Gå til innhold

Matregler på SFO


Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Det er typisk for SFO at alle konflikter og potensielle problemer løses med nye, rare regler.

Det er vel ikke noe mindre typisk enn at utspringet til rare regler kommer av enkelte barns uppoppdragne/kreative/uspiselige/dårlige oppførsel?

Regler kommer gjerne fordi det har oppstått en situasjon som må kontrolleres. SFO har ikke sittet rundt bordet og lurt på hva de skal finne på neste gang, og så kommet opp med denne regelen...?

Jeg vil anta at de enten har hatt problemer med at enkelte barn lasser på med pålegg, som ikke er bra for økonomien, eller at de ikke spiser opp. For å få bukt med problemet innfører man dermed en regel om maks to påleggssorter inntil problemet er løst.

Ingen vil reagere på at man legger en agurkskive oppå skinke & majones, men de vil reagere på ost, skinke & syltetøy på samme skive.

Tror jeg.

Fortsetter under...

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    11

  • morsan

    9

  • jubalong70

    8

  • nitty-gritty

    8

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

''Men er det egentlig noe problem for deg/dere om de ikke får det og at det finnes visse regler, selv om man ikke er helt enige i alle? Synes du det bør være et foreldremøte om saken?''

Det er ikke noen kjempesak for meg, men jeg tenker litt prinsipielt. Vi betaler jo for maten på SFO, og da syns jeg jammen at ungene kan få spise det de har mest lyst på av tilgjengelig pålegg, selvsagt innenfor visse grenser.

Jeg skjønner at de ikke kan godta at unger eksperimenterer med f eks. makrell i tomat med jordbærsyltetøy på skiva, men hvis det beste ungen din visste, var skinke, majones og agurk på skiva, ville du ikke syns det var litt trist at ungen aldri kunne få det på sfo? Uten at det er den største kampsaken i livet, altså.

Og nei, jeg mener ikke at det skal være et foreldremøte om saken, men det pleier å være et foreldremøte på sfo hver høst (noe det imidlertid ikke har vært ennå på vår sfo nå i høst) og der vil det være naturlig å ta opp slikt, det er gjort tidligere år. Og altså ikke bare tre nye regler ned over hodet på oss uten å høre foreldrene en gang - vi som faktisk betaler for maten.

Men tror du virkelig de ville nektet ungen å ha på en agurkskive dersom det allerede var skinke & majones der?

Det tror ikke jeg.

Jeg tror denne regelen er til for å hindre makrell, syltetøy og skinke på samme skive osv.

Mao: jeg tror du overreagerer :)

Gjest Nickløsheletida

Jeg kan jo moderere meg litt når jeg så at det ikke handlet om nistemat - som jeg trodde.

Men likevel, herremin altså!!! Det får være måte på!

:-)

Jeg ser også at det har kommet gode argumenter for hvorfor denne regelen muligens har blitt laget. Min første tanke var som din :-)

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? ''

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

Hahahaha, godt sagt!!

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? ''

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

Rotfylling er temmelig ubehagelig, selv med bedøvelse, og dertil kan det bli en ganske kostbar affære, spesielt med ny krone på toppen. Så jeg tror jeg heller hadde gått på foreldremøtet, satt meg bakerst og surfet på mobilen. ;-)

Det er vel ikke noe mindre typisk enn at utspringet til rare regler kommer av enkelte barns uppoppdragne/kreative/uspiselige/dårlige oppførsel?

Regler kommer gjerne fordi det har oppstått en situasjon som må kontrolleres. SFO har ikke sittet rundt bordet og lurt på hva de skal finne på neste gang, og så kommet opp med denne regelen...?

Jeg vil anta at de enten har hatt problemer med at enkelte barn lasser på med pålegg, som ikke er bra for økonomien, eller at de ikke spiser opp. For å få bukt med problemet innfører man dermed en regel om maks to påleggssorter inntil problemet er løst.

Ingen vil reagere på at man legger en agurkskive oppå skinke & majones, men de vil reagere på ost, skinke & syltetøy på samme skive.

