Gå til innhold

diagnostisere en pasient en ikke har møtt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/26/rettspsykiater-moette-ikke-opp-i-retten

37-åringen som står for retten er tiltalt for å ha drept sin samboer Camilla Samira Olsen i Oppegård i juli 2010 med over 20 knivstikk. Den tiltalte tok med seg parets ett år gamle barn på flukten, som endte med at han ble pågrepet i Polen.

''Det er aktor i saken som har bedt om utsettelsen, skriver Aftenposten. Grunnen er at rettspsykiater Synne Sørheim - som aldri har møtt den tiltalte, men likevel diagnostisert ham med en psykose - ikke har anledning til å møte opp. Diagnosen tilsier at den tiltalte ikke kan straffes''

Jeg trodde ikke en sakkyndig kunne diagnostisere uten å ha møtt tiltalte ? Eller kan hun ha diagnostisert han via Skype ?.

Skrevet

Diagnostiseringen er ikke det eneste som skurrer i denne saken.

Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt?

Dette høres jo helt på trynet ut.

Skrevet

Hvorfor i all verden brukes en rettspsykiater bosatt i Johannesburg? Finnes det ingen bosatt i Norge? Eller Sverige eller Danmark eller Europa ellers, forsåvidt?

Hun flyttet dit etter diagnostiseringen, men før rettsaken.

Skrevet

Jeg forsto det sånn at hun hadde flyttet dit, sikkert for å skåne barna sine mht til Breivik-saken.

Men det virker jo litt rart, hvis det er sant det som står der, at hun kan diagnostisere tiltalte uten å ha møtt han. Vi får håpe at hun har fått opptak av avhørene med han.

Skrevet

''Jeg trodde ikke en sakkyndig kunne diagnostisere uten å ha møtt tiltalte ?''

Den tiltalte har rett til å nekte å møte den sakkyndige. Da må vurderingen skje på grunnlag av andre fakta samt den tiltaltes atferd i rettssalen. I det jeg har lest om denne saken, så har jeg ikke sett om den tiltalte har nektet å møte henne eller ikke. Hennes erklæring er godtatt av den sakkyndige kommisjonen som vurderer slike erklæringer. Det er en merkelig sak!

Skrevet

Hun flyttet dit etter diagnostiseringen, men før rettsaken.

Jo-jo, men hun er jo oppnevnt i ABB-saken også, og det høres da ikke helt greit ut?

Skrevet

Jo-jo, men hun er jo oppnevnt i ABB-saken også, og det høres da ikke helt greit ut?

Joda, det er litt av hvert som er merkelig i den saken. Jeg svarte bare på spørsmålet ditt om hvorfor man brukte en som ikke er bosatt i Europa.

Skrevet

Joda, det er litt av hvert som er merkelig i den saken. Jeg svarte bare på spørsmålet ditt om hvorfor man brukte en som ikke er bosatt i Europa.

Skjønte poenget ditt, men dette med bosted var ikke nødvendigvis et direkte spørsmål som krevde et direkte svar - men takk skal du ha.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg antar at hun har sin overlegepermisjon (4 mnd per 5 år) som hun tilbringer i SA.

Skrevet

Jeg antar at hun har sin overlegepermisjon (4 mnd per 5 år) som hun tilbringer i SA.

På hvilket grunnlag har hun kartlagt pasienten uten å ha møtt han ? Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ?

Kreves det at hun må ha vært i dialog med han, eller holder det med videoopptak ?

Skrevet

På hvilket grunnlag har hun kartlagt pasienten uten å ha møtt han ? Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ?

Kreves det at hun må ha vært i dialog med han, eller holder det med videoopptak ?

''Må de sakkyndige ha vært i kontakt med pasienten fysisk ?

''

Nei, en del vurderinger gjøres utelukkende på bakgrunn av innsamlede dokumenter, supplert med tilstedeværelse under rettssaken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...