Gå til innhold

Matregler på SFO

Gjest regler

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

''Burde ikke foreldrene vært med på en bestemmelse som dette? ''

Som forelder må jeg tilstå at jeg heller vil rotfylles uten bedøvelse enn å måtte sitte igjennom et foreldremøte hvor all verdens flisespikkere skal bli enige om påleggsregler i SFO. Jeg er uendelig takknemlig for å slippe sånt.

ENIG!!!! Med 15 streker under..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

9

• jubalong70

8

• nitty-gritty

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest det fungerer

Aner ikke om det er regler hos oss.

Min 6 åring har ikke klaget på noe på SFO og jeg har derfor ikke brydd meg om å sjekke det opp heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er da en og samme ting? De har en konflikt: Barnet vil leke med maten, de voksne vil ikke at maten skal bli lekt med. De voksnes motivasjon (orden, økonomi) overgår barnets motivasjon (ha det morsomt). Konflikten skjer en gang eller fem og de voksne bestemmer at de ikke vil mer, så de lager en regel. Litt som kollektiv straff ('når det er sånn dere skal være, så gjør vi dette!'), litt for å unngå nye konflikter.

Jeg mener det finnes andre løsninger.

Hvilke andre løsninger foreslår du?

For de barna som ikke leker med maten, så vil ikke dette oppleves som en regel - eller som noe de ikke kan forholde seg til.

Det blir litt som røykeloven. Jeg røyker ikke, så for meg er det helt uproblematisk at de som røyker må røyke ute. I tillegg får jeg fordelen av at det er ren luft inne.

For de som ikke griser eller må blande masse pålegg, så er dette helt uproblematisk - i tillegg til at de får nyte måltidet uten masse styr. At de som griser har problemer med dette ser jeg ingen grunn til å ta hensyn til, det er jo de som har forårsaket nødvendigheten av en regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre løsninger foreslår du?

For de barna som ikke leker med maten, så vil ikke dette oppleves som en regel - eller som noe de ikke kan forholde seg til.

Det blir litt som røykeloven. Jeg røyker ikke, så for meg er det helt uproblematisk at de som røyker må røyke ute. I tillegg får jeg fordelen av at det er ren luft inne.

For de som ikke griser eller må blande masse pålegg, så er dette helt uproblematisk - i tillegg til at de får nyte måltidet uten masse styr. At de som griser har problemer med dette ser jeg ingen grunn til å ta hensyn til, det er jo de som har forårsaket nødvendigheten av en regel.

Se svar til "regler må til".

Det er jo ikke ulempen ved regelen i seg selv som er min (moderate) protest. Ungene lider ingen nød, enten de har fem eller fjorten regler de må følge ved matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Se svar til "regler må til".

Det er jo ikke ulempen ved regelen i seg selv som er min (moderate) protest. Ungene lider ingen nød, enten de har fem eller fjorten regler de må følge ved matbordet.

Men greia her handler vel om hva man anser som en regel?

Jeg har hatt fokus på gode bordmanerer siden Billa var liten, og opplever ikke at vi har noen utfordringer på det. Men om vi få besøk av et over snittet aktivt barn, så vil kanskje mine instrukser om å vaske hender før vi spiser, sitte på stolen (ikke stå, hoppe eller ligge), sette glasset inn på bordet (så det ikke detter over kanten), holde maten på tallerkenen (ikke utover hele bordet), spise med bestikk (ikke fingrene), smake på alt (ikke si æsj eller liker ikke), vente til alle ferdige før man går, takke for maten osv oppleves som regler.

For mitt barn er dette helt naturlig ting å (ikke) gjøre, og dermed oppleves det ikke som noen regel.

Men ettersom noen barn ikke innretter seg etter andre, ikke følger normal oppdragelse og kanskje ikke får dette inn hjemmefra heller - så må det noen regler til. Jeg er ikke uenig med deg i at man bør unngå (for mange) regler, men jeg skjønner behovet for å måtte innføre dem innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg hadde et småspist barn som var klin umulig å få i mat om ikke pålegget var slik eller sånn, hadde jeg ikke giddet å bry meg. Men jeg har problemer med å skjønne hensikten med at de voksne skal bestemme hva som hører sammen.

Ser for meg et foreldermøte der man skal diskutere om det skal være lov å bruke syltetøy sammen med brunost eller bare hvitost...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste etterhvert litt i tråden, og synes ikke at argumenter om gris og søl er relevante. De får man i så fall ta med den aktuelle eleven der og da.

Når det gjelder økonomi forstår jeg den bedre, men det forklarer ikke hvorfor man ikke kan ha brunost og syltetøy, men kan ha ost og skinke.

Så uansett, så ville jeg tatt opp dette :)

''...forklarer ikke hvorfor man ikke kan ha brunost og syltetøy, men kan ha ost og skinke...''

