Gå til innhold

Helt knust / Taushetsbrudd

Anbefalte innlegg

Gjest Gitt opp
Skrevet

Jeg har blitt utsatt for noe som jeg synes er ekkelt og kvalmt. Skal under, forsøke å fortelle hva det går ut på. Jeg er en mann i 40 årene som har hatt et litt turbulent liv, dog aldri vært straffet eller lignende. På grunn av hjerne blødning for 15 år siden, samt grove traumer fra oppvekst, står jeg i dag på medisiner og er i den forbindelse pasient på "en avdeling på stort sykehus i oslo". Poliklinisk. På grunn av mine opplevelser som barn går jeg i terapi også samtidig utredning for ADHD. For dette er jeg glad og fornøyd, jeg føler endelig livsglede og er optimist for framtiden. Jeg har brukt utrolig lang tid til å bygge opp tillit hos min psykolog, slik at jeg kan åpne meg, og dette går veldig bra for tiden. Helt til alt ble knust for meg i dag. Jeg og min sambo som og arbeider innefor helsevesenet var på ovennevnte polikliniske avd for å ordne noe praktisk. Vi var da inne hos en sosionom som jobber på samme sted. Han spurte hvordan det gikk, jeg sa at det var veldig emosojonellt for tiden, da vi er dypt inne i "ting" fra oppveksten. Sosionomen svarer da: " Jeg leser refratene fra "Gerd" og deg sine samtaler, og det er tydelig at du er inne i noe livsviktig". ("Gerd" blir her brukt som min Psykolog) Jeg ble helt paralysert, før jeg kjente at kvalmen veltet seg opp i meg. Detaljer fra grove overgrepsepisoder, innerste fortrolige samtaler mellom meg og "Gerd" kan leses som referat ??????!!!!!!!! Jeg kan ikke forstå at dette er riktig, er ikke dette brudd på taushetsplikt ? Jeg skrev under på at "Gerd" kan si fra hvis det er fare for mitt liv, eller ved åpenbare lovbrudd. Ingen av dlene gjelder i mitt tilfelle. Jeg var så glad i "Gerd", nå føler jeg meg sveket. Hva skal jeg gjøre? Noen som har synspunkter? Denne saken har knust meg helt og slutter i terapien med øyeblikkelig virkning. Tviler på at jeg vil prate med "Gerd" igjen.

Skrevet

Siden dette er et sykehus, så har også sosionomen tilgang til din journal i den grad det er nødvendig. Du vet sikkert at psykologen din må skrive en journal om din behandling, og det er denne sosionomen henviser til?

Jeg synes du skal snakke om dette neste gangen du skal treffe din psykolog. Da kan du også få vite mer om hvor detaljert hun skriver om de tingene dere har snakket om. Du har også rett til evt. å se din egen journal om du ønsker det.

Det som er positivt, er at det er ikke slik at alle og enhver på sykehuset har rett til å lese noe i din journal, kun ansatte som har behov for å sette seg inn i din situasjon. Alle som går inn i journalen din legger igjen elektroniske spor, slik at det er ikke lenger mulig å snoke i andres journaler på den måten det var før.

Ikke gi opp din optimisme for fremtiden på grunn av dette. Sosionomen har hatt et ønske om å gjøre en god jobb og har derfor satt seg inn i opplysninger gitt i din journal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prinsippet "Need to know" gjelder uansett om en har taushetsplikt. Om sosionomen ikke deltar i behandlingen av deg, eller deltar men ikke trenger disse detaljerte opplysninger for å gjøre jobben sin, er dette et grovt brudd på taushetsplikten.

Du kan be Helsetilsynet v/Fylkeslegen se på saken.

Gjest ikkeidagnei
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende, og ble helt slått ut. Har og overgrepserfaringer og hørte min terapeut fortelle detaljer fra min historie til en kollega, de stod i døråpningen inn til lunsjrommet, med en kaffekopp i hånden...

Jeg avsluttet behandlingen tvert og har siden ikke kunne sette ord på mine barndomserfaringer til noen.

Jeg håper du tar dette videre for dette er et helt klart brudd på taushetsplikten !

Gjest Sytkopp
Skrevet

Siden dette er et sykehus, så har også sosionomen tilgang til din journal i den grad det er nødvendig. Du vet sikkert at psykologen din må skrive en journal om din behandling, og det er denne sosionomen henviser til?

Jeg synes du skal snakke om dette neste gangen du skal treffe din psykolog. Da kan du også få vite mer om hvor detaljert hun skriver om de tingene dere har snakket om. Du har også rett til evt. å se din egen journal om du ønsker det.

