Gå til innhold

Blir mange barn utsatt for omsorgssvikt?

Gjest blitt vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest blitt vanlig?

På foreldremøter, papir og hjemmesiden til skolen ungene mine går er gjentagelse: Mange barn får ikke god nok hjelp med lekser, mange barn får dårlig påkledning hjemmeifra og mangler klær på knaggen. Mange barn får usunn mat med seg på skolen. Det er altså alltid snakk om mange og på papirene de sender ut er det også ofte "svært mange" som de skriver. Turer blir avlyst p.g.a for mange barn fryser, de har hverken sko eller klær som er tilpasset. Barn henger langt etter faglig fordi de ikke har gjort lekser på flere måneder. Mange foreldre følger heller ikke med på viktige beskjeder fra skolen. Sekene til ungene er full av rot. Hvis det står så dårlig til med omsorgen av barn så kan en begynne å lure på hva for et samfunn en lever i. Kanskje barna hadde det bedre omsorg før i tida når mor var hjemmeværende? Det er ikke ment for å provosere. Jeg bare reagerer på at det stadig kommer beksjeder om dårlig omsorg av barna. Det er kanskje ikke PK men det bør kanskje bemerkes da en ikke kan forvente at barn skal si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Persille1365381127

18

• PieLill

14

• mariaflyfly

10

Mest aktive i denne tråden

Hvilke klassetrinn gjelder dette?

Jeg har hatt barn i skolen i mange år, men har aldri hørt at turer har blitt avlyst fordi elevene ikke har passende klær til turen.

I klassene mine barn har gått har det ikke vært noe stort problem at MANGE ikke har gjort lekser. Men ja, noen, og da gjelder det de samme få barnene hopper ofte over lekser og blir liggende langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blitt vanlig?

Hvilke klassetrinn gjelder dette?

Jeg har hatt barn i skolen i mange år, men har aldri hørt at turer har blitt avlyst fordi elevene ikke har passende klær til turen.

I klassene mine barn har gått har det ikke vært noe stort problem at MANGE ikke har gjort lekser. Men ja, noen, og da gjelder det de samme få barnene hopper ofte over lekser og blir liggende langt etter.

Det er verst på småtrinnet, 1 og 2 klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verst på småtrinnet, 1 og 2 klasse.

Heldigvis har vi ikke sett noe av dette på vår skole. Bortsett så klart fra enkelte som ikke følges opp med at de gjør lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blitt vanlig

Heldigvis har vi ikke sett noe av dette på vår skole. Bortsett så klart fra enkelte som ikke følges opp med at de gjør lekser.

Det er rart om det bare gjelder vår skole. Kanskje lærerene på skolen overdrver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at slikt skjer på de aller fleste skoler på de aller fleste trinn, men at det er _mange_ det gjelder er mer tvilsomt. Det er vel også slik at det gjerne er de samme barna som mangler leksehjelp, mangler klær og sko som passer og som ikke har skifteklær, og jeg synes det er utidig av skolen å bruke enhver anledning til å terpe på dette. På foreldremøter er neppe disse foreldrene heller, så hva er poenget?

Slike problemer må tas direkte med de det gjelder, for de som ikke skjønner av seg selv at de skal hjelpe til med lekser osv. skjønner heller ikke at skriv henvender seg til dem (om de overhode leses). Dessuten burde skolen brukt litt midler på å tilby leksehjelp 1-2 timer i uka, slik at barnet ikke blir hengende altfor langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de bruker uttrykket "mange" for å anonymisere litt. En kan liksom ikke si "noen," og" noen få", da noen barn eller voksne kan bli støtt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje barna hadde bedre omsorg før i tida, da mor var hjemmeværende?''

Det er mye mer som har forandret seg siden "før i tida", enn at mødrene har gått ut i arbeidslivet.

F.eks. ble ikke sånt kommunisert til hele klassen. Hvis noen manglet matpakke, fikk hjemmet klar beskjed. Likedan hvis det leksene aldri var gjort - hvis det da ikke hjalp å kjefte på barnet.

Ungene hadde ikke klær hengende på skoleknaggen, for de gikk hjem når den sluttet for dagen.

Avlysning av turer var uaktuelt, bl.a. fordi den ene var en skitur - og da måtte de som evt. ikke hadde skiutstyr, enten låne eller være i en annen klasse den dagen - og den andre var i juni, rett før skolen sluttet.

Det var ikke ukentlige planer og beskjeder i sekken, men noen få pr. semester, og de hadde svarslipp. Utflukter og andre unntak fra den vanlige skoledagen ble planlagt i god tid, og de fleste ungene var såpass opprømte over disse sjeldne hendelsene, at de klarte å passe på "avvikene" selv.

I det hele tatt passet skolen og elevene seg selv, og dagene gikk omtrent uten unntak ifølge timeplanen fra august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blitt vanlig?

Jeg tror de bruker uttrykket "mange" for å anonymisere litt. En kan liksom ikke si "noen," og" noen få", da noen barn eller voksne kan bli støtt av det.

