Gå til innhold

redd for smitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Jeg er generelt veldig redd for smitte/bakterier. Spesielt "blodoverførende" sykdommer (hiv/aids). Jeg er veldig forsiktig med å ikke ha åpne sår på hender etc. Har også i perioder hatt "vaskemani". Går jevnlig til psykolog pga dette, men har pause 4 uker nå pga studier. Jeg fikk kjøre med en bekjent til universitetet i dag. På veien så jeg i et hefte han hadde i bilen (med plastperm på). Jeg var innom biblioteket og leverte et par bøker og så på butikken. Der så jeg plutselig at jeg hadde fått en rift på oversiden av den ene fingeren og at jeg blødde litt. (Typisk papirkutt). Jeg har ikke merket at jeg har skåret meg på noe, så jeg er usikker på når dette skjedde. Det kan ha skjedd i bilen da jeg så på heftet til han som kjørte meg. Det kan også ha skjedd da jeg tok opp bøkene fra veska på biblioteket, men jeg tror ikke det er sannsynlig. Det var bøker med permer og det er vanskelig å skjære seg på papiret inni boka når man tar opp en vanlig innbunden bok som er lukket. Jeg hadde ikke tatt på så veldig mye i butikken, så det kan ikke ha skjedd der. Jeg hadde studentkortet mitt i lomma på jakka - og plastlommen det har blitt litt ødelagt. Så jeg kan ha skåret meg på det når jeg har hatt hendene nede i jakkelomma. Jeg tror helst det skjedde da jeg tok permen opp fra plastposen og tittet på den i bilen. Sitter og irriterer meg over at jeg ikke oppdaget det da sånn at jeg var obs på om han jeg kjørte med tok på meg. For det er det jeg er redd for. Jeg liker generelt ikke at folk jeg ikke kjenner godt tar på meg, og han har tendens til å ta (vennskaplig) på hendene mine når han sier "hei" og "ha det". Jeg vet han gjorde det i dag da jeg gikk ut av bilen, og jeg er veldig stresset for at jeg kanskje hadde såret allerede da og at han var i nærheten av det. Jeg kjenner ham ikke så godt at jeg vet 100% sikkert om han er frisk. Så jeg er ganske stresset nå. Jeg vet ikke om du har tid til å svare på dette. Jeg vet at det er minimale sjanser for å bli smittet av noe. (Hvis han var nær såret mitt, så må han ha hatt et sår på hendene etc etc). Men jeg greier likevel ikke å la være å tenke på det. Det hjelper veldig å få et bekreftende svar fra en med medisinsk bakgrunn at det sannsynligvis ikke er noe å bekymre seg over. På forhånd tusen takk.

Skrevet

Du er ikke smittet av noe. Garantert. Kontakt psykologen din igjen for å gjennoppta behandlingen, dette takler du tydeligvis ikke alene og trenger hjelp.

Skrevet

Verden hadde ikke vært overbefolket hvis slike rifter hadde hatt høy risiko for smitteoverføring.

Ikke bruk energi på å bekymre deg over dette.

Gjest Garantert ikke
Skrevet

Det er overhodet ikke noe å bekymre seg over.

Skrevet

Hei,

Oj, dette er som å lese om meg!! Men jeg har fått behandling, og mine symptomer er blitt veldig milde.:):)

Søk på OCD - smittefrykt, og du finner mye info.

Les også på ananke.no

Lykke til:)

Skrevet

Takk for svar. Jeg er litt roligere nå, men det er ikke en situasjon jeg liker. Jeg fungerer helt normalt i hverdagen så lenge det ikke skjer noe ekstra som dette... Alt jeg har av fornuft og kunnskap om smitte/sykdommer sier meg at det ikke er noe å være redd for, men likevel tenker jeg på det. (At det kan være en minimal sjanse for å bli smittet hvis at... om at... etc...etc...) Og de tankene tar fort over. Jeg er nok litt ekstra stresset for tiden (pga innlevering av masteroppgave om noen uker) - og da skal det mindre til før disse tankene tar overhånd. Jeg avbestilte timene mine hos psykologen fram til innlevering for å spare tid, men angrer meg litt nå...

Gjest Garantert ikke
Skrevet

Takk for svar. Jeg er litt roligere nå, men det er ikke en situasjon jeg liker. Jeg fungerer helt normalt i hverdagen så lenge det ikke skjer noe ekstra som dette... Alt jeg har av fornuft og kunnskap om smitte/sykdommer sier meg at det ikke er noe å være redd for, men likevel tenker jeg på det. (At det kan være en minimal sjanse for å bli smittet hvis at... om at... etc...etc...) Og de tankene tar fort over. Jeg er nok litt ekstra stresset for tiden (pga innlevering av masteroppgave om noen uker) - og da skal det mindre til før disse tankene tar overhånd. Jeg avbestilte timene mine hos psykologen fram til innlevering for å spare tid, men angrer meg litt nå...

Du er ikke i noen situasjon, og en rift i en finger er ikke noe ekstra.

Skrevet

'' Jeg er litt roligere nå, men det er ikke en situasjon jeg liker. Jeg fungerer helt normalt i hverdagen så lenge det ikke skjer noe ekstra som dette... ''

Det at et annet menneske har vært nær deg og at du har en rift i fingeren, er vel ingen spesiell situasjon eller "noe ekstra"?

Akkurat i dag har jeg én rift på høyre ringfinger som væsker litt, en bitteliten rift på høyre pekefinger, et lite sår i nakken som blødde litt i forgårs som væsker litt. Det har absolutt ikke falt meg inn at jeg ikke bør ta på folk eller være nær andre! Jeg håndhilser da som vanlig på de jeg skal håndhilse på, og klemmer de jeg føler for å klemme.

Legg dette bak deg - du er IKKE smittet med noe. Konsentrer deg om oppgaven, og bruk tida godt når du skal til psykologen neste gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...