Gå til innhold

Når legger 11- og 12-åringene seg?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min 11 1/2-åring legger seg kl. 21.

Jeg leser for ham i ca. 10 min. Så leser han selv i ca. 20 min.

Klokka blir rundt 21:30, noen ganger litt senere før han legger seg til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6. klassing må gå på badet. ca. 20:45, men hun suller en god stund (hun ligner en del på din om jeg ikke husker helt feil...) og bruker glatt en halvtime før hun er i seng og da skal hun lese i 15 min også.

8. klassingen går på badet når lillesøstra er ferdig og er klar på 5 min. :o) Han får ligge og lese så lenge han vil da, synes liksom ikke jeg kan henge på døra og mase på en ungdomsskolegutt om at han må slokke lyset. Ikke så lenge har er grei å få opp om morgenen og det er han. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7.klassing blir sendt i seng senest 21:30.

Så ligger han gjerne og leser litt før han sovner regner jeg med, men jeg har ikke sjekka på lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7.klassing blir sendt i seng senest 21:30.

Så ligger han gjerne og leser litt før han sovner regner jeg med, men jeg har ikke sjekka på lenge...

12-åringen min skal gå opp på badet 2130 slik at han teoretisk skal sove når klokka er 22. I kveld sa jeg god natt 2220.... Litt min feil også da.... Han står opp klokka 7.

10-åringen skal gå på badet litt over ni, og være i seng til 2130. I kveld sa jeg god natt klokka 22.... Hun står opp 6.15, og får da litt lite søvn, men det går som regel greit. Men hun burde jo helt klart være i seng til 21.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "regel" som er brukt lenge, er at en 8-åring bør legge seg kl. 20.00, for å få en bra skoledag dagen etter.. Deretter legger man 15 min til alder.. 9-åringen i seng 20.15, 10-åringen 20.30 osv...

Jeg har en 13-åring som legger seg 2130. Begynte med dette i sommer. Det er en policy blant lærerne på skolen også, at elever i 8. klasse bør være i seng til kl 21.30, fikk jeg vite for et par uker siden på et møte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En "regel" som er brukt lenge, er at en 8-åring bør legge seg kl. 20.00, for å få en bra skoledag dagen etter.. Deretter legger man 15 min til alder.. 9-åringen i seng 20.15, 10-åringen 20.30 osv...

Jeg har en 13-åring som legger seg 2130. Begynte med dette i sommer. Det er en policy blant lærerne på skolen også, at elever i 8. klasse bør være i seng til kl 21.30, fikk jeg vite for et par uker siden på et møte..

Til info ble den regelen ansett som streng (for de eldste) allerede på 60-tallet. Men det kommer jo an på søvnbehovet, når man må opp om morgenen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 11-åring går på badet i 20.45-21.00-tida, og er ferdig på 10-15 minutter. Hun må lese litt på senga, men lyset slukkes før 21.30 og da sovner hun rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente som blir 11 i februar og ei som blir 12 i desember.

Yngste går på badet kl. 20.30, og eldste kl. 21.00.

Begge får lov til å lese på senga.

De står opp kl. 07, og er stort sett rimelig våkne og opplagte da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''En "regel" som er brukt lenge, er at en 8-åring bør legge seg kl. 20.00, for å få en bra skoledag dagen etter.. Deretter legger man 15 min til alder.. 9-åringen i seng 20.15, 10-åringen 20.30 osv...''

Når man bør legge seg kommer vel også helt an på når man står opp. Noen barn står opp 6 eller 6.30, mens andre sover til 7.30 eller 8.00, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg skjønner at det ikke er jeg som er kjip, men mamma'n til stebarna som har leggetid i seneste laget i forhold til de fleste her... (og vi følger jo dem for å ikke være kjipe, men jeg synes fortsatt det er litt seint...

6.klassingen går på badet 21:30 og 7.klassingen går på badet klokka 22... Særlig 6.klassingen synes jeg ofte virker trøtt...

1.klassingen legger seg en gang mellom halv åtte og åtte hvis det ikke skjer noe spesielt (som i går, da skolen hennes hadde 10-årsjubileum, og arrangementet ikke var ferdig før nærmere 20:30...)

