Gå til innhold

Spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest Marthe987
Skrevet

Jeg er 17 år og har i 4 år hatt et mer spesielt forhold til mat. Det startet ved at jeg veide meg for første gang på to år og fannt ut at jeg veide 10 kilo mer enn jeg gjorde før (jeg var likevel en av de tynne i klassen). Jeg begynte å spise litt mindre og passet nøye på at jeg ikke gikk opp i vekt. For to år siden begynte jeg å gå opp i vekt. For et år siden (på mitt meste) veide jeg 64 kilo. Nå veier jeg 54 og er 168. Jeg hater å spise med familie eller venner. Har jeg muligheten, så spiser jeg ikke, eller spiser kun en skive illøpet av en hel dag. Jeg får panikk og har flere ganger ligget å grått bare jeg går opp 200 gram. Jeg tenker ofte på mat, dropper fester/sosiale hendelser på grunn av mat, spiser alene, spytter mat ut, har 1000 vis av ganger prøvd å kaste opp (uten hell), sier ofte jeg er kvalm/dårlig for å slippe å spise, skjærer mat i små biter for så å tygge den lengre enn jeg behøver og jeg føler meg ufattelig feit flere ganger (HATER den lille klumpen på magen). Jeg hater når jeg ikke får veid meg minst 2-3 ganger daglig, for jeg føler jeg mister kontrollen da. Hvis vekten viser mer enn jeg trodde blir jeg sur, lett sint, og går ofte og er deprimert til jeg veier like mye som før eller mindre. Tidligere pleide jeg å bli glad når vekten viste mindre enn før, nå føler jeg ikke glede, bare at jeg kunne være enda tynnere. Den eneste grunnen til at jeg ikke går mer ned i vekt er fordi kjæresten min er bekymret og jeg ikke vil skuffe han. Likevel veier jeg 1 kilo mindre enn hva jeg forteller han at jeg gjør. Har jeg anorexia?

Skrevet

Hva den rette diagnosen er vet ikke jeg, men det er helt klart at du har problemer med dette. Det er jo bare at du innser det selv også da. Da er du jo klart for å be om hjelp til det også :)

Skrevet

Hei,

Du har en spiseforstyrrelse som du jo innser, og det er første store skritt på veien til å bli bedre. Du er ikke alene, og det er mange som har det.

Prøv å ta kontakt med

http://www.senterforspiseforstyrrelser.no/default.aspx?id=1&menu=1

eller

http://www.iks.no

Du kan ringe dem, snakke med dem, og de lytter, og prøver å komme med råd og tips. (De tvinger deg selvsagt ikke til noe.)

Men gjør noe - vær så snill. Spiseforstyrrelser er skumle, og man kan fort bli enda dårligere.

Lykke til! Og du har allerede tatt det vanskeligste skrittet - du har bedt om informasjon/hjelp.

Alt godt,

Skrevet

Det virker som du har anorexia, ja... så jeg ville nok kontakta fastlegen for å få hjelp til å komme over dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har i hvert fall en sikker spiseforstyrrelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...