Spenol(1) Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/26/rettspsykiater-moette-ikke-opp-i-retten 37-åringen som står for retten er tiltalt for å ha drept sin samboer Camilla Samira Olsen i Oppegård i juli 2010 med over 20 knivstikk. Den tiltalte tok med seg parets ett år gamle barn på flukten, som endte med at han ble pågrepet i Polen. ''Det er aktor i saken som har bedt om utsettelsen, skriver Aftenposten. Grunnen er at rettspsykiater Synne Sørheim - som aldri har møtt den tiltalte, men likevel diagnostisert ham med en psykose - ikke har anledning til å møte opp. Diagnosen tilsier at den tiltalte ikke kan straffes'' Jeg trodde ikke en sakkyndig kunne diagnostisere uten å ha møtt tiltalte ? Eller kan hun ha diagnostisert han via Skype ?. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Diagnostiseringen er ikke det eneste som skurrer i denne saken. Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt? Dette høres jo helt på trynet ut. 0 Siter
laban Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Diagnostiseringen er ikke det eneste som skurrer i denne saken. Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt? Dette høres jo helt på trynet ut. Hun flyttet dit etter diagnostiseringen, men før rettsaken. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Skrevet 26. oktober 2011 Diagnostiseringen er ikke det eneste som skurrer i denne saken. Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt? Dette høres jo helt på trynet ut. Jeg forsto det sånn at hun hadde flyttet dit, sikkert for å skåne barna sine mht til Breivik-saken. Men det virker jo litt rart, hvis det er sant det som står der, at hun kan diagnostisere tiltalte uten å ha møtt han. Vi får håpe at hun har fått opptak av avhørene med han. 0 Siter
frosken Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 ''Jeg trodde ikke en sakkyndig kunne diagnostisere uten å ha møtt tiltalte ?'' Den tiltalte har rett til å nekte å møte den sakkyndige. Da må vurderingen skje på grunnlag av andre fakta samt den tiltaltes atferd i rettssalen. I det jeg har lest om denne saken, så har jeg ikke sett om den tiltalte har nektet å møte henne eller ikke. Hennes erklæring er godtatt av den sakkyndige kommisjonen som vurderer slike erklæringer. Det er en merkelig sak! 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Hun flyttet dit etter diagnostiseringen, men før rettsaken. Jo-jo, men hun er jo oppnevnt i ABB-saken også, og det høres da ikke helt greit ut? 0 Siter
laban Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Jo-jo, men hun er jo oppnevnt i ABB-saken også, og det høres da ikke helt greit ut? Joda, det er litt av hvert som er merkelig i den saken. Jeg svarte bare på spørsmålet ditt om hvorfor man brukte en som ikke er bosatt i Europa. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Joda, det er litt av hvert som er merkelig i den saken. Jeg svarte bare på spørsmålet ditt om hvorfor man brukte en som ikke er bosatt i Europa. Skjønte poenget ditt, men dette med bosted var ikke nødvendigvis et direkte spørsmål som krevde et direkte svar - men takk skal du ha. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Diagnostiseringen er ikke det eneste som skurrer i denne saken. Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt? Dette høres jo helt på trynet ut. Jeg antar at hun har sin overlegepermisjon (4 mnd per 5 år) som hun tilbringer i SA. 0 Siter
Andeby Skrevet 26. oktober 2011 Skrevet 26. oktober 2011 Norsk rettpsykiatri er dessverre ikke den beste. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Skrevet 29. oktober 2011 Jeg antar at hun har sin overlegepermisjon (4 mnd per 5 år) som hun tilbringer i SA. På hvilket grunnlag har hun kartlagt pasienten uten å ha møtt han ? Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ? Kreves det at hun må ha vært i dialog med han, eller holder det med videoopptak ? 0 Siter
frosken Skrevet 29. oktober 2011 Skrevet 29. oktober 2011 På hvilket grunnlag har hun kartlagt pasienten uten å ha møtt han ? Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ? Kreves det at hun må ha vært i dialog med han, eller holder det med videoopptak ? ''Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ? '' Nei, en del vurderinger gjøres utelukkende på bakgrunn av innsamlede dokumenter, supplert med tilstedeværelse under rettssaken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.