ut for meg.

Er dette brukt i Norge?

Ect er vanlig i bruk i Norge. Jeg har selv hatt 15 slike behandlinger. Hukommelsestap og konsentrasjonsvansker er bivirkninger som har hengt ved ganske lenge, men det kommer seg etter hvert.

Hvorfor er det vannvittig at dette er i bruk?

Gjest Shilapila
Skrevet

Ect er vanlig i bruk i Norge. Jeg har selv hatt 15 slike behandlinger. Hukommelsestap og konsentrasjonsvansker er bivirkninger som har hengt ved ganske lenge, men det kommer seg etter hvert.

Hvorfor er det vannvittig at dette er i bruk?

Pga. alvorlige birvirkninger.

Skrevet

''Har vært "usatt for" 2 kvinner i den alderen som visste mye mindre om min sykdom en meg selv.(er i 50 åra)''

Jeg synes ikke det er så rart. Du har jo levd med sykdommen din i mange år, disse kom vel omtrent rett fra skolebenken uten den erfaringen du har innabords.

På den tiden det stormet som verst rundt min sønns hjertesykdom med operasjoner og undersøkelser opp og i mente så visste nok jeg adskillig mer om hans diagnose enn den gjennomsnittlige allmennlege også. Det er vel ganske vanlig det. :o)

Jeg og har møtt helsepersonell med mindre kunnskap om min diagnose enn meg selv. Men så har de den psykologiske kunnskapen som gjør at de lærer deg og sykdommen å kjenne. I hvert fall hvis de er flinke.

Skrevet

Min erfaring er i hvert fall når det gjelder medisiner innen psykiatrien så er psykiatere mange hakk over både allmenleger og psykologer. En vanlig lege må f.eks. lese pakkevedlegget for å si noe om doseringen, mens en psykiater kan anbefale dosering ut ifra samtale med pasienten og kjennskap til den psykiske tilstanden.

Gjest Det skulle da bare mangle...
Skrevet

Min erfaring er i hvert fall når det gjelder medisiner innen psykiatrien så er psykiatere mange hakk over både allmenleger og psykologer. En vanlig lege må f.eks. lese pakkevedlegget for å si noe om doseringen, mens en psykiater kan anbefale dosering ut ifra samtale med pasienten og kjennskap til den psykiske tilstanden.

''en psykiater kan anbefale dosering ut ifra samtale med pasienten og kjennskap til den psykiske tilstanden.''

Gjest profile
Skrevet

Hvordan måles status? I lønn? Tror ikke folk som er veldig opptatt av status har det så bra selv:o

Gjest Bekymret,ikke nå lenger.
Skrevet

Hvordan måles status? I lønn? Tror ikke folk som er veldig opptatt av status har det så bra selv:o

Sikkert ikke,men tror de tjener mer enn 600 000,-

En vanlig familie tjener vel minimum 500 000 i dag?

Tipper at man først er fattig om man har en familieintekt under 200 000,-

Jeg tilhører den lavere middelklasse med mine 300'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...