Gå til innhold

NHD: hva holder for Helfo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skrev en mail og spurte om det var nok at fastlegen søkte om fritak på Cymbalta for meg. Dette fikk jeg til svar.

''Hvis behandlingen med dette legemidlet startet før 1.4.2008 er det ikke et krav om at behandlingen er satt i gang av en spesialist. Dvs at fastlege kan søke.

Hvis behandlingen startet etter 01.04.2008 må behandlingen være instituert av spesialist i psykiatri eller tilsvarende sykehusavdeling. Dvs at fastlege kan søke, men det må dokumenteres i søknaden at behandlingen er satt i gang av en spesialist.

Det er også et vilkår at minst ett SSRI-preparat (ATC-gruppe N06A B) skal være forsøkt, hvis behandlingen er startet før 1.4.2008. Er behandlingen startet etter 1.4.2008 må i tillegg minst ett preparat med (ATC-kode N06A X) være forsøkt.

Håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt''

Jeg går på Cipralex, og har forsøkt Efexor tidligere. Er det nok for dem?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok. Fastlegen din kan ringe en psykiater og få denne til formelt å starte behandlingen. Dermed skulle dette være ok.

Lykke til :-)

Skrevet

Det er nok. Fastlegen din kan ringe en psykiater og få denne til formelt å starte behandlingen. Dermed skulle dette være ok.

Lykke til :-)

Jeg har ingen psykiater og legekontoret har heller ikke samarbeid med noen. Jeg har søkt men ikke fått tilbud om noen privatpraktiserende.

Kan han kontakte en tilfeldig psykiater, eller må vedkommende dokumenterer at h*n kjenner meg?

Skrevet

Jeg har ingen psykiater og legekontoret har heller ikke samarbeid med noen. Jeg har søkt men ikke fått tilbud om noen privatpraktiserende.

Kan han kontakte en tilfeldig psykiater, eller må vedkommende dokumenterer at h*n kjenner meg?

Det høres merkelig ut at fastlegen ikke har tilgang til å konferere med en psykiater på "sitt" lokale DPS/psykiatriske poliklinikk.

Hos oss har vi et eget døgnbetjent nummer for slike henvendelser.

Gjest æølkjhgf
Skrevet

Det høres merkelig ut at fastlegen ikke har tilgang til å konferere med en psykiater på "sitt" lokale DPS/psykiatriske poliklinikk.

Fastlegen min prøvde en evighet å få tak i en psykiater å konferere med på telefon. Det gikk aldri, så til slutt gav han opp og skrev et brev. Da ble jeg kalt inn til en psykiater etterhvert, og fastlegen fikk ingen kontakt med ham. Så det å få konferere med psykiatere for fastlegene er nok slett ikke så enkelt overalt.

Skrevet

De hadde et samarbeid med en DPS før, men nå må fastlegekontoret klare seg selv. Det var meningen at det skulle opprettes en klusterordning for fastleger og spesialister, men men det funket dårlig :(

Trenger denne psykiateren å kjenne meg, eller er det nok for dem (og Helfo) å bare få en signatur?

Skrevet

De hadde et samarbeid med en DPS før, men nå må fastlegekontoret klare seg selv. Det var meningen at det skulle opprettes en klusterordning for fastleger og spesialister, men men det funket dårlig :(

Trenger denne psykiateren å kjenne meg, eller er det nok for dem (og Helfo) å bare få en signatur?

Fastelegen din må ha konferert med en spesialist vedr ditt sykdomstilfelle, og psykiateren må ha vært enig i at Cymbalta kan være et godt valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...