Gå til innhold

Bekymret for bror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder min bror, 24. Mamma døde i januar. Min bror studerte i utlandet da og var ikke her (men kom i begravelsen). Reiste så igjen. I sommer kom han tilbake og hadde fått en annen adferd. Mer innesluttet, sa «rare» ting. Han dro ikke tilbake for å studere når sommerferien var over (som planlagt), men ble boende hos vår onkel. Når jeg spør om dette er han unnvikende.

Nå har han innrømt at han bla. kan høre vår døde mor snakke til seg. Det begynte når han røykte hasj, men nå hører han det ellers også. Han sier stemmen hennes trenger noe «å hekte seg til», dvs. han kan bare høre henne gjennom andre lyder som hvis vinden suser i trærne eller musikk. Han er overbevist om at vår mor har havnet i det han kaller limbo, et slags dødsrike, at hun ikke kommer videre derfra, og at det er derfor hun snakker til ham. Han er unnvikende når jeg spør hva hun sier til ham. Han vet at jeg ikke tror på det han sier, men han virker overbevist.

Forholdet hans til stefar, som sitter i uskiftet bo etter mor, altså vi barna har latt ham sitte der, har blitt veldig dårlig. Han snakker stadig om han, at han må ut av huset. En gang spurte jeg om mamma sa dette til han. Han svarte da: ja. Han ville ikke si mer, men han virker opphengt i dette. Jeg tror han er en del rundt huset der min stefar bor, men går ikke inn.

Kan dette være psykose? Hva kan jeg gjøre? Hvis jeg snakker med en lege, kan de tvangsinnlegge ham eller tvangsmedisinere? (Jeg vil ikke det.) Min onkel som han bor hos syns også han har forandret seg, men vifter det vekk. (Det skal sies at min onkel er tilnærmet narkoman og heller ikke som alle andre.)

Skrevet

Slike stemmer hører jeg når jeg er psykotisk. Og da blir jeg tvangsmedisinert :-). Det er jo mange som er litt overtroiske av natur og tror de kan ha kontakt med de døde osv (f.eks slik som i Åndenes Makt på tv norge), noen kan sikkert leve med slike stemmer uten at det gjør så mye. Men blir han veldig oppslukt av dette og ikke kan se andres perspektiv på ting bør han vel prøve psykosemedisin. Jeg synes det brukes allt for mye tvang i psykiatrien, men jeg skjønner jo de som står på utsia å ser at de man er glade i forandrer seg og gjør merkelige ting. Jeg hører ikke stemmer når jeg tar medisin og tenker som alle andre når jeg tar det, men kan savne stemmene litt noen ganger, uten at jeg helt vet hvorfor.

Det er vel bare en lege som kan si noe om han bør tvangsinnlegges.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Din bekymring er høyst berettiget. Din bror er nok psykotisk, og det er svært sannsynlig at han bruker narkotika. Jeg leser mellom linjene at han ikke er i jobb eller utdanning.

Du bør varsle fastlegen hans. Om nødvendig må han tvangsinnlegges og tvangsmedisineres. Du bør tenke over din holdning til dette en gang til og spesielt tenke på hva som skjer om en ikke griper inn.

Dette går ikke over av seg selv. Det er bare starten på en utvikling som går til h..... om en ikke griper inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...