Gå til innhold

Blir mange barn utsatt for omsorgssvikt?

Gjest blitt vanlig?

Anbefalte innlegg

''Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

''

Ja - og når en har tre barn er det nesten tre ganger så mye (noen brev er jo like, f.eks. om innsamling av gaver til venneskolen i Tanzania, juleavslutning, lusekampanje osv). En kan bli ganske svett - og det er slett ikke alltsi jeg får med meg alt, selv om barna bor i samme hus hele tiden. Jeg prøver å å følge opp lekselesing med andreklassingen, og matte med fjerdeklassingen + ukesluttprøve for fjerdeklassingen, men ellers er det litt ulikt fra uke til uke hva vi får med oss. Dessverre.

På toppen av dette kommer utallige mail fra fotballen, volleyballen, speideren, balletten osv - med større eller mindre avvik ift opprinnelig plan + ny informasjon om arrangementer vi ikke har hørt om før....

Puh!

Kjent sak ja. Skal sende deg en tanke neste gang jeg står med skjegget fullt av postkasser og har gått glipp av viktig info.

I dag måtte frøkna løpe til skolen uten jakke, for hun har konsekvent slengt fra seg alt yttertøy på SFO og damene der har ikke sørget for at hun fikk på seg når hun gikk hjem. Vanlig det og. 3 minus i dag, jeg antar det går under mishandling... (350 meter å løpe da..) Men ganske sikkert ikke noe hyggelig spurt. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Persille1365381127

18

• PieLill

14

• mariaflyfly

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest jobber i barnehage

Hvis det er "svært mange" på et trinn som verken har ekstra klær, gode nok uteklær, bra nok matpakker og heller ikke får oppfølging på leksefronten på hjemmebane så vil jeg si at skolen har kommunisert behovet for slikt svært dårlig. Alternativt at trinnet er lite og kun består av 2-3 familier.

Må skolen informere foreldrene om at de må sende med varme klær på vinteren og støvler når det regner...? Vil da tro at dette er kjent for de fleste foreldre uten at de trenger å få beskjed om sånt. De kler da på barna sine selv på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber i barnehage

Kjent sak ja. Skal sende deg en tanke neste gang jeg står med skjegget fullt av postkasser og har gått glipp av viktig info.

I dag måtte frøkna løpe til skolen uten jakke, for hun har konsekvent slengt fra seg alt yttertøy på SFO og damene der har ikke sørget for at hun fikk på seg når hun gikk hjem. Vanlig det og. 3 minus i dag, jeg antar det går under mishandling... (350 meter å løpe da..) Men ganske sikkert ikke noe hyggelig spurt. ;0)

Hehe. Kanskje hun husker det selv neste gang? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skolen informere foreldrene om at de må sende med varme klær på vinteren og støvler når det regner...? Vil da tro at dette er kjent for de fleste foreldre uten at de trenger å få beskjed om sånt. De kler da på barna sine selv på fritiden.

Nja, jeg vet ikke helt hva foreldre nødvendigvis skjønner, forsåvidt, etter å ha tilbragt en god del tid på skolen til mine barn. Eksempelvis på skogstur møtte 2-3 av jentene opp i tøysko, og hadde naturligvis gnagsår etter ca. 1 km. Jeg har sett matpakker besående utelukkende av kaker med glasur, og jeg har sett lærerne flere ganger har måttet lete etter skiftetøy i SFOs kasse for gjenglemte klær. Allikevel er det jo både slik at det er gjengangere på alle fronter, samt at det selvfølgelig for alle kan glippe en gang i mellom på husk. Som f.eks. på skogsturen.

Også må vi ikke glemme at vi har endel mennesker rundt oss som ikke kan vinter. Det er ikke gitt at alle forstår intuitivt hva som er lurt å ha på når gradestokken viser blått, og noen er ikke vant til at man er ute når det regner. Alt må læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber i barnehage

Vet ikke om jeg vil kalle det omsorgssvikt. Det er vel å vanne ut ordet litt. Men sløvhet og latskap blant foreldre tror jeg det er en del av. Og da snakker jeg ikke om å glemme noen beskjeder som blir sendt med hjem om lus osv.

