Gå til innhold

Er det sånn

Anbefalte innlegg

Gjest jadddda...
Skrevet

at når en går på Lamictal og Cipralex, så skal det hindre depresjon _og_ hypomani? Er det i det hele tatt mulig å være hypoman når en tar disse medisinene? Jeg har ikke vært hypoman siden jeg var i 20-årene, så er jo rart at jeg plutselig nå skulle bli det.

Jeg tror det jeg har følt i det siste kun er et tegn på at jeg begynner å bli frisk som noen sa, og intet annet. :) Jippi!

Men hvis det likevel skulle være hypomani så blir vel diagnosen endret til BP 3?

Ikke lett å forstå seg på dette her, men jeg søker stadig etter svar for å lære mest mulig. Jeg kan selvsagt prøve å google meg fram til masse, og jeg kan helt sikkert også spørre psykiateren min, men det hadde vært veldig fint om noen her inne kunne forsøke å gi et svar likevel. Hva er andres erfaring? Tusen takk for svar i tilfelle. :)

Skrevet

hvorfor skulle det endre diagnosen til bipolar 3?

hvis du har hatt hypomani uten antidepressiva før så er det jo bipolar 2 uansett om det erl enge siden.

lamictal og cipralex trenger ikke hindre hypomani. det er mere effektivt mot depresjon. Derfor brukes lamictal mest hos de som ikke trenger å medisineres mot alvorlig mani.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, Lamictal beskytter både mot depresjon og hypomani. Dessverre er ikke beskyttelsen 100%, så noen blir hypomane tross medisiner.

Om du blir manisk, blir diagnosen ikke endret. Du har BP2 sien du tidliger har hatt en hypomani (som ikke skyldtes bruk av antidepressiva?).

Gjest jadddda...
Skrevet

Ja, Lamictal beskytter både mot depresjon og hypomani. Dessverre er ikke beskyttelsen 100%, så noen blir hypomane tross medisiner.

Om du blir manisk, blir diagnosen ikke endret. Du har BP2 sien du tidliger har hatt en hypomani (som ikke skyldtes bruk av antidepressiva?).

Ja, jeg har hatt tre eller flere hypomanier i mitt liv. Er bombesikker på tre av dem, men jeg mistenker også flere episoder.

Så da er jeg Bp 2. Ok. Og da er det vel bare sånn at jeg nok bare er inne i en god periode nå, og det er jo fint. :)

Grunnen til at jeg begynte å bable om Bp 3 var at jeg har hørt at en får den diagnosen hvis en får hypomaniske episoder ved bruk av AD. Men det er mulig det gjaldt manier, og ikke hypomanier. Men uansett så surrer jeg sikkert bare her nå. God helg! :)

Skrevet

Ja, jeg har hatt tre eller flere hypomanier i mitt liv. Er bombesikker på tre av dem, men jeg mistenker også flere episoder.

Så da er jeg Bp 2. Ok. Og da er det vel bare sånn at jeg nok bare er inne i en god periode nå, og det er jo fint. :)

Grunnen til at jeg begynte å bable om Bp 3 var at jeg har hørt at en får den diagnosen hvis en får hypomaniske episoder ved bruk av AD. Men det er mulig det gjaldt manier, og ikke hypomanier. Men uansett så surrer jeg sikkert bare her nå. God helg! :)

Nei, det har ingen ting med mani/hypomani å gjøre.

BP3 får en dersom en har hatt manier/hypomanier KUN når en har brukt AD.

Gjest jadddda...
Skrevet

Nei, det har ingen ting med mani/hypomani å gjøre.

BP3 får en dersom en har hatt manier/hypomanier KUN når en har brukt AD.

Ok, takk for svar. Men bare ett spørsmål til, hvis du gidder...

Beskytter vanlig AD mot hypomani?

Har jo vært udiagnostisert med BP2 inntil nå, og før har jeg bare tatt vanlig SSRI. Kan det ha gitt beskyttelse mot hypomani? Er det vanlig at vanlig AD gir slik beskyttelse?

For mine helt klare hypomane episoder har vært i 20-årene før jeg varig ble satt på AD pga langvarige og tunge depresjoner.

Etter det, tror jeg at jeg har hatt noen slike perioder til, men det er da kanskje umulig siden jeg da har gått på vanlig AD? Vanlig AD har iallefall ikke hjulpet noe særlig på den depressive biten.... Men med Lamictal er jeg myyyye bedre! :-)

Forvirrret og uvitende hilsen

Skrevet

Ok, takk for svar. Men bare ett spørsmål til, hvis du gidder...

Beskytter vanlig AD mot hypomani?

Har jo vært udiagnostisert med BP2 inntil nå, og før har jeg bare tatt vanlig SSRI. Kan det ha gitt beskyttelse mot hypomani? Er det vanlig at vanlig AD gir slik beskyttelse?

For mine helt klare hypomane episoder har vært i 20-årene før jeg varig ble satt på AD pga langvarige og tunge depresjoner.

Etter det, tror jeg at jeg har hatt noen slike perioder til, men det er da kanskje umulig siden jeg da har gått på vanlig AD? Vanlig AD har iallefall ikke hjulpet noe særlig på den depressive biten.... Men med Lamictal er jeg myyyye bedre! :-)

Forvirrret og uvitende hilsen

AD beskytter ikke mot hypomani.

Gjest jadddda...
Skrevet

AD beskytter ikke mot hypomani.

Takk for oppklaring og forklaring! :) Jeg er så utrolig glad for at denne gratis-tjenesten på psykiatri finnes! Jeg har fått svar på mye og jeg er forhåpentligvis blitt mye klokere av det! :)

Takk til doktoronline og NHD! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...