Gå til innhold

NHD. Oppgi vekt ved blodprøve??

Anbefalte innlegg

Gjest bare et lite spm. i dag
Skrevet

Har bipolar lidelse og har begynt på Lamictal. Skal etterhvert ta blodprøve. Må jeg oppgi vekt til psykiateren min når han skriver ut blodprøve skjema??

I tilfelle tror jeg ikke at jeg orker det ... :-(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen kan kreve at du oppgir din vekt.

Undring: Jeg vet av erfaring at det å korrekt gjennomføre behandlingen av en alvorlig sykdom over tid, krever betydelig motivasjon. Dvs at en er beredt til å ta på seg betydelige belastninger/offer for å gjennomføre behandlingen og holde seg frisk. Jeg undrer på om du vil greie dette når du ikke er motivert for å ta på deg et tross alt såpass bagatellmessig offer som å oppgi din vekt til legen din. Hun har tross alt såpass kompetanse at hun kan estimere din vekt +/- 5 kg uten at du sier noe som helst.

Skrevet

Som regel er det ganke lett å se på et menneske hvilken vekt det har sånn ca, så det virker rart at det å si vekta til en lege er så vaskelig? Leger er vant til å møte alle typer mennesker i helt forskjellige vektklasser...

Selv har jeg en venninne som er betydelig overvektig. For noen år siden skulle jeg være med henne ut for å shoppe klær til henne og jeg foreslo diverse butikker med klær i hennes størrelser. Dit ville hun imidlertid ikke gå, for det var for pinlig at folk så henne der.... For meg virka dette helt absurd... Det var lett for alle å se at hun trengte meget store klær uansett;)

Dette går bra! Ikke noe å bekymre seg om :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...