Gå til innhold

På vei ned... bekymret for datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nitten år... har tidligere vært behandlet ved BUP i ungdomsskoletida, psykotiske episoder, depresjon, behandla både med AP og AD. Siste året vist stor modning, blitt mer tilgjengelig, hatt (tilsynelatende) en god utvikling både fysisk og psykisk (fullført vgs med godt resultat, tatt sertifikat, vært i fast arbeid). Innrømmer nå å bevisst ha sabotert tidligere behandling, ønsket selv å starte opp med AP for et år siden. Seponert etter avtale med lege etter 5 md, sier at det ikke hadde noen effekt. Forteller nå at hun fortsatt har både syns- og hørselshallusinasjoner, at det "er" der hele tiden, men at hun i perioder kan overstyre dette for å virke "frisk".

Har nå tydelig overanstrengt seg, fastlegen vil søke henne inn til utredning nå, er motvillig men enig at det må til. Sykemeldt inntil videre. Hun bor hjemme hos meg, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre for henne. Snudd døgnet, oppe hele natta (ikke noe styr, men jeg _vet_ jo at hun ikke sover...), nesten ikke kontaktbar på dagen, sover og sover, orker ikke lyder, lys, ligger under dyna. Minimal kontakt på ungdommers vis (FB, sms osv) med omverdenen.

Jeg skjønner at dette går ned og ned, og føler meg så hjelpeløs. Vi snakker ganske åpent nå, noe vi aldri gjorde tidligere (hun var veldig avvisende), hun kjenner stor sorg over tidligere oppførsel, husker noe men ikke alt. Har ny time hos fastlegen om en liten uke - og jeg synes hun blir "verre" for hver dag nå.

Vet ikke hva jeg helt vil med dette innlegget - jeg er sliten, livredd, huff. Kommer dette aldri til å bli bedre? Vet at hun tenker på det selv, og er ambivalent med tanke på hva hun vil få vite etter en eventuell utredning.

It just breaks my heart.

Skrevet

Slik var jeg i ungdommen og. Man kan bli bedre, men ting tar tid. Mangel av ambisjoner er veldig vanlig hos ungdom med psykiske lidelser,

Skrevet

Skjønner at det må være vondt for deg dette her. Å være bekymret for noen man er så glad i. Kanskje det finnes noe for pårørende av psykisk lidende der du bor? Det har de f.eks. gjennom behandlingssentre. Der kan du treffe andre i samme situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...