Tror jeg.

Det er da en og samme ting? De har en konflikt: Barnet vil leke med maten, de voksne vil ikke at maten skal bli lekt med. De voksnes motivasjon (orden, økonomi) overgår barnets motivasjon (ha det morsomt). Konflikten skjer en gang eller fem og de voksne bestemmer at de ikke vil mer, så de lager en regel. Litt som kollektiv straff ('når det er sånn dere skal være, så gjør vi dette!'), litt for å unngå nye konflikter.

Jeg mener det finnes andre løsninger.

Annonse

Gjest regler må til

Det er da en og samme ting? De har en konflikt: Barnet vil leke med maten, de voksne vil ikke at maten skal bli lekt med. De voksnes motivasjon (orden, økonomi) overgår barnets motivasjon (ha det morsomt). Konflikten skjer en gang eller fem og de voksne bestemmer at de ikke vil mer, så de lager en regel. Litt som kollektiv straff ('når det er sånn dere skal være, så gjør vi dette!'), litt for å unngå nye konflikter.

Jeg mener det finnes andre løsninger.

Hvilke løsninger ser du for deg i et tilfelle der ca.70 store barn spiser, og 35 av dem tuller og søler med maten og det har gått sport i å lesse mest mulig ikke-passende pålegg på skivene?

Hvilke løsninger ser du for deg i et tilfelle der ca.70 store barn spiser, og 35 av dem tuller og søler med maten og det har gått sport i å lesse mest mulig ikke-passende pålegg på skivene?

''Hvilke løsninger ser du for deg i et tilfelle der ca.70 store barn spiser, og 35 av dem tuller og søler med maten og det har gått sport i å lesse mest mulig ikke-passende pålegg på skivene?''

Ofte er det snakk om å vekke oppmerksomhet rundt problemet. De voksne burde ta med de som leker med maten på samtale, gjerne i syv grupper med fem elever i hver (om det virkelig er så mange, men det betviler jeg faktisk). De kan da forklare hvorfor dette er et problem ('Jeg synes det er veldig dumt at dere bruker så mye penger på en brødskive at vi ikke har råd til turer', 'Jeg blir så irritert når jeg ser dere holder på slik, for jeg vet det blir gris og jeg vet det er bortkastede penger', '...men hva tenker dere? Hvordan skal vi løse dette?').

Før noen anklager meg for ikke å vite hvordan det er på SFO eller i store barnegrupper, så kan jeg nevne at jeg har jobbet på SFO i ett år og i barnehage i fem år tilsammen.

:-)

Jeg ser også at det har kommet gode argumenter for hvorfor denne regelen muligens har blitt laget. Min første tanke var som din :-)

Jeg leste etterhvert litt i tråden, og synes ikke at argumenter om gris og søl er relevante. De får man i så fall ta med den aktuelle eleven der og da.

Når det gjelder økonomi forstår jeg den bedre, men det forklarer ikke hvorfor man ikke kan ha brunost og syltetøy, men kan ha ost og skinke.

Så uansett, så ville jeg tatt opp dette :)

Gjest Nickløsheletida

''Hvilke løsninger ser du for deg i et tilfelle der ca.70 store barn spiser, og 35 av dem tuller og søler med maten og det har gått sport i å lesse mest mulig ikke-passende pålegg på skivene?''

Ofte er det snakk om å vekke oppmerksomhet rundt problemet. De voksne burde ta med de som leker med maten på samtale, gjerne i syv grupper med fem elever i hver (om det virkelig er så mange, men det betviler jeg faktisk). De kan da forklare hvorfor dette er et problem ('Jeg synes det er veldig dumt at dere bruker så mye penger på en brødskive at vi ikke har råd til turer', 'Jeg blir så irritert når jeg ser dere holder på slik, for jeg vet det blir gris og jeg vet det er bortkastede penger', '...men hva tenker dere? Hvordan skal vi løse dette?').

Før noen anklager meg for ikke å vite hvordan det er på SFO eller i store barnegrupper, så kan jeg nevne at jeg har jobbet på SFO i ett år og i barnehage i fem år tilsammen.

