Gå til innhold

Vet ikke helt hva jeg er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er inne i en lit tvanskelig fase for tiden. Har vært deprimert i større eller mildere grad i mange år. I tillegg hører jeg en stemme som er veldig nedlatende overfor meg og jeg faller ofte bort i mitt egene univers om du kan si d sånn. Har hatt noen hallusinasjoner men er hovedsaklig det at jeg hører ting. Også er jeg ekstremt skeptisk overfor andre. Har ideer om at jeg blir overvåket og at tankene mine kan høres av andre, men jeg er også klar over at dette mest sannsynlig ikke faktisk skjer, i alle fall utenom når det står på som værst.

Men jeg tillegger folk mange meninger de kanskje ikke har, finner skjulte nedlatende meninger i det folk sier til meg, tror alle skal ta meg, tror ingen liker meg osv osv. I det hele tatt er jeg ekstremt redd andre folk, og har veldig vanskelig for å kommunisere med andre. Har etter hvert isolert meg såpass at jeg ikke har noen venner. Dette og depresjon er det værste, synes jeg. Er nedstemt konstant, men til tider så deprimert at jeg har prøvd å ende alt.

Jeg har fortalt behandlerene mine om depresjon og stemmen, i tillegg til at jeg har veldig mye angst i sosiale sammenhenger. Jeg har forøvrig, hovedsaklig av den grunn at jeg har sinnsyke problemer med å stole på folk og å fortro meg til dem, ikke fortalt så mye om alt det andre.

Mye depresjon og schizofreni ligger i familiehistorien min (dette har jeg også unnlatt å si) i tillegg til at jeg har hatt et veldig vanskelig liv så langt. Akkurat nå er diagnosen min blant annet depresjon med psykotiske tendenser. Men så har jeg i det siste lest mye om schizofreni og må si at skremmende mye går rett hjem.... Det var først anntatt at jeg hadde en påbeggynende schizofreni, men den gang var jeg så redd for denne diagnosen at jeg med vilje unnlot å si ting som de var. Men jo mer jeg leser om det jo mer kjenner jeg meg igjen. Men så må jeg innrømme at også paranoid personlighetsforstyrrelse virker veldig dekkende for akkurat den delen av plagene mine..

Det må jo selvsagt en mye dypere kartlegging enn det lille jeg har nevnt nå til for å avgjøre om jeg kan ha noen av disse lidelsene framfor diagnosen jeg har i dag. Men jeg bare lurte litt på om det kanskje er mulig at jeg kan ha en av disse? Jeg er kommet til et punkt i livet nå hvor jeg bare trenger å skjønne hva som skjer, hva jeg kan gjøre for at det skal gå bedre og hvorfor ingenting hjelper (prøvd x antall medisiner). Skal være helt åpen for behandlerene framover.

Jeg vil bare prøve å forstå hva som skjer. Og jeg vet egentlig ikke helt hva depresjon med psykotiske tendenser innebærer eller er. Skal jo ikke gå meg helt bort i diagnostikk heller da, men føler kanskje ikke at akkurat denne beskriver helt ting som de er (forståelig ettersom jeg ikke har klart å være ærlig).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror du har en paranoid personllighetsforstyrrelse, og du bør behandles deretter.

Seroquel 300 mg vil både dempe din paranoia og lette din depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...