Gå til innhold

Menneskeverd, føle seg verdifull

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Har menneskeverd noe med hva en gjør, eller er det noe en føler en har uavhengig av hva en gjør. Jeg tenker veldig negativt om meg selv, at jeg ikke er like verdifull som andre mennesker fordi jeg ikke bidrar noe særlig til samfunnet da jeg ikke er i arbeid, ikke har barn og mottar trygd. Vet ikke om det hadde vært annerledes om jeg hadde hatt et arbeid, jeg hadde sikkert vært misfornøyd over megselv da også. Altså jeg har hørt folk si at alle mennesker er like mye verd, men jeg klarer ikke å føle at det stemmer. Hvordan får en menneskeverd?

Skrevet

Det aller beste er om vi mennesker finner verdi i kraft av den vi er, uavhengig av hva man gjør. For, er du så uheldig å miste arbeidet ditt, det skjer tross alt; sykdom som hindrer deg i å gå tilbake til jobb, ulykker, du får sparken, osv, da har du ingenting tilbake om du legger hele din verdi i yrket. Vi mennesker er så heldige at vi har verdi, kun i kraft av å være oss selv -men det er opp til hver og en av oss å faktisk oppdage det og tro på det.

Jeg tror det er uhyre viktig, med mindre man er alvorlig syk, at man deltar i samfunnet, at man gjør noe for noen andre enn seg selv, selv om man er på trygd. Deretter kommer utfordringen med hva "jeg" kan bidra med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...