Gå til innhold

Inngrodd personlighet

Gjest klarer ikke å forklare bedre

Anbefalte innlegg

Gjest klarer ikke å forklare bedre
Skrevet

Er det vanlig at en etter nesten 40 år med udiagnostisert og umedisinert bipolar lidelse, har fått den depressive delen såpass inngrodd i personligheten at en alltid vil ha hang til å å tenke depressivt? Selv etter at en har begynt med riktig medisin?

Jeg er såklart mye, mye bedre. Men jeg merker at mitt depressive tankemønster er en del av meg. De depressive følelsene er blitt bedre, men jeg merker at det depressive tankemønsteret fremdeles er der i større eller mindre grad. Det er liksom sånn jeg er. Kanskje jeg i tillegg skulle hatt diagnosen "depressiv pf".

Jeg lurer på er om en psykisk sykdom kan forme en personlighet slik ar den personligheten blir fastgrodd i en hvis en ikke har fått behandling? Og om den personligheten fremdeles vil være tilstede etter at en har fått riktig behandling?

Skrevet

Et interessant tema. Som deg ble jeg også diagnostisert veldig sent med BP etter å ha slitt i 30 år. Den ene depresjonen etter den andre slo meg i bakken etterfulgt av episoder med mye energi og solskinnspregede fremtidsvyer. Men det er depresjonene som har vært i flertall. Etter mye prøving og feiling med medisiner har jeg endelig landet på en kombinasjon som fungerer optimalt.

Jeg definerer meg selv som en lykkelig kvinne, men som deg har jeg også en melankolsk side. Tungsinnet tar tak i meg og hele kroppen min blir tung og treg. 'For meg er det smarteste og omfavne denne tristheten istede for å forbanne den. Akseptere at det er en del av meg. Det er ikke bestandig så lett, men det hjelper å puste dypt og rolig. Fortelle meg selv at jeg er like mye verd som alle andre mennesker. I tillegg til det tunge er jeg tidvis plaget av tankekjør, som lett kan føre til tungsinn som lett kan føre til mer tankekjør. En dårlig kombinasjon.

Jeg tror man kan dra med seg sin depresive natur gjennom hele livet. Men man er ikke bare deprimert! Det er sikkert ikke du heller. Ta vare på de gode stundene og minn deg selv på at de også er en del av deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget klokt tenkt. Det er faktisk de som har lansert diagnosen depressiv pf.

Våre tankemønstre starter med påvirkning fra genene, deretter arver vi mange av foreldrenes tankemønster, og til sist går vi opp vår engen tankesti som stadig blir dypere og tydeligere.

Uten bevissthet rundt det og hardt endringsarbeid vil vi fortsette med våre gamle tankemønstre. Du virker å ha det som er nødvendig for å starte en slik tankemønsterendring.

Lykke til :-)

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Meget klokt tenkt. Det er faktisk de som har lansert diagnosen depressiv pf.

Våre tankemønstre starter med påvirkning fra genene, deretter arver vi mange av foreldrenes tankemønster, og til sist går vi opp vår engen tankesti som stadig blir dypere og tydeligere.

Uten bevissthet rundt det og hardt endringsarbeid vil vi fortsette med våre gamle tankemønstre. Du virker å ha det som er nødvendig for å starte en slik tankemønsterendring.

Lykke til :-)

'' Meget klokt tenkt. Det er faktisk de som har lansert diagnosen depressiv pf.

''

Vil en deprimert person som fyller ut et scid-skjema også få utfall på flere pf-diagnoser pga den depressive tankegangen ?

Jeg har fått utfall på en del andre diagnoser, men bare i den periodene jeg har vært skikkelig deprimert.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

'' Meget klokt tenkt. Det er faktisk de som har lansert diagnosen depressiv pf.

''

Vil en deprimert person som fyller ut et scid-skjema også få utfall på flere pf-diagnoser pga den depressive tankegangen ?

Jeg har fått utfall på en del andre diagnoser, men bare i den periodene jeg har vært skikkelig deprimert.

SCID-II skal ikke brukes/pf-diagnoser skal ikke settes i alvorlige sykdomsperioder.

Det skal være barnelærdom for alle behandlere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...