Men de kunne jo brukt "en del"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blitt vanlig?

Det er ingen tvil om at slikt skjer på de aller fleste skoler på de aller fleste trinn, men at det er _mange_ det gjelder er mer tvilsomt. Det er vel også slik at det gjerne er de samme barna som mangler leksehjelp, mangler klær og sko som passer og som ikke har skifteklær, og jeg synes det er utidig av skolen å bruke enhver anledning til å terpe på dette. På foreldremøter er neppe disse foreldrene heller, så hva er poenget?

Slike problemer må tas direkte med de det gjelder, for de som ikke skjønner av seg selv at de skal hjelpe til med lekser osv. skjønner heller ikke at skriv henvender seg til dem (om de overhode leses). Dessuten burde skolen brukt litt midler på å tilby leksehjelp 1-2 timer i uka, slik at barnet ikke blir hengende altfor langt etter.

Jeg er enig med deg. Det burde heller blitt tatt opp med de som det gjelder. Men om det gjelder mange eller svært mange som de skriver så er vel kanskje det litt vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med laban i at det er vanskelig å sammenligne "før i tiden" med nåtiden på enkelte punkter uten å se på helheten.

Forøvrig opplever ikke jeg på vår skole at det er mange som har de problemene du beskriver. Hvis mange henger mange måneder etter med leksene, er det vel også lite hjelp i å skrive det i fellesbrev til hele klassen, det må jo tas tak i hos den enkelte.

For øvrig kan det vel diskuteres om det er direkte omsorgssvikt at barna mangler klær på knaggen eller at ikke alle beskjeder fra skolen leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Holdt på å si - hvor bor du?

Her får vi ikke slike meldinger fra skolen. Er det noen så er det ihvertfall snakk om få elever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ja det er omssorgssvik

Det er rart om det bare gjelder vår skole. Kanskje lærerene på skolen overdrver?

Det er ikke uvanlig, ien klasse på 25 elever, er det alltid noen som ikke er kledd etter været, selv om det er turdag og -10 grader ute. Deter alltid noen som ikke gjør lekser, det er alltid noen som har en heller "dårlig" matpakke.

Dette er de samme barna det gjelder. År etter år etter år. Det er også disse barna som oftes er borte, bråker, erter osv. Faglig ligger disse barna også langt etter " normalen ". Har 3 jenter fra 1-7kl., og ja det gjelder i alle klassene.

De barna som ikke er kledd for tur, må være igjen på skolen, dvs. at de nesten aldri er på tur, men da slipper ihvertfall hele klassen å straffes for at enkelte ikke mestrer å lese den informasjon som blir delt ut til elevene.

Personlig er jeg enig med deg at dette er omsorgssvik, da dette er ting som gjentar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hva legger vi i omsorgssvikt?

Jeg er antagelig en av de du sikter til her. Hun har stort sett nok med klær, men jeg får aldri med meg ALL informasjonen fra skolen. Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk - og da kan det fort være for sent. Om det er noe de skulle hatt med seg, eller hatt svar på.

Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er antagelig en av de du sikter til her. Hun har stort sett nok med klær, men jeg får aldri med meg ALL informasjonen fra skolen. Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk - og da kan det fort være for sent. Om det er noe de skulle hatt med seg, eller hatt svar på.

Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

Endelig noen som ikke er perfekte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

''

Ja - og når en har tre barn er det nesten tre ganger så mye (noen brev er jo like, f.eks. om innsamling av gaver til venneskolen i Tanzania, juleavslutning, lusekampanje osv). En kan bli ganske svett - og det er slett ikke alltsi jeg får med meg alt, selv om barna bor i samme hus hele tiden. Jeg prøver å å følge opp lekselesing med andreklassingen, og matte med fjerdeklassingen + ukesluttprøve for fjerdeklassingen, men ellers er det litt ulikt fra uke til uke hva vi får med oss. Dessverre.

På toppen av dette kommer utallige mail fra fotballen, volleyballen, speideren, balletten osv - med større eller mindre avvik ift opprinnelig plan + ny informasjon om arrangementer vi ikke har hørt om før....

Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Det burde heller blitt tatt opp med de som det gjelder. Men om det gjelder mange eller svært mange som de skriver så er vel kanskje det litt vanskelig?

Hvis det er "svært mange" på et trinn som verken har ekstra klær, gode nok uteklær, bra nok matpakker og heller ikke får oppfølging på leksefronten på hjemmebane så vil jeg si at skolen har kommunisert behovet for slikt svært dårlig. Alternativt at trinnet er lite og kun består av 2-3 familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon.''

Det er mye! Og helt umulig for de fleste å håndtere. Her legges nå all info ut på Fronter, og pr. definisjon er det ingenting som har kortere enn 2 ukers frist til å svare. Slik må det være i dag når så mange barn bytter bosted/har flere bosteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk ''

Kan ikke faren sjekke sekken og overbringe beskjeden til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...