Gå til innhold

Matregler på SFO

Gjest regler

Anbefalte innlegg

På vår SFO har de nå innført nye regler:

Kun 2 pålegg på skiva, det er derfor ikke lov lengre å spise f. eks. brødskive med skinke, majones og agurk. Da må en altså kutte ut enten majones eller agurk.

Personalet bestemmer hvilke pålegg som hører sammen. Eks. Kaviar og gulost er lov, mens brunost og bringebærsyltetøy er ikke lov.

Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? Tidligere år har foreldre vært med å bestemme f. eks. om det skal være nugatti en dag i uken eller ikke.

Hvordan er det på deres SFO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

9

• jubalong70

8

• nitty-gritty

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

På vår SFO får ikke barna mat, dvs. det er såkalt matdag én dag i uken, men ikke store greiene de får da. Skulle gjerne hatt mat på SFO, og med stramme budsjetter skjønner jeg at det må være visse begrensninger mhp pålegg.

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? Tidligere år har foreldre vært med å bestemme f. eks. om det skal være nugatti en dag i uken eller ikke.''

Det er blant de ting jeg ikke helt orker å engasjere meg i, i hvertfall så lenge det ikke er snakk om at barna kun spiser loff med syltetøy og Nugatti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller!? Det er ca det teiteste jeg har hørt. Skulle SFO bestemme om ungene mine får agurk på skinkeskivene sine? Tror ikke det nei...!

Man skal høre mye ja...

På "vår" SFO har ungene med seg mat 4 dager i uka, og så får de varm mat en dag. Jeg har aldri hørt om noen regler på pålegg, men kaker og snop ber de oss styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller!? Det er ca det teiteste jeg har hørt. Skulle SFO bestemme om ungene mine får agurk på skinkeskivene sine? Tror ikke det nei...!

Man skal høre mye ja...

På "vår" SFO har ungene med seg mat 4 dager i uka, og så får de varm mat en dag. Jeg har aldri hørt om noen regler på pålegg, men kaker og snop ber de oss styre unna.

Har jeg forresten misforstått? Mener du mat de smører der eller på matpakken. Jeg mente nemlig på matpakken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres mer ut som disiplinregler enn matregler. Jeg ser for meg at noen har smurt brødskiver med diverse påleggshauger for underholdningens skyld - og ikke nødvendigvis spist dem etterpå. Det medfører økning i både påleggsforbruk, grising og uro rundt maten.

I en slik situasjon er det vel ikke så dumt å ha strenge regler en periode, for å stramme inn og for å få fred.

Gjelder det mot formodning bare økonomi, lar det seg vel løse ved at foreldrene sponser eller tar med litt "pynt" som paprika osv. Det kan tas opp på foreldremøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nå måtte jeg le. For en komisk regel ;o) Kan du fortelle meg hva som er meningen bak denne regelen?

Høres ut som en regel som er til for å brytes. Tror jeg hadde sendt ungen avgårde med 4 påleggssorter på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er SFO som dekker maten fra sine budsjett, så har jeg forståelse for at ikke ungene skal kunne laste brødskivene til de er som synkende skip. Hvilket noen unger gjør.

Men jeg er enig med deg i at dere burde kunne være med å bestemme, men at det da må være flertall for evt å øke foreldrebetalingen hvis utgiftene til brødmåltider skal kunne øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Dette høres mer ut som disiplinregler enn matregler. Jeg ser for meg at noen har smurt brødskiver med diverse påleggshauger for underholdningens skyld - og ikke nødvendigvis spist dem etterpå. Det medfører økning i både påleggsforbruk, grising og uro rundt maten.

I en slik situasjon er det vel ikke så dumt å ha strenge regler en periode, for å stramme inn og for å få fred.

Gjelder det mot formodning bare økonomi, lar det seg vel løse ved at foreldrene sponser eller tar med litt "pynt" som paprika osv. Det kan tas opp på foreldremøte?

Ah, da forsto jeg plutselig at det gjaldt mat laget på Sfo. Trodde det gjaldt matpakke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forresten misforstått? Mener du mat de smører der eller på matpakken. Jeg mente nemlig på matpakken. :-)

Jeg gjetter på at kominasjonen brunost og bringebærsyltetøy er relativt sjelden i matpakka.

Men jeg VET ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da forsto jeg plutselig at det gjaldt mat laget på Sfo. Trodde det gjaldt matpakke jeg.

Jeg tenker visst mest bøllete av alle her.

Dessuten tror jeg ikke det er så mange som har brunost og bringebærsyltetøy på samme skive i matpakka, at det fører til regelendringer. Men jeg VET jo ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at kominasjonen brunost og bringebærsyltetøy er relativt sjelden i matpakka.

Men jeg VET ikke ;-)

Den er på min sønn sin matpakke HVER dag nå for tida - og har vært det en måneds tid foreløpig. Et tynt lag bringebærsyltetøy og en skive brunost over. På den ene av de tre brødskivene da. Her går det i det samme i lange perioder før det må byttes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er på min sønn sin matpakke HVER dag nå for tida - og har vært det en måneds tid foreløpig. Et tynt lag bringebærsyltetøy og en skive brunost over. På den ene av de tre brødskivene da. Her går det i det samme i lange perioder før det må byttes ut :)

Antakelig er det helt uproblematisk :-))

Jeg tipper det er helt andre tilstander de vil til livs på trådstarters SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her snakk om mat de får på SFO, ja. Så langt har de ikke lagt seg opp i hva ungene har på nista hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mat som smøres på SFO du snakker om, eller er det matpakke? Hvis det er matpakke, så ser jeg det som uaktuelt at skole/SFO får detaljstyre hvilket pålegg ungene mine har. Men hvis det er mat som SFO kjøper inn, er det deres fulle rett å bestemme at ungene ikke skal lasse på med mye forskjellig pålegg. Det er jo bl.a. et kostnadsspørsmål. Når det er sagt, syns jeg at syltetøy og brunost er godt sammen ;-)

Selv gidder jeg ikke legge meg opp i pålegget de serverer på SFO, så lenge det ikke er nugatti hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at sfo gjerne vil at barna skal vise en form for bordskikk og ikke grise med maten. Ser ikke for meg at det er ille for ungene å forholde seg til de grensene som er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg le. For en komisk regel ;o) Kan du fortelle meg hva som er meningen bak denne regelen?

Høres ut som en regel som er til for å brytes. Tror jeg hadde sendt ungen avgårde med 4 påleggssorter på brødskiva.

Jeg var visst litt uklar i hovedinnlegget. Det er her snakk om maten de får på SFO, de har ikke lagt seg oppi hva ungene har på nista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at sfo gjerne vil at barna skal vise en form for bordskikk og ikke grise med maten. Ser ikke for meg at det er ille for ungene å forholde seg til de grensene som er satt.

Jeg ser ikke helt at det å ha skinke, majones og agurk på skiva er å grise med maten?

De (få) som griser med maten og lesser på ørten slags pålegg for å eksperimentere, kan de vel heller slå ned på når det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig er det helt uproblematisk :-))

Jeg tipper det er helt andre tilstander de vil til livs på trådstarters SFO.

Ja - helt sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...