Det som er positivt, er at det er ikke slik at alle og enhver på sykehuset har rett til å lese noe i din journal, kun ansatte som har behov for å sette seg inn i din situasjon. Alle som går inn i journalen din legger igjen elektroniske spor, slik at det er ikke lenger mulig å snoke i andres journaler på den måten det var før.

Ikke gi opp din optimisme for fremtiden på grunn av dette. Sosionomen har hatt et ønske om å gjøre en god jobb og har derfor satt seg inn i opplysninger gitt i din journal.

Jo, jeg forstår det. Det er dette som blir så vanskelig for meg. Jeg og "Gerd" har brukt sikkert et år på og oppnå en tillit som gjør at jeg kan åpne meg. Det gjør meg utrolig fortvilet.

Det kom fram at sosionomen hadde lest noe han absolutt ikke har noe behov for å lese.

Hvordan skal jeg noen sinne få tillit til dette systemet igjen ?

Å ta saken videre til fylkeslege etc. hjelper meg heller ingen ting.

Med fare for å bli stemplet som en som synes synd på seg selv, føler jeg at det er kun jeg som er skadelidende pga dette.

Gjest Sytkopp
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende, og ble helt slått ut. Har og overgrepserfaringer og hørte min terapeut fortelle detaljer fra min historie til en kollega, de stod i døråpningen inn til lunsjrommet, med en kaffekopp i hånden...

Jeg avsluttet behandlingen tvert og har siden ikke kunne sette ord på mine barndomserfaringer til noen.

Jeg håper du tar dette videre for dette er et helt klart brudd på taushetsplikten !

Takk for svaret.

Unnskyld grove ord i innlegget, men jeg blir så fortvilet. Jeg er helt knust. Hvordan skal jeg greie å åpne meg igjen? "Gerd" hadde blitt min beste venn, og jeg var så trygg på henne at jeg fortalte henne mere enn jeg gjør til min samboer. Jeg greier ikke å bli sint heller. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Forvirret.

Skrevet

Jo, jeg forstår det. Det er dette som blir så vanskelig for meg. Jeg og "Gerd" har brukt sikkert et år på og oppnå en tillit som gjør at jeg kan åpne meg. Det gjør meg utrolig fortvilet.

Det kom fram at sosionomen hadde lest noe han absolutt ikke har noe behov for å lese.

Hvordan skal jeg noen sinne få tillit til dette systemet igjen ?

Å ta saken videre til fylkeslege etc. hjelper meg heller ingen ting.

Med fare for å bli stemplet som en som synes synd på seg selv, føler jeg at det er kun jeg som er skadelidende pga dette.

Jeg skjønner godt at dette er tøft og vanskelig for deg, men tenker at sosionomen har trengt opplysningene for å gi deg best mulig hjelp?

Det er også vanlig at de som har opplevd lignende saker som deg føler skam over det de har opplevd, selv om det selvsagt aldri er deres skyld. Du har opplevd noe som er utenfor din kontroll, uansett hva du tror om dette selv..... så sånn sett har du ingen grunn til å skamme deg eller tenke at noen tenker dårlig om det pga dette. Vet ikke om det hjelper deg at jeg sier det, men....

Gjest Millapilla
Skrevet

For en kløne av en sosionom utrolig. Men da fikk du i det minste vite det. Dette må du helt klart ta opp med stedet. Rutiner bør forbedres. Men det er svært leit om du skal miste kontakten med din psykolog egentlig på grunn av noe noen andre har gjort. Tror psykologen er pliktig til å skrive journal.

Skrevet

For en kløne av en sosionom utrolig. Men da fikk du i det minste vite det. Dette må du helt klart ta opp med stedet. Rutiner bør forbedres. Men det er svært leit om du skal miste kontakten med din psykolog egentlig på grunn av noe noen andre har gjort. Tror psykologen er pliktig til å skrive journal.

Det er korrekt. Behandleren skal skrive journal.

Skrevet

Takk for svaret.

Unnskyld grove ord i innlegget, men jeg blir så fortvilet. Jeg er helt knust. Hvordan skal jeg greie å åpne meg igjen? "Gerd" hadde blitt min beste venn, og jeg var så trygg på henne at jeg fortalte henne mere enn jeg gjør til min samboer. Jeg greier ikke å bli sint heller. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Forvirret.

