hoppsideisi Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes de har korte dager på skolen og de kunne med fordel vært der to timer til hver dag og heller bare hatt lesing som hjemmeoppgave. Tror dette ville vært en god løsning. Da ville de vært ferdig med skrivearbeid på skolen og det ville vært mer rettferdig ifht dem som ikke får hjelp til skolearbeid hjemme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Synes to timer blir vel mye da, men en time kunne de med fordel hatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det ville gjort hverdagen mye emlere også for oss, selv om to tomer mer hver dag kanskje var i meste laget. Antar dog at barna lærer seg en viss disiplin ved å få stadig mer ansvar for lekser med repetisjon og skrivearbeid selv. Det heter seg at lekser først og fremst er repetisjon, men svært ofte må jeg lete frem mine pedagogiske evner for å få barna i gang med lekser. Jeg synes regelrett synd på de barna som ikke har foreldre som kan hjelpe og følge opp - det synes å være en forutsetning for at barna skal klare seg bra på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Helt enig - til en viss grad. Jeg synes leksene tar litt mye tid, men samtidig er det veldig greit å se med egne øyne hva ungene egentlig kan i de ulike fagene så vi evt. kan terpe på noe hjemme også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg vet ikke om jeg er enig. Ungene hos oss kommer hjem halv to eller halv tre, og jeg synes faktisk det holder (de går hjemmefra klokka 8). De spiser litt, og gjør så lekser. Noen ganger må de dele lekselesingen opp for å gå på aktivitet - men det er da bare ok, at de får litt avbrekk når de har holdt på på skolen hele dagen. Etter middag eller i 19-20 ser en av oss foreldrene gjennom mattelekser til de som trenger det, og hører dem i engelsk, når de har engelsk. Og ukeord/gloser. Eller hjelper dem med andre ting de ikke har fått til. Jeg mener det er en stor fordel at vi foreldrene følger med på hva de lærer og hva de har problemer med. Men det er klart at for de barna som ikke har foreldre som backer opp, så kan leksene hjemme være tunge. Dersom alle hadde måttet være igjen på skolen og gjøre lekser med veiledning fra lærer, så hadde det jo blitt mindre hjelp totalt for hvert barn, fordi mange nå får hjelp hjemme fra foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Bare vent - det blir mye mer lekser når de også får lengre skoledag. En fordel med lekser er at du oppdager det tidsnok hvis det er noe viktig ungen ikke har fått med seg. Uten lekser risikerer du å få vite det etter flere måneder, og da kan det være mye mer å ta igjen. Ikke ha noen illusjoner om at skolen klarer å følge opp hver eneste elev i alle fag. Du må følge med selv, og da er lekser et nyttig verktøy. Jeg bebreider ikke lærerne - de er sjanseløse dersom klassene er fulle og antall elever som trenger spesiell oppfølging, er omtrent på gjennomsnittet. De klarer kanskje å løfte de elevene som ikke blir fulgt opp hjemme og dermed risikerer å falle helt gjennom, til et akseptabelt nivå. Så får vi andre som har ressurser til det, holde våre egne barn i ørene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Til en viss grad enig. Men en ting jeg synes er flott med lekser hjemme, er at vi foreldre da er litt mer oppdatert på hva de gjør og hva de kan i forhold til skolearbeid. Hadde de ikke hatt lekser hjemme hadde de heller ikke hatt med bøker hjem som vi kunne ha sett i - annet enn prøver som skal skrives under på. Jeg synes iallefall det er svært viktig å holde seg orientert om hva de lærer og kan i forhold til skolen. Men på en annen side - hverdagen hadde vært mye enklere om de ikke hadde hatt lekser hjemme. Det er nok av aktiviteter og slikt de er med på - som er rett etter middagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Til en viss grad enig. Men en ting jeg synes er flott med lekser hjemme, er at vi foreldre da er litt mer oppdatert på hva de gjør og hva de kan i forhold til skolearbeid. Hadde de ikke hatt lekser hjemme hadde de heller ikke hatt med bøker hjem som vi kunne ha sett i - annet enn prøver som skal skrives under på. Jeg synes iallefall det er svært viktig å holde seg orientert om hva de lærer og kan i forhold til skolen. Men på en annen side - hverdagen hadde vært mye enklere om de ikke hadde hatt lekser hjemme. Det er nok av aktiviteter og slikt de er med på - som er rett etter middagen. Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen. Skoleferiene er som ferier for oss også siden vi da slipper leksene.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen. Skoleferiene er som ferier for oss også siden vi da slipper leksene.... ''Skoleferiene er som ferier for oss også, siden vi da slipper leksene....'' Get used to it ;-| 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen. Skoleferiene er som ferier for oss også siden vi da slipper leksene.... Jeg også synes det er deilig i ferier når det ikke er lekser, selv om vi har en gutt som er veldig ivrig med leksene sine. Han er veldig nøye på at de skal gjøres og de skal gjøres nøye. Måtte det vare..