Gå til innhold

Kan man bli nektet arbeid pga sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Norknight
Skrevet

På en vernet bedrift fikk jeg sparken i 2008 eller 09,da jeg hadde brukt cipramil feilaktig i mange år og var veldig stiv og støl i muskler og ledd.Feilen besto i at jeg begynte å trappe ned fra 20-10 mg uten å konferere med lege.Jeg hadde bare en fastlege,og han har sikkert ikke så god greie på psykiatri?

Jeg fikk en akutt psykose som gikk ut på at en av sjefene la ut en felle for at jeg skulle ta livet av meg.(Galskap ser jeg i dag)

En provokasjon.Jeg var nemlig så frekk å avbryte en lang samtale han hadde i gangen med en annen sjef."Du som er voksen ser vel at jeg står her å prater med N.N. ?" Det likte jeg dårlig da han jo insinuerte at jeg var utålmodig som ett lite barn.Jeg gikk så inn i matsalen,men klarte ikke å roe meg ned.Jeg fulgte etter ham og både slåhan og dyttet han og spurte hvorfor han ville drepe meg.Du vet jo så inderlig godt at jeg er Suicudal.(Noe han ikke trengte å vite siden han var sjef over en annen avdeling) 3 andre menn kom til og fikk revet meg bort fra denne sjef som hadde vært sykemeldt i 6 mnd pga en hjerteoperasjon.Jeg ble så lei meg og deprimert at jeg fikk selvordstanker igjen.Jeg er ca 186 cm høy og veier 145 kg.Kan det hende at folk tror at jeg er sterk eller farlig(Jeg må nesten le) Jeg som er like farlig som 145 kg poteter!

Ett år (eller 2) etter søkte jeg på en annen vernet bedrift rett over gata,men fikk avslag,da de mente jeg ikke ville klare meg på 50% uføretrygd."Du må gjerne trene deg opp til å jobbe 50%,men NAV kan jo ikke garantere deg en 50% stilling,og da er det jo for sent.Du har mistet din halve pensjon".Det var den gangen ca 150 000.(Jeg har i dag ca 330 000 i pensjon.Min uføretrygd er indeksregulert)

Stemmer dette også i dag 1- 2 år etter?

Føler at jeg snylter på samfunnet, jeg som sikkert kunne ha jobbet både 50 og 75% stilling.Jeg er jo bare en "ung" mann på 52 vintre!

Skrevet

Du står fritt til å søke jobber. Det kan ingen i hele verden nekte deg. Men plass på vernet bedrift er noe annet.

Gjest Norknight
Skrevet

Du står fritt til å søke jobber. Det kan ingen i hele verden nekte deg. Men plass på vernet bedrift er noe annet.

Fikk avslag i Postverket når jeg sa sannheten.Liker ikke å måtte lyve for å få jobb akkurat!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen kan nekte deg å søke arbeid. Søkere blir vurdert. Noen får jobben - andre får den ikke.

Å sloss med kolleger er ikke karrierefremmende.

Skrevet

Man har ikke krav på å bli ansatt noen steder.

Å gå fysisk løs på en arbeidskollega, som endog har helseproblemer, er ingen god søknad. Om du i tillegg bagatelliserer det, slik du gjør i dette innlegget, kan det bli vanskelig å finne noen som vil ansette deg.

mvh

Skrevet

Fikk avslag i Postverket når jeg sa sannheten.Liker ikke å måtte lyve for å få jobb akkurat!

''Fikk avslag i Postverket når jeg sa sannheten.Liker ikke å måtte lyve for å få jobb akkurat!''

Arbeidsgivere har ikke anledning til å diskriminere som følge av usaklige betraktninger knyttet til sykdom. Med de har heller ingen plikt til å ansette deg fordi du har vært syk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...