I barnehagen vår er det alltid noen som mangler vesentlige ting. Noen ganger er det over halvparten av barna. Andre ganger er det "bare" 20 % av barna. De dagene det regner kommer flere til barnehagen i joggesko og gjerne regnjakke uten hette eller ikke regnbukse. På vinteren er det noen som sender med regnbukse og allværsjakke. Det er også mange som kun sender med tynne bomullsvanter når det er minusgrader og barna har lyst til å leke i våt snø... Lue kan også være greit å ha på vinteren.

Mangel på gode og varme klær gjør at noen av barna begynner å gråte når vi skal ut fordi de gruer seg til å fryse og bli våte.

Jeg vil understreke at dette ikke bare gjelder barn med ressurssvake foreldre. Det er mange leger, advokater eller økonomer som enten ikke er så mye ute med barna sine eller som har så mye å gjøre at de ikke orker å tenke på at barna skal være ute i minst 2 timer daglig.

Vi jobber nå med å skrive opp en liste til foreldrene med hva barna bør ha med i barnehagen når det er vinter. Litt merkelig at det skal være nødvendig, men det er det tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger vi i omsorgssvikt?

Jeg er antagelig en av de du sikter til her. Hun har stort sett nok med klær, men jeg får aldri med meg ALL informasjonen fra skolen. Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk - og da kan det fort være for sent. Om det er noe de skulle hatt med seg, eller hatt svar på.

Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

Det kunne visst vært meg som skrev dette innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jobber i barnehage

Nja, jeg vet ikke helt hva foreldre nødvendigvis skjønner, forsåvidt, etter å ha tilbragt en god del tid på skolen til mine barn. Eksempelvis på skogstur møtte 2-3 av jentene opp i tøysko, og hadde naturligvis gnagsår etter ca. 1 km. Jeg har sett matpakker besående utelukkende av kaker med glasur, og jeg har sett lærerne flere ganger har måttet lete etter skiftetøy i SFOs kasse for gjenglemte klær. Allikevel er det jo både slik at det er gjengangere på alle fronter, samt at det selvfølgelig for alle kan glippe en gang i mellom på husk. Som f.eks. på skogsturen.

Også må vi ikke glemme at vi har endel mennesker rundt oss som ikke kan vinter. Det er ikke gitt at alle forstår intuitivt hva som er lurt å ha på når gradestokken viser blått, og noen er ikke vant til at man er ute når det regner. Alt må læres.

Ja, vi har noen minoritetsspråklige barn i barnehagen der foreldrene holder barna hjemme når det er turdag for de skjønner ikke poenget med å være så mye ute. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å vite alt når man kommer til et kaldt land, slik som hva ullundertøy er osv, men akkurat at støvler er bedre enn joggesko og regnjakke uten hette burde man jo skjønne at er litt upraktisk. De vet jo godt at vi er ute uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

''

Ja - og når en har tre barn er det nesten tre ganger så mye (noen brev er jo like, f.eks. om innsamling av gaver til venneskolen i Tanzania, juleavslutning, lusekampanje osv). En kan bli ganske svett - og det er slett ikke alltsi jeg får med meg alt, selv om barna bor i samme hus hele tiden. Jeg prøver å å følge opp lekselesing med andreklassingen, og matte med fjerdeklassingen + ukesluttprøve for fjerdeklassingen, men ellers er det litt ulikt fra uke til uke hva vi får med oss. Dessverre.

På toppen av dette kommer utallige mail fra fotballen, volleyballen, speideren, balletten osv - med større eller mindre avvik ift opprinnelig plan + ny informasjon om arrangementer vi ikke har hørt om før....

Puh!

Puh var riktig ord...

