Gjest Vetikkehvajegskalvelger Skrevet 24. oktober 2011 Skrevet 24. oktober 2011 Hei! Vil du gi meg et råd? Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker. Voksen kvinne. Diagnose: Depresjon, Stress, lav selvfølelse. Har nå vart et halvt års tid. Med: 20 mg cipralex, hjelper noe. Har gått til psykolog med "snakke"-terapi ca 4 mnd, hjelper noe, men ikke nok! Bakgrunn: Vanskelig oppvekst med vold og ustabilitet. Lever ytre sett et godt liv nå, med stabil jobb og familie. Begge terapeuter virker kompetente og faglig sterke. Hvilken ville du valgt? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. oktober 2011 Skrevet 24. oktober 2011 ''Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker.'' Jeg er hverken NHD eller noen annen kapasitet på området, men tenker at "terapeut" ikke er en beskyttet tittel, og med mindre du har sett CV'n til vedkommende, vet du lite om kompetansen. 0 Siter
Gjest Vetikkehvajegskalvelger Skrevet 24. oktober 2011 Skrevet 24. oktober 2011 ''Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker.'' Jeg er hverken NHD eller noen annen kapasitet på området, men tenker at "terapeut" ikke er en beskyttet tittel, og med mindre du har sett CV'n til vedkommende, vet du lite om kompetansen. Å, unnskyld. La meg presisere at denne terapeuten er utdannet psykiater! Den andre (som jobber mer kognitivt) er utdannet psykolog. 0 Siter
Andeby Skrevet 24. oktober 2011 Skrevet 24. oktober 2011 Har jeg forstått det rett handler kognitiv terapi om å takle de problemene man har nå som gjør funksjonsevnen lav. Mens dynamisk handler mer om å finne de dypere årsakene til hvordan du har det. 0 Siter
XbellaX Skrevet 24. oktober 2011 Skrevet 24. oktober 2011 Vært så frekk og freidig at jeg booket en prøvetime hos begge for så å gjøre meg opp en mening. Hjelper ikke om vedkommende er aldri så faglig kompetent dersom dere ikke har en "ok" kjemi for et fremtidig samarbeid. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. oktober 2011 Skrevet 25. oktober 2011 Ser en bort fra det med at psykiateren også kan styre dine medisiner som sannsynligvis er en viktig del av behandlingen, vil jeg klart anbefale den behandleren som driver kognitiv terapi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.