Gå til innhold

Småjenter skjærer seg??

Gjest Litt skremmende dette.....

Anbefalte innlegg

Gjest Litt skremmende dette.....

I klassen til datteren min forteller hun nå hjemme at tre jenter derfra bruker å kutte/skjærer seg på armene. Hvordan skal man tolke dette, og bør en gjøre noe? Datteren min sier vi ikke må si noe, da hun er redd det vil få konsekvenser. De er 11 - 12 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan selvfølgelig ha alvorlige årsaker, men det kan også skyldes noe så "enkelt" som at de vil ha oppmerksomhet hjemme, at de har lest om dette i media og synes det er litt tøft - småjenter finner på mye rart.

Jeg ville dog tatt en telefon hjem til foreldrene og fortalt det du har hørt dersom du kjenner dem såpass at det vil være naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Det kan selvfølgelig ha alvorlige årsaker, men det kan også skyldes noe så "enkelt" som at de vil ha oppmerksomhet hjemme, at de har lest om dette i media og synes det er litt tøft - småjenter finner på mye rart.

Jeg ville dog tatt en telefon hjem til foreldrene og fortalt det du har hørt dersom du kjenner dem såpass at det vil være naturlig.

... eller ta det opp med skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med skolen om det, ettersom det gjelder hele tre stykker. Det kan være en "motegreie" som har spredd seg - da jeg var på den alderen var det f.eks kult å få seg selv til å besvime.

Men samtidig kan det være alvorligere ting som ligger bak hos en eller flere av dem, og det bør tas seriøst. Selvskadingen kan dessuten få alvorlige følger, uansett hva som var årsaken til at de begynte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du villet gjort om det var din datter som kuttet seg?

Snakk med datteren din, og fortell at du er stolt av henne for at hun fortalte det. Si også at noen ganger er hemmeligheter slik at man ikke skal holde dem.

Fortell at du vil ta det opp med læreren, slik at dette kan tas opp på skolen.

Fortell til læreren at datteren din ikke vil at noen skal vite at det er hun som har fortalt dette.

Så er det lærerens/skolens oppgave å håndtere dette på rette måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stolt men forsiktig

Snakk med datteren din, og fortell at du er stolt av henne for at hun fortalte det. Si også at noen ganger er hemmeligheter slik at man ikke skal holde dem.

Fortell til læreren at datteren din ikke vil at noen skal vite at det er hun som har fortalt dette.

Veldig enig med Jubalong.

Samtidig er det veldig viktig at datteren din får beholde anonymiteten så dette ikke går utover henne.

Jeg ville meldt fra til helsesøster på skolen, med navn på alle barna. Evt kan du jo ringe henne anonymt å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drev vi på med også da jeg gikk på skolen. For oss var det mest nysgjerrighet, og for å tøffe oss for hverandre. Det gikk over av seg selv etter ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...