Gå til innhold

Matregler på SFO

Gjest regler

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg ser ikke helt at det å ha skinke, majones og agurk på skiva er å grise med maten?

De (få) som griser med maten og lesser på ørten slags pålegg for å eksperimentere, kan de vel heller slå ned på når det skjer?

''Jeg ser ikke helt at det å ha skinke, majones og agurk på skiva er å grise med maten?''

Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

9

• jubalong70

8

• nitty-gritty

8

Mest aktive i denne tråden

Er det mat som smøres på SFO du snakker om, eller er det matpakke? Hvis det er matpakke, så ser jeg det som uaktuelt at skole/SFO får detaljstyre hvilket pålegg ungene mine har. Men hvis det er mat som SFO kjøper inn, er det deres fulle rett å bestemme at ungene ikke skal lasse på med mye forskjellig pålegg. Det er jo bl.a. et kostnadsspørsmål. Når det er sagt, syns jeg at syltetøy og brunost er godt sammen ;-)

Selv gidder jeg ikke legge meg opp i pålegget de serverer på SFO, så lenge det ikke er nugatti hver eneste dag.

Det er snakk om mat de får på SFO, ja. Jeg kommer heller ikke til å lage noen sak ut av dette, det er ikke min natur. Jeg er bare nysgjerrig på om noen her var enig med meg. Det er flere andre foreldre jeg har prata med som er det, nemlig. Blir dette tatt opp med SFO, overlater jeg til andre å føre den kampen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at det å ha skinke, majones og agurk på skiva er å grise med maten?

De (få) som griser med maten og lesser på ørten slags pålegg for å eksperimentere, kan de vel heller slå ned på når det skjer?

Jeg ser for meg at sfo-personalet mener at det er enklere med en fast regel, enn å skulle diskutere med hver enkelt om påleggskombinasjonen er ok. Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser ikke helt at det å ha skinke, majones og agurk på skiva er å grise med maten?''

Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?

''Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?''

Det er ikke noen kjempesak for meg, men jeg tenker litt prinsipielt. Vi betaler jo for maten på SFO, og da syns jeg jammen at ungene kan få spise det de har mest lyst på av tilgjengelig pålegg, selvsagt innenfor visse grenser.

Jeg skjønner at de ikke kan godta at unger eksperimenterer med f eks. makrell i tomat med jordbærsyltetøy på skiva, men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo? Uten at det er den største kampsaken i livet, altså.

Og nei, jeg mener ikke at det skal være et foreldremøte om saken, men det pleier å være et foreldremøte på sfo hver høst (noe det imidlertid ikke har vært ennå på vår sfo nå i høst) og der vil det være naturlig å ta opp slikt, det er gjort tidligere år. Og altså ikke bare tre nye regler ned over hodet på oss uten å høre foreldrene en gang - vi som faktisk betaler for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at sfo-personalet mener at det er enklere med en fast regel, enn å skulle diskutere med hver enkelt om påleggskombinasjonen er ok. Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?

''Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?''

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg tenker litt prinsipp i denne saken. Maten blir betalt for av foreldrene, og så lenge påleggskombinasjonene ikke går over alle støvleskaft, så syns jeg det blir feil å tre disse reglene over hodet på oss uten engang å lufte det på et foreldremøte (som de ikke har avholdt ennå, så langt i høst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?''

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg tenker litt prinsipp i denne saken. Maten blir betalt for av foreldrene, og så lenge påleggskombinasjonene ikke går over alle støvleskaft, så syns jeg det blir feil å tre disse reglene over hodet på oss uten engang å lufte det på et foreldremøte (som de ikke har avholdt ennå, så langt i høst)

Jeg synes at sfo-personalet bør ha rett til å etablere de regler de finner rimelige. Dere kan selvfølgelig ta det opp på foreldremøtet når det en gang blir avholdt, men prinsipielt synes jeg at det er helt greit at ungene ikke får boltre seg som de vil ved matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?''

Det er ikke noen kjempesak for meg, men jeg tenker litt prinsipielt. Vi betaler jo for maten på SFO, og da syns jeg jammen at ungene kan få spise det de har mest lyst på av tilgjengelig pålegg, selvsagt innenfor visse grenser.

Jeg skjønner at de ikke kan godta at unger eksperimenterer med f eks. makrell i tomat med jordbærsyltetøy på skiva, men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo? Uten at det er den største kampsaken i livet, altså.