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen. Skoleferiene er som ferier for oss også siden vi da slipper leksene.... ''Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen'' For de elevene som har det slik, så skulle jeg ønske at det ble bevilget assistenttimer til lekselesing noen ettermiddager i uka. I enkelte familier kan lekseoppfølgningen ende opp som et evig mas om nærmest uoppnåelige målsettinger, og lekseplikten kan virke destruktivt inn på familielivet i sin helhet. Da er det bedre om barnet sitter sammen med en assistent noen timer på ettermiddagene i løpet av uka. Generelt sett så tror jeg mye går tapt for mange elever dersom skolen blir leksefri for alle - det er en god del foreldre som bedre enn skolen vil kunne motivere sine barn til å ikke unnvike det som er slitsomt. Men slik som det fungerer nå, så mener jeg at skolen ikke differensierer godt nok mht "leksebelastningen" i hjemmene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 ''Skoleferiene er som ferier for oss også, siden vi da slipper leksene....'' Get used to it ;-| Jeg må tilstå at jeg tenkte litt på deg og poden din da jeg skrev svaret mitt til caprice. Ser for meg at det ikke ville vært noen fordel for ham om skolen tok over hele ansvaret (men det kan jo hende at du begynner å gå lei av lekser ...*s*). Vet ikke om du husker at vi har diskutert fotballspillere og utdannelse tidligere, men en av mine fotballspillende nevøer har nå for fjerde året på rad utsatt å begynne på sin høgskoleutdannelse... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg må tilstå at jeg tenkte litt på deg og poden din da jeg skrev svaret mitt til caprice. Ser for meg at det ikke ville vært noen fordel for ham om skolen tok over hele ansvaret (men det kan jo hende at du begynner å gå lei av lekser ...*s*). Vet ikke om du husker at vi har diskutert fotballspillere og utdannelse tidligere, men en av mine fotballspillende nevøer har nå for fjerde året på rad utsatt å begynne på sin høgskoleutdannelse... Min manns nevø har nettopp rykket opp i Adeccoligaen. Han er heller ikke spesielt høyt utdannet. Men hvem bryr seg om det nå....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det virker på meg som at det er meningen at barna skal gjøre leksene sammen med foreldrene. Da jeg vokste opp, gjorde jeg leksene på rommet mitt, og foreldrene mine så ikke annet enn prøver og sånnt vi måtte ha underskrift på. Vi har hatt kjempeproblemer med å motivere ungene til å gjøre lekser. Jeg ble stresset av det hele for jeg følte det var mitt ansvar at leksene ble gjort. Etter avtale med lærer, ga vi ansvaret til barnet selv, og det fungerte mye bedre, men da ville guttungen ikke at jeg skulle se hva han hadde gjort, men at læreren skulle rette det. Dette fungerte helt flott helt til han begynte i 5. Nå er leksene så vanskelige at han ikke greier å gjøre de uten hjelp. Datteren min har begynt på leksehjelp, og det var helt supert, for da har også hun begynt å ta ansvar selv. Men hvis hun ikke har fått tid til å gjøre alt på leksehjelpen, så er det et slit å motivere henne til å gjøre de hjemme. Hun er sulten , må på do, må se hva broren holder på med, eller hun kommer med allslags andre unnskyldninger for å utsette leksene. Og hvis hun har utsatt det lenge nok, så er hun for trøtt. For oss hadde det vært en lettelse å slippe leksene. Tross alt, så tar ikke vi voksne jobben med oss hjem, hvorfor må ungene gjøre det? Helt greit å øve på gloser og gangetabellen og sånnt, men skrivearbeidet kan de ta på skolen mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Det virker på meg som at det er meningen at barna skal gjøre leksene sammen med foreldrene. Da jeg vokste opp, gjorde jeg leksene på rommet mitt, og foreldrene mine så ikke annet enn prøver og sånnt vi måtte ha underskrift på. Vi har hatt kjempeproblemer med å motivere ungene til å gjøre lekser. Jeg ble stresset av det hele for jeg følte det var mitt ansvar at leksene ble gjort. Etter avtale med lærer, ga vi ansvaret til barnet selv, og det fungerte mye bedre, men da ville guttungen ikke at jeg skulle se hva han hadde gjort, men at læreren skulle rette det. Dette fungerte helt flott helt til han begynte i 5. Nå er leksene så vanskelige at han ikke greier å gjøre de uten hjelp. Datteren min har begynt på leksehjelp, og det var helt supert, for da har også hun begynt å ta ansvar selv. Men hvis hun ikke har fått tid til å gjøre alt på leksehjelpen, så er det et slit å motivere henne til å gjøre de hjemme. Hun er sulten , må på do, må se hva broren holder på med, eller hun kommer med allslags andre unnskyldninger for å utsette leksene. Og hvis hun har utsatt det lenge nok, så er hun for trøtt. For oss hadde det vært en lettelse å slippe leksene. Tross alt, så tar ikke vi voksne jobben med oss hjem, hvorfor må ungene gjøre det? Helt greit å øve på gloser og gangetabellen og sånnt, men skrivearbeidet kan de ta på skolen mener jeg. ''Datteren min har begynt på leksehjelp, og det var helt supert, for da har også hun begynt å ta ansvar selv.'' Jentungen her var med på leksehjelp på SFO et par ganger og likte det godt, bestevenninna var også med. Men så fikk hun beskjed om at det bare var for de som hadde behov for det så hun fikk ikke være med lenger. ( Nå er hun ferdig med sfo forlengst da, går i 6. klasse nå og jeg synes det går lettere å få henne til å gjøre leksene dette året enn tidligere. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 ''Så mye tid og krefter som vi bruker på å få vår 11 åring til å gjøre lekser så hadde jeg jublet for leksefri skole. Vi har forsøkt det meste og både PPT og BUP er inne i bildet bla pga av dette. Vi voksne føler det som om det er vi som går på skolen pga lekseoppfølgingen'' For de elevene som har det slik, så skulle jeg ønske at det ble bevilget assistenttimer til lekselesing noen ettermiddager i uka. I enkelte familier kan lekseoppfølgningen ende opp som et evig mas om nærmest uoppnåelige målsettinger, og lekseplikten kan virke destruktivt inn på familielivet i sin helhet. Da er det bedre om barnet sitter sammen med en assistent noen timer på ettermiddagene i løpet av uka. Generelt sett så tror jeg mye går tapt for mange elever dersom skolen blir leksefri for alle - det er en god del foreldre som bedre enn skolen vil kunne motivere sine barn til å ikke unnvike det som er slitsomt. Men slik som det fungerer nå, så mener jeg at skolen ikke differensierer godt nok mht "leksebelastningen" i hjemmene. Assistent timer for lekser hadde vært helt supert for oss altså. Det finnes leksehjelp selvsagt, men det er frivillig, og da går IKKE datteren vår dit. Vi har ikke mulighet til å følge opp dette heller siden det er mens vi er på jobb. Læreren kan heller ikke følge det opp. Hun er ikke skole"dum", det er bare det at alt annet i hele verden er morsomere enn lekser. Vi kan friste med gulrøtter, true, be, straffe, men det hjelper ikke. Hun sitter heller på rommet sitt og ser ut i luften enn å gjøre lekser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes de har korte dager på skolen og de kunne med fordel vært der to timer til hver dag og heller bare hatt lesing som hjemmeoppgave. Tror dette ville vært en god løsning. Da ville de vært ferdig med skrivearbeid på skolen og det ville vært mer rettferdig ifht dem som ikke får hjelp til skolearbeid hjemme! Som et frivillig tilbud kan jeg være enig. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi skulle tre samme arbeidsform og omgivelser ned over hodet på alle elever. For noen vil lesesal/leksehjelp være ideelt. Andre vil bare sitte å lengte etter stillheten eller stereoen hjemme. For ikke å snakke om bedre inneluft. Slik skolen er bemannet nå, makter den ikke å gi tilstrekkelig oppfølging og hjelp til de elevene som trenger det mest. Å tvinge disse elevene til å tilbringe to timer til på skolen som de ikke får noe ut av er meningsløst. Gjør vi et optimistisk anslag kan man regne 25 lærere/voksne per elev ved leksehjelp i 60 minutter. Det gir i underkant av to og et halvt minutt per elev. Påtvungen oppbevaring/leksehjelp blir dessuten å forhindre de foreldrene som ønsker å hjelpe barna sine og gjøre dette. Barna/ungdommen har brukt opp ytterligere to timer tid, egnergi og motivasjon før de kommer hjem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes de har korte dager på skolen og de kunne med fordel vært der to timer til hver dag og heller bare hatt lesing som hjemmeoppgave. Tror dette ville vært en god løsning. Da ville de vært ferdig med skrivearbeid på skolen og det ville vært mer rettferdig ifht dem som ikke får hjelp til skolearbeid hjemme! Som et frivillig tilbud kan jeg være enig. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi skulle tre samme arbeidsform og omgivelser ned over hodet på alle elever. For noen vil lesesal/leksehjelp være ideelt. Andre vil bare sitte å lengte etter stillheten eller stereoen hjemme. For ikke å snakke om bedre inneluft. Slik skolen er bemannet nå, makter den ikke å gi tilstrekkelig oppfølging og hjelp til de elevene som trenger det mest. Å tvinge disse elevene til å tilbringe to timer til på skolen som de ikke får noe ut av er meningsløst. Gjør vi et optimistisk anslag kan man regne 25 lærere/voksne per elev ved leksehjelp i 60 minutter. Det gir i underkant av to og et halvt minutt per elev. Påtvungen oppbevaring/leksehjelp blir dessuten å forhindre de foreldrene som ønsker å hjelpe barna sine og gjøre dette. Barna/ungdommen har brukt opp ytterligere to timer tid, egnergi og motivasjon før de kommer hjem. mvh ''Gjør vi et optimistisk anslag kan man regne 25 lærere/voksne per elev ved leksehjelp i 60 minutter. '' Veldig optimistisk, egentlig. Omvendt, kanskje? :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.