Gå til innhold

Matregler på SFO

Gjest regler

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg forstår poenget med at det er maks to pålegg på skiva - jeg tenker at dette sannsynligvis er hovedsakelig økonomisk begrunnet (i tillegg til å lære barna at de ikke bare kan drive som de vil med maten).

På den annen side, ser jeg ikke på f.eks. agurk som et pålegg, det er pynt (det sunne alibi), så at det skal settes grenser ved majones og skinke UTEN agurk, forstår jeg ikke... Ei heller forstår jeg forbudet mot brunost og syltetøy - dét er da en helt normal kombinasjon...

Så at dette ble litt mye detaljer kan jeg kanskje være enig i, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bry meg nevneverdig med det... Men noen er jo imot alt som bestemmes av barnehage eller SFO, og da er det ikke lett...

'' men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bry meg nevneverdig med det... ''

Det tror jeg ikke det er mange foreldre som ville ha gjort, så lenge ikke ens eget barn var vant med å ha 3 påleggssorter på brødskiva. Ingen av egne barn var vant med det.

Dette blir først et problem om du har en mager og småspist unge som ikke spiser ordentlig uten at det får f.eks skinke, majones og agurk slik trådstarter nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

9

• jubalong70

8

• nitty-gritty

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Faustina

'' men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bry meg nevneverdig med det... ''

Det tror jeg ikke det er mange foreldre som ville ha gjort, så lenge ikke ens eget barn var vant med å ha 3 påleggssorter på brødskiva. Ingen av egne barn var vant med det.

Dette blir først et problem om du har en mager og småspist unge som ikke spiser ordentlig uten at det får f.eks skinke, majones og agurk slik trådstarter nevner.

''Dette blir først et problem om du har en mager og småspist unge som ikke spiser ordentlig uten at det får f.eks skinke, majones og agurk slik trådstarter nevner.''

Det kan godt være, men som jeg forstår det var ikke det saken her - det var bare irriterende at det var slike regler, ifølge trådstarter... Jeg svarer selvfølgelig ut fra den aktuelleproblemstillingen, ikke hvis om atte omatte en hel haug med andre mulige problemstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra om ungene får lære seg at de ikke får akkurat den maten de er vant til å få hjemme når de spiser andre steder. Det har de bare godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig glad for at jeg kun trenger å forholde meg til konstruktive pasienter på en psykiatrisk akuttavdeling og ikke til norske foreldre i barnehage, barneskole og SFO :-)

Får virkelig håpe at dere ikke trenger å redusere matbudsjettet, da har dere spennende tider i møte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår SFO hørte jeg aldri om noen regler for pålegg. Mulig det var noen uten at vi foreldre var informert.

Jeg hadde vel tenkt at hvis SFO ser seg nødt til å stramme inn på påleggsreglementet er det nok en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår SFO har de også en lignende regel.... Kun et pålegg på skiva, men to dersom det er snakk om agurk og majones f.eks.

Er enig i at det virker rigid, men tenker at det er for å holde prisene nede, så jeg orker ikke engasjere meg i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mat som smøres på SFO du snakker om, eller er det matpakke? Hvis det er matpakke, så ser jeg det som uaktuelt at skole/SFO får detaljstyre hvilket pålegg ungene mine har. Men hvis det er mat som SFO kjøper inn, er det deres fulle rett å bestemme at ungene ikke skal lasse på med mye forskjellig pålegg. Det er jo bl.a. et kostnadsspørsmål. Når det er sagt, syns jeg at syltetøy og brunost er godt sammen ;-)

Selv gidder jeg ikke legge meg opp i pålegget de serverer på SFO, så lenge det ikke er nugatti hver eneste dag.

''Er det mat som smøres på SFO du snakker om, eller er det matpakke? Hvis det er matpakke, så ser jeg det som uaktuelt at skole/SFO får detaljstyre hvilket pålegg ungene mine har. Men hvis det er mat som SFO kjøper inn, er det deres fulle rett å bestemme at ungene ikke skal lasse på med mye forskjellig pålegg. Det er jo bl.a. et kostnadsspørsmål. Når det er sagt, syns jeg at syltetøy og brunost er godt sammen ;-)

Selv gidder jeg ikke legge meg opp i pålegget de serverer på SFO, så lenge det ikke er nugatti hver eneste dag.''

Enig i alt, unntatt det med syltetøy og brunost ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at sfo-personalet mener at det er enklere med en fast regel, enn å skulle diskutere med hver enkelt om påleggskombinasjonen er ok. Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?

