Gå til innhold

Søvn

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg sliter veldig med å komme meg opp om morgenen. Har som mål å stå opp i 8-9 tiden, men det er sjeldent jeg klarer. Som oftest sover jeg i 10-14 timer, er vel pga. at jeg er deprimert. Studerer, så det blir ikke mange timer til annet når jeg sover så lenge. Å studere er ok, men det føles til tider veldig slitsomt å jobbe seg gjennom teoretiske utfordringer. Dagene føles innholdsløse og kjedelige, får lyst til å bare sove enda mer... Når jeg var i arbeid klarte jeg å ta ansvar for disse tingene, kom aldri for sent, men når jeg kun har meg selv å stå til ansvar for blir det mer vanskelig. Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan snu dette?

Skrevet

Kan det være et alternativ å gå på trening om morgenen? Da har du noe du må stå opp til og samtidig kommer du i gang og får sannsynligvis litt mer energi. Alternativt kan du gå en tur med en gang du står opp.

Gjest Ladytron
Skrevet

Kan det være et alternativ å gå på trening om morgenen? Da har du noe du må stå opp til og samtidig kommer du i gang og får sannsynligvis litt mer energi. Alternativt kan du gå en tur med en gang du står opp.

Takk frosken, trening om morgenen er sikkert ikke så dumt. Har alltid pleid å gjøre det på dagtid. Ser at treningssenteret mitt har noen gruppetimer i 8-tiden om morgenen. Man mister rett til å booke timer hvis man ikke dukker opp, så det kan gjerne være en ekstra motivasjon til å gå.

Skrevet

Takk frosken, trening om morgenen er sikkert ikke så dumt. Har alltid pleid å gjøre det på dagtid. Ser at treningssenteret mitt har noen gruppetimer i 8-tiden om morgenen. Man mister rett til å booke timer hvis man ikke dukker opp, så det kan gjerne være en ekstra motivasjon til å gå.

Det er bra med å trene så tidlig for meg, er at da har jeg så utrolig god kroppsfølelse og samvittighet resten av dagen.

Gjør et forsøk og se om det hjelper:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Oversoving gir depresjonssymtomer: Økt trøtthet, initiativløshet, energiløshet og nedsatt stemningsleie.

Den onde sirkel må brytes. Noen ganger finnes det ingen annen løsning enn "å ta seg sammen".

Det er sikkert litt lettere hvis noe lystbetont venter på morgenen :-)

Gjest Ladytron
Skrevet

Oversoving gir depresjonssymtomer: Økt trøtthet, initiativløshet, energiløshet og nedsatt stemningsleie.

Den onde sirkel må brytes. Noen ganger finnes det ingen annen løsning enn "å ta seg sammen".

Det er sikkert litt lettere hvis noe lystbetont venter på morgenen :-)

Takk NHD. Det er greit å vite at jeg bare gjør det verre for meg selv med sovingen... Tenkte jeg skulle forsøke meg på frosken sitt råd og prøve å trene ihvertfall en gang eller to i uken om morgenen... Men noe lystbetont som motivasjon til å stå opp... Før (i perioder) spilte jeg gjerne litt TV-spill eller så en serie før jeg dro på jobb, kanskje jeg kunne forsøkt meg på noe sånt igjen. Iallefall midlertidig for å komme inn i gode rutiner. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...