Gå til innhold

NHD: Hvilken terapeut bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Vetikkehvajegskalvelger
Skrevet

Hei!

Vil du gi meg et råd?

Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker.

Voksen kvinne. Diagnose: Depresjon, Stress, lav selvfølelse. Har nå vart et halvt års tid. Med: 20 mg cipralex, hjelper noe. Har gått til psykolog med "snakke"-terapi ca 4 mnd, hjelper noe, men ikke nok!

Bakgrunn: Vanskelig oppvekst med vold og ustabilitet. Lever ytre sett et godt liv nå, med stabil jobb og familie.

Begge terapeuter virker kompetente og faglig sterke. Hvilken ville du valgt?

Gjest Elextra
Skrevet

''Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker.''

Jeg er hverken NHD eller noen annen kapasitet på området, men tenker at "terapeut" ikke er en beskyttet tittel, og med mindre du har sett CV'n til vedkommende, vet du lite om kompetansen.

Gjest Vetikkehvajegskalvelger
Skrevet

''Har nå valget mellom en terapeut som driver psykodynamisk terapi, og en psykolog som benytter kognitive teknikker.''

Jeg er hverken NHD eller noen annen kapasitet på området, men tenker at "terapeut" ikke er en beskyttet tittel, og med mindre du har sett CV'n til vedkommende, vet du lite om kompetansen.

Å, unnskyld.

La meg presisere at denne terapeuten er utdannet psykiater!

Den andre (som jobber mer kognitivt) er utdannet psykolog.

Skrevet

Har jeg forstått det rett handler kognitiv terapi om å takle de problemene man har nå som gjør funksjonsevnen lav. Mens dynamisk handler mer om å finne de dypere årsakene til hvordan du har det.

Skrevet

Vært så frekk og freidig at jeg booket en prøvetime hos begge for så å gjøre meg opp en mening. Hjelper ikke om vedkommende er aldri så faglig kompetent dersom dere ikke har en "ok" kjemi for et fremtidig samarbeid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ser en bort fra det med at psykiateren også kan styre dine medisiner som sannsynligvis er en viktig del av behandlingen, vil jeg klart anbefale den behandleren som driver kognitiv terapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...