Gå til innhold

Forvirret over eks etter separasjon

Gjest separert

Anbefalte innlegg

Gjest separert

For ett halvt år siden ble min ektefelle gjennom 20 år og jeg enige om å avslutte forholdet. Det skjedde på mitt initiativ, men jeg ba om at vi skulle søke rådgivning, mens han tolket det som om jeg ba om sklilsmisse.

Etterpå har han forandret seg så veldig. Han benytter enhver anledning til å skape konflikter. Når jeg ber om svar på meldinger om f eks økonomisk oppgjør, så svarer han ikke. Jeg har fortsatt ikke fått kjøpt han ut av huset,pga han ikke har svart på mailer med relevante spørsmål, og har ikke fått noe bidrag for barna. Når jeg til slutt skriver at jeg går til NAV for å beregne bidrag hvis han ikke begynner å betale, så får jeg beskjed om at jeg truer.

Da han til slutt betalte bidragsgjeld, var det med betegnelsen "dragen" på mottakerfeltet. Jeg eksploderte, og ringte. Det var visst ikke meningen at jeg skulle sett denne tittelen, men jeg forlangte likevel en beklagelse siden vi tross alt trenger gjensidig respekt for hverandre for å kunne samarbeide om barna. Han sier han skal tenke på det... han beskyldte meg for mye, der jeg oppriktig mener at det er jeg som kunne sagt det han sier om meg. Han mener jeg trenerer, enda jeg er den som etterspør fremgang i økonomisk oppgjør. Han mener jeg truer, når jeg etterspør svar.

Han ser for tiden bare eget perspektiv i ting, og kommer med angrep på meg som er helt utrolig. At han kaller meg dragen, og etterpå mener at dette kan han skrive fordi han er så sint at dette rettferdiggjør oppførselen, er så utrolig. Det er jo jeg som har rett til å være sint, det er han som har krenket meg - og ikke motsatt. Han har i tillegg kommet med påstander som er løgner i forhold til meg, alle nedlatende og krenkende. De er direkte feilaktig, og han er reelt ikke opptatt av å følge vår avtale om å bry oss om hverandre som venner fremover.

Jeg blir så lei meg over oppførselen hans. Og forstår det ikke. Vi var jo enige om skilsmisse! Det virker som om han har et enormt behov for å straffe meg, vise meg at dette er mitt tap. Men han ga jo slipp på meg så lett som bare det.....

Er det noen som har erfaring med menn som blir "hevngjerrige" uten grunn etter separasjon? Kan noen gi tips for hvordan håndtere situasjonen? Hvor lenge kan denne oppførselen vare før vi kan samarbeide bedre om barna våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Antar du må bestemme deg for å slutte å bry deg om hva han sier, mener og kaller deg, og fokusere totalt på samarbeidet. Det er ikke uvanlig å ha en kjølig tone og liten forståelse for hverandres syn og prioriteringer, men mange klarer likevel å finne en base for samarbeid. Tror man må innse at mye av kontakten er tapt og at man ikke kommuniserer som tidligere.

Når det gjelder det økonomiske er det selvfølgelig viktig å spare på så mange kvitteringer som mulig og all mailkorrepondanse dere i mellom.

Har ikke vært i situasjonen selv, men føler jeg kjenner situasjonen godt via familie og venninner :/. Andre har sikkert mer direkte erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er grunn til å frykte at det blir økonomisk og juridisk rot av dette, bør du skaffe deg en dyktig advokat så fort som mulig om du ikke alt har det. Men husk at dette kan øke konfliktnivået ytterligere.

For øvrig virker det som han ønsker å provosere, tråkke på deg og gjøre deg sint og oppbrakt. Ikke gi ham gleden av å lykkes. Håndter det som en ytterst proffesjonell kundebehandler ville taklet en vrang og vanskelig kunde.

Som erting i sandkassen og skolegården blir kjedelig tidsfordriv når det ignoreres, vil han sannsynligvis oppføre seg mer voksent om han ser at barnslighetene ikke gjør noe inntrykk på deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: La ham kalle deg hva fanden han vil uten at han ser at du provoseres. Selvfølgelig er det respektløst og kjipt gjort, men det skal du vise utad at du driter langt i. "La ham holde på til det kommer ormer og padder ut av kjeften hans", sa min advokat til meg. Det er egentlig ganske greit å huske på.

For det andre: Skaff deg en god advokat like gjerne først som sist. Du kan like gjerne starte opp med å få igang det økonomiske oppgjøret. Advokaten kan også hjelpe deg med forhandlinger i forhold til bidrag. Blir dere ikke enige, tar du det via nav.

Spør gjerne hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: La ham kalle deg hva fanden han vil uten at han ser at du provoseres. Selvfølgelig er det respektløst og kjipt gjort, men det skal du vise utad at du driter langt i. "La ham holde på til det kommer ormer og padder ut av kjeften hans", sa min advokat til meg. Det er egentlig ganske greit å huske på.

For det andre: Skaff deg en god advokat like gjerne først som sist. Du kan like gjerne starte opp med å få igang det økonomiske oppgjøret. Advokaten kan også hjelpe deg med forhandlinger i forhold til bidrag. Blir dere ikke enige, tar du det via nav.

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det ikke var snakk om skillsmisse i begynnelsen, så sørger jaggu han selv for at det blir det nå!

Skaff deg en advokat. Dette blir ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''"La ham holde på til det kommer ormer og padder ut av kjeften hans", sa min advokat til meg. ''

Herved anektert.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Separert jeg også.

Kjenner igjen en god del. Det er over 1/2 år siden jeg flyttet nå, og jeg får fortsatt mailer hvor han beskylder meg for både det ene og det andre.

Det gjorde vondt en stund, men nå er jeg konsekvent og ikke kommenterer slike ting. Om jeg kommenterer noe, så er dette kun positive ting. Jeg tenker da at ved å ikke henge meg opp i/bry meg om drittkasting, så blir det ikke så artig i lengden.

Jeg VET jo også at disse beskyldningene ikke er korrekte, og at det er han som har problemer. Jeg nekter derfor å ha det dårlig p.g.a. han. Det har han rett og slett ikke gjort seg fortjent til!!!!!

Og så vil vel slike ting blåser over til slutt - håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Alle som er skilt har erfaring med såre følelser. De kommer aldri uten grunn. Ikke ta deg nær av at han skriver Dragen i et felt for mottager som han ikke visste at du skulle se. Jeg måtte rett og slett smile siden han trodde at de eneste som skulle se dette var bankansatte som gir blaffen i om det står elskling eller dumpling der, or whatever;-).

Skaff deg en advokat for å få en nøytral person som ikke reagerer på å bli kalt trollet, huldra eller heksa;-), dvs. som ivaretar dine interesser på en profesjonell måte uten følelser.

Respekter dine følelser, de er såre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...