Jeg synes jeg er flink som får med meg alt som skjer rundt HENNE jeg, og at hun klarer seg, og er flink på skolen - og har venner. Så får gaver til Tanzania og bokmesse bare gå sin gang uten oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Haha :)

Men tror du hun lærer å ta på seg jakken til hun skal hjem i dag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Endelig noen som ikke er perfekte :-)

Hei! Slutt a! Jeg er så nære perfekt man kommer! :D

Alt handler om gode venner :)

Mine beste venner heter Toro (som kommer i flere varianter!), Outlook kalender, mobilvarsling, Mediasenter, Kjøleskaptavlen og ikke minst dørhåndtaket på ytterdøren som har plass til å henge viktige ting på! De hjelper meg så jeg får med meg alt jeg skal/bør - og dermed kan late som jeg klarer meg selv uten at noen avslører hjelpesentralen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon.''

Det er mye! Og helt umulig for de fleste å håndtere. Her legges nå all info ut på Fronter, og pr. definisjon er det ingenting som har kortere enn 2 ukers frist til å svare. Slik må det være i dag når så mange barn bytter bosted/har flere bosteder.

Spiller ingen rolle om det ligger i Fronter eller om vi får det i papirform - jeg klarer uansett ikke få med meg alt. Fronter er jo nesten verre, da må jeg huske på å logge meg inn et sted i tillegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk ''

Kan ikke faren sjekke sekken og overbringe beskjeden til deg?

Joda, man skulle jo tro han kunne det? I likhet med å ta med regntøy når det regner, ta matboks ut av sekken, tømme termos og sende med reguleringen & kosedyret?

Men sånn er ikke virkeligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kunne visst vært meg som skrev dette innlegget :)

Jaja, da er vi hvertfall flere som svikter da. Og når ting er så sørgelig, så er det i det minste greit å være flere om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har noen minoritetsspråklige barn i barnehagen der foreldrene holder barna hjemme når det er turdag for de skjønner ikke poenget med å være så mye ute. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å vite alt når man kommer til et kaldt land, slik som hva ullundertøy er osv, men akkurat at støvler er bedre enn joggesko og regnjakke uten hette burde man jo skjønne at er litt upraktisk. De vet jo godt at vi er ute uansett vær.

Jeg tror nok at det kan være vanskelig å forstå dette med ideell påkledning for de som ikke er vant til vårt klima, men på ett eller annet tidspunkt vil det jo gli inn. Her vi bor er det et asylmottak, og jeg kan godt forstå at påkledningen blir litt ymse når de verken har penger å kjøpe for eller særlig peiling på hva de skal se etter. Akkurat på det punktet kunne nok mange trengt mer hjelp.

Når jentene var mindre leverte vi mye klær, særlig ullklær, til asylmottaket, og makan til gledesscener skal man lete lenge etter. Nesten vanskelig å forstå at et par ullsokker av typen brukte kunne bli så høyt skattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vet ikke om jeg vil kalle det omsorgssvikt. Det er vel å vanne ut ordet litt. Men sløvhet og latskap blant foreldre tror jeg det er en del av. Og da snakker jeg ikke om å glemme noen beskjeder som blir sendt med hjem om lus osv.

I barnehagen vår er det alltid noen som mangler vesentlige ting. Noen ganger er det over halvparten av barna. Andre ganger er det "bare" 20 % av barna. De dagene det regner kommer flere til barnehagen i joggesko og gjerne regnjakke uten hette eller ikke regnbukse. På vinteren er det noen som sender med regnbukse og allværsjakke. Det er også mange som kun sender med tynne bomullsvanter når det er minusgrader og barna har lyst til å leke i våt snø... Lue kan også være greit å ha på vinteren.

Mangel på gode og varme klær gjør at noen av barna begynner å gråte når vi skal ut fordi de gruer seg til å fryse og bli våte.

Jeg vil understreke at dette ikke bare gjelder barn med ressurssvake foreldre. Det er mange leger, advokater eller økonomer som enten ikke er så mye ute med barna sine eller som har så mye å gjøre at de ikke orker å tenke på at barna skal være ute i minst 2 timer daglig.

Vi jobber nå med å skrive opp en liste til foreldrene med hva barna bør ha med i barnehagen når det er vinter. Litt merkelig at det skal være nødvendig, men det er det tydeligvis.

''Vi jobber nå med å skrive opp en liste til foreldrene med hva barna bør ha med i barnehagen når det er vinter. Litt merkelig at det skal være nødvendig, men det er det tydeligvis.''