Det er jo uansett ikke psykologen din som evt. har gjort noe feil? Om noen har handlet kritikkverdig, så måtte det være om sosionomen har lest journalen din uten å ha en grunn til det. Hva er det du tenker at psykiologen har gjort feil?

Skrevet

Det er jo uansett ikke psykologen din som evt. har gjort noe feil? Om noen har handlet kritikkverdig, så måtte det være om sosionomen har lest journalen din uten å ha en grunn til det. Hva er det du tenker at psykiologen har gjort feil?

Du har jo rett i det psykologen har gjort noen feil, men hvor gjør psykologen av det den skriver ? Ligger det å slenger rundt ? Lagres det på lukket nettverk ? Hvem har tilgang osv

Mulig jeg lager noe stort ut av dette, men det var utrolig vondt å få høre igjen det jeg har hatt fortrolig samtale om med en annen person (psykologen). For meg så er dette alvorlig, fordi jeg ikke bare kan knipse og begynne hos ny psykolog og så vidre.

Jeg skal ringe å snakke med psykologen i morgen. Glad for at jeg ikke har foretatt meg noe overgildt og latt det synke. Kan hende at jeg reagerer veldig irrasjonellt. Som sagt så har dette gjort med veldig usikker og forvirret.

Ha en fin aften alle sammen.

LYS I TUNELLEN :-))

Skrevet

Du har jo rett i det psykologen har gjort noen feil, men hvor gjør psykologen av det den skriver ? Ligger det å slenger rundt ? Lagres det på lukket nettverk ? Hvem har tilgang osv

Mulig jeg lager noe stort ut av dette, men det var utrolig vondt å få høre igjen det jeg har hatt fortrolig samtale om med en annen person (psykologen). For meg så er dette alvorlig, fordi jeg ikke bare kan knipse og begynne hos ny psykolog og så vidre.

Jeg skal ringe å snakke med psykologen i morgen. Glad for at jeg ikke har foretatt meg noe overgildt og latt det synke. Kan hende at jeg reagerer veldig irrasjonellt. Som sagt så har dette gjort med veldig usikker og forvirret.

Ha en fin aften alle sammen.

LYS I TUNELLEN :-))

Journalen føres elektronisk og det skal ikke ligge papirkopier tilgjengelig rundt om kring. Sosionomen har fått tilgang gjennom datasystemet, og dersom det var unødvendig at vedkommende gikk inn på din journal så vil psykologen kunne rapportere det videre til overordnede. Du sier imidlertid ikke så tydelig hva det var dere skulle hos sosionomen og om det fantes noen grunn til at vedkommende hadde vært inne i journalen. Sykehussosionomer er jo ofte en del av et behandlingsteam, og dersom det sosionomen skulle hjelpe til med hadde med det du går i behandling for, så tror jeg at det kan ha vært en god grunn for vedkommende til å se på journalen.

Uansett, jeg synes det er bra at du vil ringe psykologen din i morgen! Hun har ikke gjort noe galt med å føre journal. Det er forståelig at du syntes det var svært ubehagelig at sosionomen blandet så sensitive ting inn i samtalen om praktiske ting, og jeg synes sosionomen burde ha forstått det.

Lykke til videre; håper du fortsetter å ha tillit til psykologen din :-)

motorPrøysen
Skrevet

Er sosionomen med på behandlingen av deg? Hvis ja har det neppe skjedd et lovbrudd, men du burde kanskje vært informert klarere om det. Ta det opp med din psykolog.

Hvis sosionomen ikke er med på behandlingen av deg har det skjedd et lovbrudd, og det er sannsynligvis han som har stått for det, ikke psykologen din (hun har antagelig ikke visst om det). Som andre her sier så kan alle på avdelingen gå inn i journalen, men de bryter loven hvis de ikke har medisinske grunner til det. De vil imidlertid legge igjen elektroniske spor, slik at man kan se hva de har lest og når. Slike lovbrudd kan anmeldes. Det er dessverre en del journalsnoking i norsk helsevesen.

Gjest tarmtottbeskytter
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er tøft og vanskelig for deg, men tenker at sosionomen har trengt opplysningene for å gi deg best mulig hjelp?

Det er også vanlig at de som har opplevd lignende saker som deg føler skam over det de har opplevd, selv om det selvsagt aldri er deres skyld. Du har opplevd noe som er utenfor din kontroll, uansett hva du tror om dette selv..... så sånn sett har du ingen grunn til å skamme deg eller tenke at noen tenker dårlig om det pga dette. Vet ikke om det hjelper deg at jeg sier det, men....

