Gå til innhold

blir (deres" adoptivbarn mobbet for utseende?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Min kusine og mannen bor på en liten fjellhylle. Deres sønn, som nå er 11 har blitt kalt «pakkis» og dverg. Nå er jo han i fra Vietnam, så helt flinke i geografi er mobberne ikke ;)

Har dere erfart at adoptivbarn har fått negative kallenavn pga utseendet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru EOS!

Min datter er 6 år, og jeg har aldri hørt at noen har sagt noe negativt om hennes utseende. Hun er fra Colombia.

Jeg tror mobberne som ønsker å "finne" et offer, alltid finner et eller annet å mobbe for. Det være seg hudfarge, briller, overvekt, hårfarge, osv, osv.

Men hvordan man får mobberne til å stoppe har jeg ikke noe godt svar på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste ble en stund kalt Pochahontas av en assistent på SFO (!). Ja, du leser rett. Det gav selv heldigvis den dagen vesla tok mot til seg å sa fra at hun slett ikke likte det. Det var nok ikke vondt ment, men ubetenksomt var det definitivt.

Avtalen med vesla, var at hun skulle prøve å få sagt fra selv, og hvis hun ikke fikk det til/turde, så skulle jeg hjelpe henne ... Hun gjorde det altså helt selv - og det tror jeg var bra for henne og selvtilliten.

Ellers har vi ikke opplevd noe som helst mobbing pga. utseende. Noen har vært litt nysgjerrige og spurt hvorfor de ser asiatisk ut, men ingen stygge episoder. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra øst

Har vært noen gjengangere på flat nese og annerledes hår. Også noen kommentarer om at du ikke kan få være med som er fra xxx. Dette har kommet fra noen enkeltpersoner, heldigvis aldri en gruppegreie.

Vi har taklet det med en kombinasjon av medfølelse og forsiktig 'desensitivisering'. Viktig å ikke blåse det opp slik at barnet ender opp med å føle at det virkelig er noe galt med nesen og håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg et adoptivbarn, men jeg har et barn med annerledes utseende. Og han får kommentarer for det, men blir ikke direkte mobbet. Det er helst ubetenksomme kommentarer, fordi de undrer ser over hvorfor han er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ble selv mobbet

Min datter er 6 år, og jeg har aldri hørt at noen har sagt noe negativt om hennes utseende. Hun er fra Colombia.

Jeg tror mobberne som ønsker å "finne" et offer, alltid finner et eller annet å mobbe for. Det være seg hudfarge, briller, overvekt, hårfarge, osv, osv.

Men hvordan man får mobberne til å stoppe har jeg ikke noe godt svar på...

Jeg ble mobbet fordi jeg ikke turte gjøre motstand.

Jeg var hvit og norsk av utseende, hadde normale klær osv,

men de måtte finne seg en hakkekylling og jeg var uheldig med et par klassekamerater som likte å bølle.

Det var egentlig venninnen min de mobbet først, men så hadde hun et eldre søskenbarn som de kjente som hadde sagt fra til de at han kom til å banke de om de fortsatte... så måtte de finne en ny hakkekylling, nemlig meg :(

Ungen finner alltid noe å mobbe en for. Tror det viktigste er å kunne si fra og ikke finne seg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet har blitt terget pga opphavet sitt (asiatisk), men dette ga seg da jeg snakket med gutten som gjorde det (han er selv et offer..)

Vårt barn får også stadig kommentarer på "flat nese" og "du ligner på en brun bærsj..". Dette er fra andre i klassen.

Vi har tatt det opp med skolen, og de tar virkelig tak i dette. Noe har bedret seg, mens de fikk siste beskjed ang dette i går, så regner med at det tas tak i ganske fort..

Det sårer nok ekstra for mange dette. Barnet vårt streber jo etter å være "mest mulig lik" oss andre, men når jo ikke helt frem. At de får kommentarer på det i tillegg, er nok ekstra sårt og en påminnelse på at de er "annerledes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adoptivbarn selv

Det hendte det var antydning til erting da jeg gikk på barneskolen, men jeg var så rappkjefta at jeg tok igjen med én gang. Så det ble aldri noe mobbing ut av det.

Har også skjedd i ungdomsårene, men har da hatt mine venner i klassen som har vært der for meg, og gitt klar beskjed til de som har prøvd å erte/plage meg.

Så heldigvis sluppet greit unna...

Men, når barn blir ertet over tid og ingen lærere tar tak i det, til tross for at barna og vi gir beskjed, ser jeg ikke noe galt i at barnet kan verbalt få lov til å "ta igjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adoptivbarn selv

Jeg ble mobbet fordi jeg ikke turte gjøre motstand.

Jeg var hvit og norsk av utseende, hadde normale klær osv,

men de måtte finne seg en hakkekylling og jeg var uheldig med et par klassekamerater som likte å bølle.

Det var egentlig venninnen min de mobbet først, men så hadde hun et eldre søskenbarn som de kjente som hadde sagt fra til de at han kom til å banke de om de fortsatte... så måtte de finne en ny hakkekylling, nemlig meg :(

Ungen finner alltid noe å mobbe en for. Tror det viktigste er å kunne si fra og ikke finne seg i det.

''Ungen finner alltid noe å mobbe en for. Tror det viktigste er å kunne si fra og ikke finne seg i det.''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at vi bor her vi bor. Vi har aldri opplevd antydning til kommentarer/erting som går på utseende av eldstemann som er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at vi bor her vi bor. Vi har aldri opplevd antydning til kommentarer/erting som går på utseende av eldstemann som er adoptert.

Han er nok en sær liten hissigpropp han her, han vil nok alltid måttet tåle litt erting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hendte av og til da junior var mindre at han ble kalt kinser og brunost. Men han tok igjen med mobberene og da ble det stille. Jeg har ikke opplevd at han har blitt mobbet og han sier selv at han aldri blir ertet for sitt utseende, her er han bare en av mange med sør-østasiatisk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok en sær liten hissigpropp han her, han vil nok alltid måttet tåle litt erting ;)

Litt erting kan alle tåle, med eller uten asiatisk utseende. Men pakkis er langt over streken av det noen bør være nødt til å tåle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt erting kan alle tåle, med eller uten asiatisk utseende. Men pakkis er langt over streken av det noen bør være nødt til å tåle..

'' Litt erting kan alle tåle, med eller uten asiatisk utseende. Men pakkis er langt over streken av det noen bør være nødt til å tåle..

''

spesielt når en er vietnameser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...