Jeg eier en barnehage, og dette synes jeg ikke er merkelig i det hele tatt. Foreldre er jo gjerne ikke ute i samme skala selv, i tillegg til at de ikke har helt oversikt over hva barnehagen driver med.

Vi har løst dette ved å lage en liste for hver årstid, og så sender vi den ut på mail når vi nærmer oss klimaskifte, sånn at de er klare i tilfelle de må handle inn osv.

Noen ganger vet jo ikke foreldrene at enkelte plagg ikke fungerer uten at noen sier det til dem, man må gjerne se det i bruk for å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er vi hvertfall flere som svikter da. Og når ting er så sørgelig, så er det i det minste greit å være flere om det!

Det er som regel en trøst ;)

Jeg får med meg det meste, men ser helt klart at det glipper noen ganger. Sånn er det bare. Jeg har jo i tillegg to unger, så det er i det minste ganske jevnt fordelt på de to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig, ien klasse på 25 elever, er det alltid noen som ikke er kledd etter været, selv om det er turdag og -10 grader ute. Deter alltid noen som ikke gjør lekser, det er alltid noen som har en heller "dårlig" matpakke.

Dette er de samme barna det gjelder. År etter år etter år. Det er også disse barna som oftes er borte, bråker, erter osv. Faglig ligger disse barna også langt etter " normalen ". Har 3 jenter fra 1-7kl., og ja det gjelder i alle klassene.

De barna som ikke er kledd for tur, må være igjen på skolen, dvs. at de nesten aldri er på tur, men da slipper ihvertfall hele klassen å straffes for at enkelte ikke mestrer å lese den informasjon som blir delt ut til elevene.

Personlig er jeg enig med deg at dette er omsorgssvik, da dette er ting som gjentar seg.

Men hvis det er slik "år etter år", så må jo skolen planlegge rundt dette, og ta det med i planleggingen at noen vil mangle støvler, osv.

Og jeg er meget sikker på at "sånn har det faktisk alltid vært", og trolig mer før enn nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om det ligger i Fronter eller om vi får det i papirform - jeg klarer uansett ikke få med meg alt. Fronter er jo nesten verre, da må jeg huske på å logge meg inn et sted i tillegg....

Sleit i begynnelsen med å huske på Fronter jeg også, men nå gir ikke skolen ut ett papir lenger (dvs., de som overhode ikke kan ha tilgang på pc/printer får det selvfølgelig), så da tvang det seg liksom fram et behov for å lage en rutine. Ungene må inn for å hente ukeplaner, og vi må inn for å hente ukerapporter. Så det har gått seg til, men i begynnelsen satte jeg på alarm på mobilen på et visst klokkeslett hver søndag. Hehe. Nu går alt så meget bedre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er som regel en trøst ;)

Jeg får med meg det meste, men ser helt klart at det glipper noen ganger. Sånn er det bare. Jeg har jo i tillegg to unger, så det er i det minste ganske jevnt fordelt på de to :P

Eller, så er du dobbelt så ille som meg. Du kan velge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Men hvis det er slik "år etter år", så må jo skolen planlegge rundt dette, og ta det med i planleggingen at noen vil mangle støvler, osv.

Og jeg er meget sikker på at "sånn har det faktisk alltid vært", og trolig mer før enn nå.

Med vennlig hilsen

Hvordan mener du at skolen skal planlegge etter de som mangler støvler og slikt? Skolene har ikke budsjett til å kjøpe inn klær til unger som mangler slikt, men noen ganger ligger noe igjen på skolen som blir brukt. Lærere og assistenter har gjerne med seg ekstra hjemmefra i sekkene sine, men det er ikke alltid nok.

Det er mere gap imellom barn nå enn før. Den gangen mødrene var hjemme hadde mesteparten av barn sånn midt i mellom et sted. De hadde nok mat, klær osv, men lærte gjerne tidlig å klare seg selv på egenhånd. Nå er det ytterst få i denne kategorien. Veldig mange barn har det kjempebra med nok av alt mulig og den gruppen er blitt mye større, dessverre er gruppen som mangler det ene og det andre blitt mye større også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...