Gå til innhold

AAP, arb-praksis, alt stopper opp!??

Anbefalte innlegg

Gjest Trøbbel med å få jobbe

Jeg går på AAP, og er nå i oktober ferdig med arbeidspraksis der jeg har vært i 1 år. Vedkommende jeg har jobbet hos, ("X") har ikke økonomi til å ansette meg, men vil gjerne ha meg på timesbasis noen timer i uken.

Da må jeg (slik jeg har forstått det) være selvstendig næringsdrivende, for så å sende "X" faktura på timer jeg jobber.

Men jeg vil ikke være selvstendig næringsdrivende, da jeg er avhengig av inntekt, noe jeg nå har via NAV.

Vil jo gjerne jobbe noen timer, er håp om å kunne jobbe iallefall inntil 50%, helsen begrenser resten.

Så sier NAV, at ettersom vedkommende jeg har vært hos i 1 år ikke kan ansette meg, og jeg ikke vil stå som selvstendig næringsdrivende, så må jeg over på noe annet, og NAV skal nå legge videre driftsplan pga dette.

Her har jeg tilbud om å jobbe noen timer i uka, så kan jeg ikke pga systemet??

-->> Er det virkelig ingen måte jeg kan jobbe videre hos "X" på, uten at "X" må ansette meg, og uten at jeg er selvstendig næringsdrivende???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370995-aap-arb-praksis-alt-stopper-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

''-->> Er det virkelig ingen måte jeg kan jobbe videre hos "X" på, uten at "X" må ansette meg, og uten at jeg er selvstendig næringsdrivende???

Arbeidsgiver "X" kan ikke kreve at du registrer deg som selvstendig næringsdrivende og utføre en jobb som er typisk for en ansatt.

Det finnes regler for hva som skiller mellom det å være ansatt og å være selvstendig næringsdrivende.

''-->> Er det virkelig ingen måte jeg kan jobbe videre hos "X" på, uten at "X" må ansette meg, og uten at jeg er selvstendig næringsdrivende???

Arbeidsgiver "X" kan ikke kreve at du registrer deg som selvstendig næringsdrivende og utføre en jobb som er typisk for en ansatt.

Det finnes regler for hva som skiller mellom det å være ansatt og å være selvstendig næringsdrivende.

Men hvordan kan jeg jobbe lit hos X uten at jeg er ansatt, og uten at jeg er selvstendig næringsdrivende?

X har ikke økonomi til å ansette meg, pga arb-avgift, feriepenger, forsikringer osv. (X driver enkeltmannsforetak, dette er ikke noe stort firma)

Jeg har lyst til å være der noen timer pr.uke, men systemet jobber jo imot meg slik reglene er??

Gjest jubajubaa

Men hvordan kan jeg jobbe lit hos X uten at jeg er ansatt, og uten at jeg er selvstendig næringsdrivende?

X har ikke økonomi til å ansette meg, pga arb-avgift, feriepenger, forsikringer osv. (X driver enkeltmannsforetak, dette er ikke noe stort firma)

Jeg har lyst til å være der noen timer pr.uke, men systemet jobber jo imot meg slik reglene er??

Men hvor mange timer er det snakk om? 10? Bør du ikke i det minste skaffe deg en fulltids eller halvtidsjobb? Selv om det er greit å jobbe der så trenger du vel mer jobb enn kun noen få timer per uke?

Gjest Høstløv

Du kan jobbe hos "X" som ansatt. Hvis "X" ikke vil ansette deg, har vedkommende ikke reell bruk for mer arbeidskraft og vil bare utnytte din arbeidskraft uten å gi deg de sosiale godene det medfører å ha en ansatt i bedriften.

Annonse

Men hvor mange timer er det snakk om? 10? Bør du ikke i det minste skaffe deg en fulltids eller halvtidsjobb? Selv om det er greit å jobbe der så trenger du vel mer jobb enn kun noen få timer per uke?

''Bør du ikke i det minste skaffe deg en fulltids eller halvtidsjobb?''

Selvsagt bør jeg det, men med dårlig helse hender det en må ta til takke med det en kan få (kunne fått) inntil videre.

Hadde jo vært kjekt å kunne spe på inntekten med noen timer med normal betaling, og ikke bare AAP-penger.

Du kan jobbe hos "X" som ansatt. Hvis "X" ikke vil ansette deg, har vedkommende ikke reell bruk for mer arbeidskraft og vil bare utnytte din arbeidskraft uten å gi deg de sosiale godene det medfører å ha en ansatt i bedriften.

Jada, forstår det, men nå er jeg mest ute etter hvordan jeg kan bidra med noen timer nå og da UTEN at X ansetter meg, og UTEN at jeg trenger stå som selvstendig.

På hvilken måte X kan lønne/betale meg altså, uten at jeg er ansatt, og jeg ikke er selvstendig næringsdrivende.

Virker jo som at det ikke kan gå an med dagens lover/regler.

Som jeg skrev til "jubajubaa":

Hadde jo vært kjekt å kunne spe på inntekten med noen timer med normal betaling, og ikke bare AAP-penger.

Det er vel bedre at du finner deg arbeidstiltak et annet sted, der det er håp om at du kan bli ansatt? Om du fortsetter hos X, så går du bare som gratis arbeidskraft hos ham, og det er ikke det som er meningen med arbeidstiltak.

Ja, jo, må nok det.

Men det var så moro å jobbe der.

Gjest Høstløv

Jada, forstår det, men nå er jeg mest ute etter hvordan jeg kan bidra med noen timer nå og da UTEN at X ansetter meg, og UTEN at jeg trenger stå som selvstendig.

På hvilken måte X kan lønne/betale meg altså, uten at jeg er ansatt, og jeg ikke er selvstendig næringsdrivende.

Virker jo som at det ikke kan gå an med dagens lover/regler.

Som jeg skrev til "jubajubaa":

''På hvilken måte X kan lønne/betale meg altså, uten at jeg er ansatt, og jeg ikke er selvstendig næringsdrivende.''

Det finnes ingen lovlige måter.

''På hvilken måte X kan lønne/betale meg altså, uten at jeg er ansatt, og jeg ikke er selvstendig næringsdrivende.''

Det finnes ingen lovlige måter.

Takk, det var det jeg var redd for. :/

Isj asså!

(takk for at du svarte :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...