Gå til innhold

PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en mann på 35 år som i lengre tid har slitt med store psykiske problemer og da spesielt Ptsd. Jeg går til individualterapi 1 gang i uken samt en mestringsgruppe også 1 gang i uken. Når det gjelder medisiner så har jeg prøvd det meste men egentlig ingenting biter skikkelig tak og hjelper. For tiden så går jeg på følgende : 20mg Cipralex, 175mg Seroquel, 42mgx2 Lithium, 80mg Inderal Retard samt 25mikrog. Catapresan x 3. Jeg er spesielt plaget med urolig søvn, med mareritt/flashbacks og hyppig oppvåkning. Dette er veldig slitsomt så jeg sjekket på nettet om det var noen medisiner som kunne hjelpe mot mareritt og til min store overaskelse så var det ett preperat som ble nevnt. Det het Prazosin / Minipress. Dette preperatet var blitt brukt med en viss suksess mot mareritt/flashbacks hos Ptsd pasienter. Jeg tok dette opp med behandler og han sa at det var det samme som Catapresan, men jeg er usikker på om dette stemmer. Om det er den samme medisinen så kan i hvertfall jeg skrive under på at det ikke fungerer. Om du/dere kunne hjulpet meg med å finne ut om det er det samme som Catapresan og om ikke hva den heter i Norge så hadde det vært kjempefint :-) På forhånd takk.

Skrevet

Det stemmer at det er Catapresan som kan brukes for å redusere traumatiske stress symptomer. Jeg vet Beta blokkere også har blitt brukt for å redusere adrenalinet. Jeg mener å erindre at du må gå på Catapresan i endel måneder for å oppnå effekt men jeg våger ikke si det sikkert på stående fot.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prazozin tilhører samme gruppe medisiner som Catapressan. En kan anta at virkninger og bivirkninger er omtrent like.

Jeg hadde et oppdrag i fjor hvor jeg skulle gjennomgå det vitenskapelige grunnlag for medisineffekt på PTSD. Dessverre Er det lite eller ingenting som er dokumentert virksomt bortsett fra SSRI.

En bør ikke ha store forventninger til at medisiner skal gjøre stort fra eller til ved PTSD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...