Hei igjen !

Det blir spurt om soionomens rolle i forhold til meg. Det vi gjorde inne hos sosionomen var å få hjelp til å søke om refusjon for både transport og medisin. Denne er kun inne i bildet for praktiske ting. Altså, sosionomen har intet å gjøre med min behandling / terapi å gjøre.

Jeg tar med min samboer (spesialsykpl innen psykiatri/demens) og ber om et møte med de innvolverte.

Det kommer sikkert noe godt ut av det. Jeg vil ikke lage bråk, eller gjøre noen noe vondt, så en innrømmelse og en unnskyldning holder lenge for meg. Om jeg kan greie, og igjen opparbeide tillit til "Gerd" vil tiden vise.

Dere skal få høre hvordan det går.

Dette skal jeg gjennom, koste hva det koste vil

Skrevet

Hei igjen !

Det blir spurt om soionomens rolle i forhold til meg. Det vi gjorde inne hos sosionomen var å få hjelp til å søke om refusjon for både transport og medisin. Denne er kun inne i bildet for praktiske ting. Altså, sosionomen har intet å gjøre med min behandling / terapi å gjøre.

Jeg tar med min samboer (spesialsykpl innen psykiatri/demens) og ber om et møte med de innvolverte.

Det kommer sikkert noe godt ut av det. Jeg vil ikke lage bråk, eller gjøre noen noe vondt, så en innrømmelse og en unnskyldning holder lenge for meg. Om jeg kan greie, og igjen opparbeide tillit til "Gerd" vil tiden vise.

Dere skal få høre hvordan det går.

Dette skal jeg gjennom, koste hva det koste vil

Nå er du skikkelig konstruktiv :-)

Husk at dersom ikke "Gerd" har bedt sosionomen lese journalen, er det sosionomen og ikke "Gerd" som her er synderen.

Gjest sirkelsaga
Skrevet

Til togli

Jeg vet med fornuften at jeg ikke har noe å skamme meg over osv. Men sjelslivet sier noe helt annet. Jeg føler skam og en intens skyldfølelse i en hver situasjon, noe som hvisstnok skal være vanlig i mitt tilfelle. Jeg tror på at hardt arbeid kan være med på å bearbeide samt å bygge opp et normalt følelsesliv. Denne opplevelsen føler jeg sletter alt jeg har arbeidet med til nå. Som å begynne på nytt.

Så her er det bare å krumme ryggen å gå på som aldri før.

DET BLIR BRA TIL SLUTT

Gjest gjerdesaga
Skrevet

Nå er du skikkelig konstruktiv :-)

Husk at dersom ikke "Gerd" har bedt sosionomen lese journalen, er det sosionomen og ikke "Gerd" som her er synderen.

Ja skal huske det. Innerst inne tror jeg ikke "Gerd" har bedt noen lese fra våre samtaler, da jeg har opplevd henne som veldig nøye mht fortrolighet etc.

Hvis de kan ta et internt møte på dette, så slipper andre som kommer etter meg å havne i samme smørja.

Takk for hjelpen..

Skrevet

Til togli

Jeg vet med fornuften at jeg ikke har noe å skamme meg over osv. Men sjelslivet sier noe helt annet. Jeg føler skam og en intens skyldfølelse i en hver situasjon, noe som hvisstnok skal være vanlig i mitt tilfelle. Jeg tror på at hardt arbeid kan være med på å bearbeide samt å bygge opp et normalt følelsesliv. Denne opplevelsen føler jeg sletter alt jeg har arbeidet med til nå. Som å begynne på nytt.

Så her er det bare å krumme ryggen å gå på som aldri før.

DET BLIR BRA TIL SLUTT

Jeg har aldri selv opplevd det du har opplevd, men kjenner mange som har vært gjennom det samme som deg, så jeg tror jeg vet hvordan dere tenker..... Godt du ser framover! :)

Skrevet

Ja skal huske det. Innerst inne tror jeg ikke "Gerd" har bedt noen lese fra våre samtaler, da jeg har opplevd henne som veldig nøye mht fortrolighet etc.

Hvis de kan ta et internt møte på dette, så slipper andre som kommer etter meg å havne i samme smørja.

Takk for hjelpen..

Du med alle nickene...! Du fikk deg visst en real trøkk her. Noen har nok gått langt over streken. Ta opp dette med Gerd, og så skal du se at sosionomen må finne seg noe annet å gjøre veldig snart. Datasystemene er ikke ufeilbarlige. Taushetsplikten er viktig å overholde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...