''Ofte er det snakk om å vekke oppmerksomhet rundt problemet. De voksne burde ta med de som leker med maten på samtale, gjerne i syv grupper med fem elever i hver (om det virkelig er så mange, men det betviler jeg faktisk). De kan da forklare hvorfor dette er et problem ('Jeg synes det er veldig dumt at dere bruker så mye penger på en brødskive at vi ikke har råd til turer', 'Jeg blir så irritert når jeg ser dere holder på slik, for jeg vet det blir gris og jeg vet det er bortkastede penger', '...men hva tenker dere? Hvordan skal vi løse dette?').''

Enig og den måten er en bedre måte til å få barn til å tenke selv.

''Ofte er det snakk om å vekke oppmerksomhet rundt problemet. De voksne burde ta med de som leker med maten på samtale, gjerne i syv grupper med fem elever i hver (om det virkelig er så mange, men det betviler jeg faktisk). De kan da forklare hvorfor dette er et problem ('Jeg synes det er veldig dumt at dere bruker så mye penger på en brødskive at vi ikke har råd til turer', 'Jeg blir så irritert når jeg ser dere holder på slik, for jeg vet det blir gris og jeg vet det er bortkastede penger', '...men hva tenker dere? Hvordan skal vi løse dette?').''

Enig og den måten er en bedre måte til å få barn til å tenke selv.

''Enig og den måten er en bedre måte til å få barn til å tenke selv.''

Ja, ikke sant. Spørsmålet er om det viktigste er at barna lærer seg en hel haug med spesifikke regler for diverse institusjoner eller om de lærer seg å manøvrere oppførsel i grupper med mange ønsker/behov. Jeg stemmer for det siste.

Når det er sagt tror jeg neppe disse reglene er skadelige.

''Ofte er det snakk om å vekke oppmerksomhet rundt problemet. De voksne burde ta med de som leker med maten på samtale, gjerne i syv grupper med fem elever i hver (om det virkelig er så mange, men det betviler jeg faktisk). De kan da forklare hvorfor dette er et problem ('Jeg synes det er veldig dumt at dere bruker så mye penger på en brødskive at vi ikke har råd til turer', 'Jeg blir så irritert når jeg ser dere holder på slik, for jeg vet det blir gris og jeg vet det er bortkastede penger', '...men hva tenker dere? Hvordan skal vi løse dette?').''

Enig og den måten er en bedre måte til å få barn til å tenke selv.

Det kan jo tenkes at noe sånt har vært forsøkt til det kjedsommelige. Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.

De kunne i tillegg til kjip kneip og få påleggssorter velge corn flakes eller puffet ris. Så det var ikke så voldsomt til næringsrik og spennende mat ;-) Innimellom fikk de tomatsuppe eller lignende.

Jeg var uansett takknemlig for at det holdt med å lage én matpakke om morgenen. :-)

Slik var det vår sfo også, billigkneip, en dag med puffaris/corn flakes, og en skjelden gang tomatsuppe.

Kunne ikke falt meg inn å klage. Barn (og voksne) får tåle noen regler på skole/sfo/barnehage som de kanskje ikke ville hatt hjemme.

Men jeg vet om noen foreldre i klassen til mine barn som ville tatt opp dette på foreldremøter, og diskutert til det kjedsommelige ;-)

Annonse

Det kan jo tenkes at noe sånt har vært forsøkt til det kjedsommelige. Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.

''Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.''

He, he :-)

''Enig og den måten er en bedre måte til å få barn til å tenke selv.''

Ja, ikke sant. Spørsmålet er om det viktigste er at barna lærer seg en hel haug med spesifikke regler for diverse institusjoner eller om de lærer seg å manøvrere oppførsel i grupper med mange ønsker/behov. Jeg stemmer for det siste.

Når det er sagt tror jeg neppe disse reglene er skadelige.