Kanskje et sukkerargument.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at denne regelen absolutt ikke har kommet i stand for å ramme skiver med skinke, majones og agurk, men for å få fred etter diverse episoder med f.eks. ost, rekesalat, leverpostei og syltetøy på samme skive - som kan være populært fordi jentene på samme bord synes det er så ekkelt at det fører til et herlig bråk.

Jeg kan tenke meg at personalet velger en firkantet regel for å slippe å skjønnsvurdere hver eneste kreative brødskive som om det var en rettsak.

Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.

''Og så kan jeg tenke meg at de har lyst til å legge etpar av ungene i fryseren under måltidene, men det kan de jo ikke.''

LOL!

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tviler på at regelen kom i stand ved første pyntelige forsøk på å legge en agurkbit på skinkeskiven med majones.''

Jeg betviler faktisk at så mye annet har blitt forsøkt først. Jeg er muligens litt forhåndsdømmende, da jeg har møtt på MYE rart av regler i mine år i barnehage og SFO.

Noen eksempler:

- Kun den siste brødskiven kan ha syltetøy på.

- Alle barna MÅ bruke minst to farger når de maler et bilde.

- Smokk skal ikke medbringes på tur (selv for de barna som vanligvis hadde smokk tilgjengelig).

- Det er ikke lov med kjeks med sjokolade på tur. Alle andre kjeks er greit.

- Barna SKAL ha brødskiver i matpakken.

Og mange, mange, mange fler. Jeg betviler den fantastiske begrunnelsen for disse reglene og at så mange forsøk på løsning har blitt gjort først.

''- Alle barna MÅ bruke minst to farger når de maler et bilde.''

Dette høres litt steinerskole-aktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''- Alle barna MÅ bruke minst to farger når de maler et bilde.''

Dette høres litt steinerskole-aktig ut.

''Dette høres litt steinerskole-aktig ut.''

Heh, det var ikke det. Bare en svært spesiell førskolelærer som synes det var verdens undergang at lille Mathias på 2,5 år eeeeeelsket grønn og ville male hele bildet sitt grønt. Slikt kunne man ikke ha noe av, så da innførte man en regel. Dermed basta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Trodde først dette ver en dårlig vits:-)

Dersomforeldrene er noenlunde oppegående og ikke sender med loff og nugatti hver dag, så er da vel nistepakken i aller høyeste grad en privatsak.

Jeg elsker leverpostei med kaviar og majones...ingen skulle ha nektet meg det.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først dette ver en dårlig vits:-)

Dersomforeldrene er noenlunde oppegående og ikke sender med loff og nugatti hver dag, så er da vel nistepakken i aller høyeste grad en privatsak.

Jeg elsker leverpostei med kaviar og majones...ingen skulle ha nektet meg det.-)

Dette gjelder nok ikke matpakka, men et smøremåltid på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''...forklarer ikke hvorfor man ikke kan ha brunost og syltetøy, men kan ha ost og skinke...''

Kanskje et sukkerargument.

mvh

Men det må nå være måte på hysteri da. Om man spiser en skive med brunost og syltetøy så vil da de færreste gå i taket av den grunnen.

Da får man heller la være å tilby brunost og/eller syltetøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må nå være måte på hysteri da. Om man spiser en skive med brunost og syltetøy så vil da de færreste gå i taket av den grunnen.

Da får man heller la være å tilby brunost og/eller syltetøy...

Ikke alle sukkerargumenter er gode argumenter...

Kan også være et uslag av 'Noen regler må man ha.'

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle sukkerargumenter er gode argumenter...

Kan også være et uslag av 'Noen regler må man ha.'

mvh

LOL! Ja, det kan jo tenkes at det sitter en liten maktsyk SFO-leder der og prøver å finne på regler som kan forsvares med ett eller annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL! Ja, det kan jo tenkes at det sitter en liten maktsyk SFO-leder der og prøver å finne på regler som kan forsvares med ett eller annet ;)

Jeg har inntrykk av at enkelte føler det må finnes et minste antall regler for at hverdagen skal fungere. Innholdet er ikke alltid like viktig og de argumenteres typisk for med 'Noen regler må man ha.'

Det behøver ikke skyldes at de er maktsyke. Kan også være at hverdagen på mangisk vis oppleves enklere, tryggere og mer oversiktlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette høres litt steinerskole-aktig ut.''

Heh, det var ikke det. Bare en svært spesiell førskolelærer som synes det var verdens undergang at lille Mathias på 2,5 år eeeeeelsket grønn og ville male hele bildet sitt grønt. Slikt kunne man ikke ha noe av, så da innførte man en regel. Dermed basta! ;)

Noen regler _må_ man ha...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at enkelte føler det må finnes et minste antall regler for at hverdagen skal fungere. Innholdet er ikke alltid like viktig og de argumenteres typisk for med 'Noen regler må man ha.'

Det behøver ikke skyldes at de er maktsyke. Kan også være at hverdagen på mangisk vis oppleves enklere, tryggere og mer oversiktlig.

mvh

Jeg er så absolutt tilhenger av regler og grenser, men brunost og syltetøy? Da synes jeg man har trådt over mange grenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...