''Jeg ser for meg at sfo-personalet mener at det er enklere med en fast regel, enn å skulle diskutere med hver enkelt om påleggskombinasjonen er ok. Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.

Jeg kan tenke meg at personalet velger en firkantet regel for å slippe å skjønnsvurdere hver eneste kreative brødskive som om det var en rettsak.

Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.

'' skinke, majones og agurk, ... ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy ...''

Lenge siden jeg hadde SFO-barn nå, men innbiller mer at du allerede der ramset opp langt flere påleggssorter enn det som var tilbudet ;-)

Tror de bare hadde brun og gul ost og servelat og syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? ''

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?''

Det er ikke noen kjempesak for meg, men jeg tenker litt prinsipielt. Vi betaler jo for maten på SFO, og da syns jeg jammen at ungene kan få spise det de har mest lyst på av tilgjengelig pålegg, selvsagt innenfor visse grenser.

Jeg skjønner at de ikke kan godta at unger eksperimenterer med f eks. makrell i tomat med jordbærsyltetøy på skiva, men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo? Uten at det er den største kampsaken i livet, altså.

Og nei, jeg mener ikke at det skal være et foreldremøte om saken, men det pleier å være et foreldremøte på sfo hver høst (noe det imidlertid ikke har vært ennå på vår sfo nå i høst) og der vil det være naturlig å ta opp slikt, det er gjort tidligere år. Og altså ikke bare tre nye regler ned over hodet på oss uten å høre foreldrene en gang - vi som faktisk betaler for maten.

''men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo? ''

Det beste pålegget min gutt visste om (peanøttsmør), var ikke engang med i staandardtilbudet på sfo.

Dette er bare ett lite måltid om dagen, og barnet kan få favorittpålegget sitt både til frokost, på matpakka og til kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''..men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo?''

Da ville jeg antakelig tenkt at OK, slik er reglene der - kanskje kan det bidra til å utvide mathorisonten til barnet.

Min erfaring med fellesmåltider på SFO og i barnehage er at barna spiser ting de vanligvis "ikke liker" hjemme.

''Min erfaring med fellesmåltider på SFO og i barnehage er at barna spiser ting de vanligvis "ikke liker" hjemme.''

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.

Jeg kan tenke meg at personalet velger en firkantet regel for å slippe å skjønnsvurdere hver eneste kreative brødskive som om det var en rettsak.

Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.

Hehe, herlig :))

Det er jammen ikke lett å gjøre alle foreldre til lags i dagens skolesystem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Rotfylling eller slike foreldremøter - nei takk begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' skinke, majones og agurk, ... ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy ...''

Lenge siden jeg hadde SFO-barn nå, men innbiller mer at du allerede der ramset opp langt flere påleggssorter enn det som var tilbudet ;-)

Tror de bare hadde brun og gul ost og servelat og syltetøy.

Ja, jeg var imponert allerede da trådstarter tok eksemplet med majones, skinke og agurk.

Jeg husker ikke hva slags pålegg det var på SFO, jeg husker ikke engang om minstemann fikk brødmat der. Den eldste tror jeg gjorde det. Men vi har ingen tradisjon for kreative kombinasjoner av pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var imponert allerede da trådstarter tok eksemplet med majones, skinke og agurk.

Jeg husker ikke hva slags pålegg det var på SFO, jeg husker ikke engang om minstemann fikk brødmat der. Den eldste tror jeg gjorde det. Men vi har ingen tradisjon for kreative kombinasjoner av pålegg.

De kunne i tillegg til kjip kneip og få påleggssorter velge corn flakes eller puffet ris. Så det var ikke så voldsomt til næringsrik og spennende mat ;-) Innimellom fikk de tomatsuppe eller lignende.

Jeg var uansett takknemlig for at det holdt med å lage én matpakke om morgenen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, artig og se at det kan være litt liv i deg ;-)

Jeg kan jo moderere meg litt når jeg så at det ikke handlet om nistemat - som jeg trodde.

Men likevel, herremin altså!!! Det får være måte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Ungene går jo ikke glipp av noe vesentlig om de må gi avkall på enten agurk eller majones?''

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg tenker litt prinsipp i denne saken. Maten blir betalt for av foreldrene, og så lenge påleggskombinasjonene ikke går over alle støvleskaft, så syns jeg det blir feil å tre disse reglene over hodet på oss uten engang å lufte det på et foreldremøte (som de ikke har avholdt ennå, så langt i høst)

''Maten blir betalt for av foreldrene''

En sannhet med modifikasjoner. Vi betaler 50 kroner måneden i mat, så jeg tror ikke jeg er dekker spesielt mye av det som serveres på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...