Og nei, jeg mener ikke at det skal være et foreldremøte om saken, men det pleier å være et foreldremøte på sfo hver høst (noe det imidlertid ikke har vært ennå på vår sfo nå i høst) og der vil det være naturlig å ta opp slikt, det er gjort tidligere år. Og altså ikke bare tre nye regler ned over hodet på oss uten å høre foreldrene en gang - vi som faktisk betaler for maten.

''men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo?''

Jeg ville ikke synes det var litt trist. Ungen kan jo spise denne kombinasjonen til alle andre brødmåltider i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at sfo-personalet bør ha rett til å etablere de regler de finner rimelige. Dere kan selvfølgelig ta det opp på foreldremøtet når det en gang blir avholdt, men prinsipielt synes jeg at det er helt greit at ungene ikke får boltre seg som de vil ved matbordet.

Jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bedre og bedre dag for dag

Det er typisk for SFO at alle konflikter og potensielle problemer løses med nye, rare regler.

... ikke ulikt reguleringskåte stortingspolitikere. Jeg slutter aldri å undre meg over at noen ser ut til å tro at måten å få bukt med all uønsket atferd på, er å vedta en ny lov :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.

Jeg kan tenke meg at personalet velger en firkantet regel for å slippe å skjønnsvurdere hver eneste kreative brødskive som om det var en rettsak.

Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men prinsipielt synes jeg at det er helt greit at ungene ikke får boltre seg som de vil ved matbordet.''

Helt enig med deg i det. Men jeg syns at påleggskombinasjoner/mengder som er naturlige blant hele den norske befolkning, også bør være lov på SFO. Regler må de helt klart ha, men ikke helt ned på et slikt detaljnivå.

Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''..men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo?''

Da ville jeg antakelig tenkt at OK, slik er reglene der - kanskje kan det bidra til å utvide mathorisonten til barnet.

Min erfaring med fellesmåltider på SFO og i barnehage er at barna spiser ting de vanligvis "ikke liker" hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.

Jeg kan tenke meg at personalet velger en firkantet regel for å slippe å skjønnsvurdere hver eneste kreative brødskive som om det var en rettsak.

Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.

''Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.''

Det tror jeg du har helt rett i! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.''

Noe slikt tenkte jeg også at er bakgrunnen for denne regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Beklager - jeg klarer ikke helt å se problemet (så sant de ikke BARE spise sukker). "Trist" er det i hvertfall ikke, det ordet sparer jeg nok til litt andre typer problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''men prinsipielt synes jeg at det er helt greit at ungene ikke får boltre seg som de vil ved matbordet.''

Nettopp :-). De aller fleste foreldre synes nok det er helt greit at det finnes visse regler og begrensninger også på SFO, og at barna ikke får full behovstilfredsstillelse til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - jeg klarer ikke helt å se problemet (så sant de ikke BARE spise sukker). "Trist" er det i hvertfall ikke, det ordet sparer jeg nok til litt andre typer problemer.

''"Trist" er det i hvertfall ikke, det ordet sparer jeg nok til litt andre typer problemer.''

Ok, kan erstatte "trist" med irriterende, din flisespikker! ;)

Men jeg gir meg i denne diskusjonen her. Ser at jeg er nesten alene her inne om å reagere på dette. Noen sak hadde jeg uansett ikke laget overfor sfo, bare så det er sagt. Men greit å lufte tanker her. Det har jeg gjort og fått tilbakemeldinger som ikke samsvarte med mine tanker.

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om mat de får på SFO, ja. Jeg kommer heller ikke til å lage noen sak ut av dette, det er ikke min natur. Jeg er bare nysgjerrig på om noen her var enig med meg. Det er flere andre foreldre jeg har prata med som er det, nemlig. Blir dette tatt opp med SFO, overlater jeg til andre å føre den kampen ;)

Jeg er enig i at reglene var litt "strenge" eller rare. Jeg regner i hvert fall ikke skive med skinke med majones og agurk som en skive med tre påleggsorter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at reglene var litt "strenge" eller rare. Jeg regner i hvert fall ikke skive med skinke med majones og agurk som en skive med tre påleggsorter...

Jeg gjetter på at det gjør egentlig ikke SFO-personalet, heller. Men de har kanskje blitt nødt til å sette en grense for å slippe endeløs kverulering om trepåleggsløsninger som makrell i tomat, salami og jordbærsyltetøy.

Hvis det er f.eks. 180 barn på SFO, er det umulig å la dem stå i kø for å få hver skive godkjent etter skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...