Vi fortsetter nok som vi gjør, for jeg tviler sterkt på at mor vil gå tilbake på leggetidene (og jeg skjønner at sambo ikke vil være den kjipe, har ingen problemer med å se den!) Det er vel uansett ikke mange årene til vi bestemmer, 16-åringen styrer selvfølgelig det selv og har gjort det en stund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det ikke er jeg som er kjip, men mamma'n til stebarna som har leggetid i seneste laget i forhold til de fleste her... (og vi følger jo dem for å ikke være kjipe, men jeg synes fortsatt det er litt seint...

6.klassingen går på badet 21:30 og 7.klassingen går på badet klokka 22... Særlig 6.klassingen synes jeg ofte virker trøtt...

1.klassingen legger seg en gang mellom halv åtte og åtte hvis det ikke skjer noe spesielt (som i går, da skolen hennes hadde 10-årsjubileum, og arrangementet ikke var ferdig før nærmere 20:30...)

Vi fortsetter nok som vi gjør, for jeg tviler sterkt på at mor vil gå tilbake på leggetidene (og jeg skjønner at sambo ikke vil være den kjipe, har ingen problemer med å se den!) Det er vel uansett ikke mange årene til vi bestemmer, 16-åringen styrer selvfølgelig det selv og har gjort det en stund....

Min 7.klassing er sjelden i seng før 2230, men ikke si det til noen. Han har aldri trengt mye søvn.

Jeg er litt slapp på leggetider fordi mine egne foreldre var så innmari strenge med dem.

Jeg sniker dette inn her for å vise at det nok finnes foreldre som får de eldste i seng relativt sent, selv om de kanskje ikke snakker så høyt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og vi følger jo dem for å ikke være kjipe, men jeg synes fortsatt det er litt seint...''

Jeg har ikke peiling på når det er leggetid hos pappan, har inntrykk av at det kan være litt mer flytende der enn hos meg. Jeg følger mine regler og sånn er det. :o) Jeg hadde ikke fulgt hans regler for ikke å være kjip dersom jeg mente at de var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og vi følger jo dem for å ikke være kjipe, men jeg synes fortsatt det er litt seint...''

Jeg har ikke peiling på når det er leggetid hos pappan, har inntrykk av at det kan være litt mer flytende der enn hos meg. Jeg følger mine regler og sånn er det. :o) Jeg hadde ikke fulgt hans regler for ikke å være kjip dersom jeg mente at de var feil.

Jeg ser poenget ditt - men ungene må allerede stå opp littegrann før her enn hos mamma'n, og det er jo ikke så kult... Så den halvtimen leggetid tror jeg verken han eller jeg gidder å lage noen sak av.... Jeg ville bare vite hva som var "normalen" der ute sånn for min egen del, sånn at jeg evt kunne revurdere i hodet mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7.klassing er sjelden i seng før 2230, men ikke si det til noen. Han har aldri trengt mye søvn.

Jeg er litt slapp på leggetider fordi mine egne foreldre var så innmari strenge med dem.

Jeg sniker dette inn her for å vise at det nok finnes foreldre som får de eldste i seng relativt sent, selv om de kanskje ikke snakker så høyt om det.

Hehehe, jeg skal ikke si det til noen - om du lover å ikke si hvor seint det kan bli i helgene her... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info ble den regelen ansett som streng (for de eldste) allerede på 60-tallet. Men det kommer jo an på søvnbehovet, når man må opp om morgenen osv.

Syns også "regelen" hørtes unødvendig streng og ikke minst firkantet ut.

Jeg opplever at spesielt 10-åringen min trenger lite søvn. Han er normalt i seng til 21:30, og jeg vet at han ofte ikke sovner for 22 eller enda senere. Da ville det være meningsløst å sende han i seng 20:30.

Han står opp 06:50 og er stort sett opplagt og våken om dagen.

Unger er forskjellige, og det er døgnrytmen i familien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har en 5.kl så litt på siden. Han legger seg 21.30, da leser han gjerne en halvtime. Vi står ikke opp før 07.30, og han trenger ikke mer søvn.

Kunne jo endelig ha bedt han legge seg, men han hadde ikke sovnet.

Dette er jo veldig individuelt hvor mye søvn man trenger. Guttungen sover godt frempå i helgene, kanskje det spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme leggetid for min 8-klassing. Han trenger heller ikke så mye søvn, ikke moro å måtte ligge i timesvis uten å få sove..

Han står greit opp om morgenen.

6-klassingen trenger mere søvn, så det er ulikt fra barn til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...