Nå kan det jo tenkes at denne regelen ikke var det første tiltaket som ble prøvd, men at de til slutt måtte sette strek for griseri, debatter og individuell granskning av brødskiver for å få gjennomført måltidet på normalt vis. Jeg tviler sterkt på at denne regelen kom i stand første gangen en ansatt så en agurkbit på en skive med majones og skinke. De kan ha forsøkt forklaringer og fornuft til det kjedsommelige allerede.

På vår SFO var det i sin tid et problem at enkelte syntes det var underholdende å trekke de andres joggesko ned i toalettet. Det finnes unger som gjør denslags selv om de får et hint om at det ikke er lov. Med nesten 350 elever er det vanskelig å fotfølge selv den verste prosentandelen på heltid.

Gjest Tatjana

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? ''

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

Enig med deg. Dersom alle regler må ut på høring før de kan gjennomføres blir det lange og kjipe foreldremøter gitt.

Det kan jo tenkes at noe sånt har vært forsøkt til det kjedsommelige. Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.

''Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.''

Jeg betviler faktisk at så mye annet har blitt forsøkt først. Jeg er muligens litt forhåndsdømmende, da jeg har møtt på MYE rart av regler i mine år i barnehage og SFO.

Noen eksempler:

- Kun den siste brødskiven kan ha syltetøy på.

- Alle barna MÅ bruke minst to farger når de maler et bilde.

- Smokk skal ikke medbringes på tur (selv for de barna som vanligvis hadde smokk tilgjengelig).

- Det er ikke lov med kjeks med sjokolade på tur. Alle andre kjeks er greit.

- Barna SKAL ha brødskiver i matpakken.

Og mange, mange, mange fler. Jeg betviler den fantastiske begrunnelsen for disse reglene og at så mange forsøk på løsning har blitt gjort først.

Nå kan det jo tenkes at denne regelen ikke var det første tiltaket som ble prøvd, men at de til slutt måtte sette strek for griseri, debatter og individuell granskning av brødskiver for å få gjennomført måltidet på normalt vis. Jeg tviler sterkt på at denne regelen kom i stand første gangen en ansatt så en agurkbit på en skive med majones og skinke. De kan ha forsøkt forklaringer og fornuft til det kjedsommelige allerede.

På vår SFO var det i sin tid et problem at enkelte syntes det var underholdende å trekke de andres joggesko ned i toalettet. Det finnes unger som gjør denslags selv om de får et hint om at det ikke er lov. Med nesten 350 elever er det vanskelig å fotfølge selv den verste prosentandelen på heltid.

''Det finnes unger som gjør denslags selv om de får et hint om at det ikke er lov. Med nesten 350 elever er det vanskelig å fotfølge selv den verste prosentandelen på heltid.''

Og det løses ved å lage en regel?

Gjest Matvrak is my name

Jeg er så utrolig glad for at jeg kun trenger å forholde meg til konstruktive pasienter på en psykiatrisk akuttavdeling og ikke til norske foreldre i barnehage, barneskole og SFO :-)

Jeg synes det verste med å havne i fengsel må være at man ikke kan bestemme hva man skal spise. Man må ta til takke med et vist antall kneipbrødskiver og sikkert posemiddag. Nå skal jo ikke jeg bli kriminell, men havner sikkert på en aldersheim med enda værre mat en gang. Tror du jeg er et matvrak?

Og hvorfor kan ikke barn få brødskive med skinke, majones og til og med agurk?

''Det finnes unger som gjør denslags selv om de får et hint om at det ikke er lov. Med nesten 350 elever er det vanskelig å fotfølge selv den verste prosentandelen på heltid.''

Og det løses ved å lage en regel?

Neida - jeg mente bare at noen ganger må man ha regler som kan virke firkantet, fordi mer pedagogiske løsninger ikke fører fram. F.eks. kan det virke urimelig å nekte elever å gå på toalettet under måltidene, men det er ikke alle som forestiller seg at de går dit for å skylle ned andres sko.

Men det er vanskelig å vite hva som egentlig er problemet på SFO hos trådstarter. Jeg vet det finnes steder der man lager merkelige systemer slik du nevner eksempler på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...